• 1
  • 2
2018-07-23, 09:31
Medlem
Zivanbres avatar
Hejsan.

För ca 3 månader sedan så införskaffade jag en GoPro Hero 6. Detta då jag använde den i samband med semester.
Jag har tidigare ägt en Sony A7S + Samyang 35mm T1.5 Cine Lens. Denna setup fungerade bra, men satans dyr och jag hade 10% av kunskapen som krävs för att kunna köra denna setup till max (jävligt dumt nu i efterhand).
Min tanke bakom Sony A7S köpet var att jag ville producera short-movies / dylika projekt.

Nu har mitt intresse vaknat upp igen..
Jag + en polare hade tänkt att börja producera "Paranormal Activity" liknande projekt. Dvs skräckfilmer med en touch av att vara "amatörfilmade" men ändå professionella.
Vi har en budget på ca 20k på ett helt kit, dvs kamerahus + objektiv. (Spelar ingen roll om grejerna är begagnade).

Har ni några förslag på en bra setup för detta vi har i åtanke?
Citera
2018-07-23, 11:45
Medlem
BigFatCones avatar
Greja många stativ och se till att ha en shitload med gimbals. Så kallade Gorillapods är guld och gör att man kan sätta sin kamera i stort sett var som helst.
Citera
2018-07-23, 11:48
Medlem
Zivanbres avatar
Har en Gimbal till min GoPro som fungerar guld.
Vi har även i åtanke att använda Super-8 film för att få den "äldre" looken på filmen då detta är en av våra b-roll idéer (liknande i Sinister). Kan replikera det i Post men alltid roligt med autentiskt look.

Tror dock att jag var lite otydlig i texten. Min fråga är vilket kamerahus + objektiv som vi kan handla för ca 20k så man får cinematisk kvalité.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Greja många stativ och se till att ha en shitload med gimbals. Så kallade Gorillapods är guld och gör att man kan sätta sin kamera i stort sett var som helst.
Citera
2018-07-23, 12:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zivanbre
Har en Gimbal till min GoPro som fungerar guld.
Vi har även i åtanke att använda Super-8 film för att få den "äldre" looken på filmen då detta är en av våra b-roll idéer (liknande i Sinister). Kan replikera det i Post men alltid roligt med autentiskt look.

Tror dock att jag var lite otydlig i texten. Min fråga är vilket kamerahus + objektiv som vi kan handla för ca 20k så man får cinematisk kvalité.
Jaha, du tänker så. Ska du ha "äkta" cinematisk kvalitet så kommer du kanske hem med ett par objektiv i den prisklassen och inte så mycket mer. Sen är ju grejen att du filmar digitalt och så länge det inte är dålig kvalitet på sensorn så kommer att mycket väl duga till ditt projekt.

Sen angående att använda Super-8 till b-rullen, det är en asbra idé. Jag antar att det bara är att digitalisera och sen rendera ihop med resten av filen som vanligt. Det enda jag kan komma på som skulle vara något är om det blir för stora skillnad... stryk det, för dåligt producerat, så att det känns som om det inte är samma film. Jag hoppas att du förstår hur jag tänker utan att jag går in på detaljerna.

Grejen är att kameran är faktiskt inte så jävla viktig. Det som jag tycker är betydligt viktigare att få så bra som möjligt är ljus och ljud.
Citera
2018-07-23, 12:23
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Grejen är att kameran är faktiskt inte så jävla viktig. Det som jag tycker är betydligt viktigare att få så bra som möjligt är ljus och ljud.

Håller med, ljudet är extremt viktigt och är det som antingen kan lyfta eller sänka produktionen. Bildmässigt funkar det nästan mobilfilmat (om man vet vad man gör) om man ska dra det till sin spets, men för konversationer måste du ha en extern mic av något slag.

Så din GoPro duger nog fint för vad ni ska göra, vet inte riktigt vad det finns för möjligheter att koppla in mic i dom, men antar att det finns en liten 3.5mm i alla fall? Om det inte gör det behöver ni en diktafon som ni spelar in ljudet på och synka i post.

PS, behöver ni någon musik, ljudeffekter eller annat skit som har med ljud att göra så släng iväg ett PM.
Citera
2018-07-23, 12:30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahlanAmnell
Håller med, ljudet är extremt viktigt och är det som antingen kan lyfta eller sänka produktionen. Bildmässigt funkar det nästan mobilfilmat (om man vet vad man gör) om man ska dra det till sin spets, men för konversationer måste du ha en extern mic av något slag.

Så din GoPro duger nog fint för vad ni ska göra, vet inte riktigt vad det finns för möjligheter att koppla in mic i dom, men antar att det finns en liten 3.5mm i alla fall? Om det inte gör det behöver ni en diktafon som ni spelar in ljudet på och synka i post.

PS, behöver ni någon musik, ljudeffekter eller annat skit som har med ljud att göra så släng iväg ett PM.
Jag tänker gå så långt som att påstå att en iPhone 5 räcker alldeles utmärkt om man vill göra amatörfilmer. Fördelen med GoPro och liknande är ju att det finns så många tillbehör.
Citera
2018-07-23, 12:54
Medlem
Zivanbres avatar
Tack för info!
Tror dock att det blir bättre med att försöka replikera Super-8 looken i Post. Dels för att jag har widescreen då (kan bara slänga på en film strip ifall jag vill ha 4:3 ratio). Sen är det även en frihet att kunna leka runt med alla effekter som krävs och finjustera dem istället för att få "färdig" produkt från Super-8 filmen som jag sen ej kan pilla med, effektvis.

Funderar på Blackmagics nya som de kommer släppa inom kort. Blir nog lite mer över budget, men den lär hålla kvalitén. Viktiga är att kameran är bra i dåligt/mörkt ljus då flera av våra scener kommer att vara i mörka förhållanden.

Men vi får se, man lär sig av att experimentera helt enkelt.
Citat:
Jaha, du tänker så. Ska du ha "äkta" cinematisk kvalitet så kommer du kanske hem med ett par objektiv i den prisklassen och inte så mycket mer. Sen är ju grejen att du filmar digitalt och så länge det inte är dålig kvalitet på sensorn så kommer att mycket väl duga till ditt projekt.

Sen angående att använda Super-8 till b-rullen, det är en asbra idé. Jag antar att det bara är att digitalisera och sen rendera ihop med resten av filen som vanligt. Det enda jag kan komma på som skulle vara något är om det blir för stora skillnad... stryk det, för dåligt producerat, så att det känns som om det inte är samma film. Jag hoppas att du förstår hur jag tänker utan att jag går in på detaljerna.

Citera
2018-07-23, 12:57
Medlem
Zivanbres avatar
Yes! Ljudet är prio 1 för oss. Tur nog att jag har 10 år med musik/ljudproduktion bakom nacken. Så jag vet precis hur viktigt bra ljud är!

Tackar ödmjukast. Kan länka en "in progress" ambience/musik som jag har pillat med ett tag?
Citat:

Citera
2018-07-23, 13:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Tack för info!
Tror dock att det blir bättre med att försöka replikera Super-8 looken i Post. Dels för att jag har widescreen då (kan bara slänga på en film strip ifall jag vill ha 4:3 ratio). Sen är det även en frihet att kunna leka runt med alla effekter som krävs och finjustera dem istället för att få "färdig" produkt från Super-8 filmen som jag sen ej kan pilla med, effektvis.

Funderar på Blackmagics nya som de kommer släppa inom kort. Blir nog lite mer över budget, men den lär hålla kvalitén. Viktiga är att kameran är bra i dåligt/mörkt ljus då flera av våra scener kommer att vara i mörka förhållanden.

Men vi får se, man lär sig av att experimentera helt enkelt.
Jag själv hade nog faktiskt blandat Super-8 med digitalt. Det är ju liksom bara att klistra in 4:3-materialet på en bakgrund. Det hela hänger ju på att du kan få övergångarna att se schyssta ut. Det är så klart mycket enklare att göra i post men det tenderar bli snyggare när man gör in camera. Sen eftersom du ändå måste digitalisera Super-8-filmen så är det ju bara att göra effekterna i den filen. Om du inte vill vara super old school och göra effekter direkt på filmrutorna.

Jag tror faktiskt att en Blackmagics är overkill, särskilt med er budget. Det är i så fall bättre att ni gör en proof of concept och sen försöker få bättre finansiering.
Citera
2018-07-23, 13:08
Medlem
KahlanAmnells avatar
Citat:
Tack för info!

Låter smart att göra Super 8-feelingen i post faktiskt. Låter onödigt krångligt att filma det analogt och föra över. Känns som att det kommer dyka upp en del oväntade problem med det. Men är inget proffs på film direkt, bara en känsla.

Angående att kameran ska vara bra i dåliga ljusförhållanden tänkte jag inte ens på. GoPro lär inte vara optimal för skräckiga miljöer, inte heller en mobilkamera. Satsa på en systemkamera med full sensor och ljusstarkt objektiv... nackdelen där är ju kostnaden som kommer skjuta i höjden. Synd att du inte har kvar din Sony A7S.

Angående Black Magic vet jag inte mycket, vad heter modellen som ska komma? Är det Blackmagic Pocket Cinema Camera?
Citera
2018-07-23, 13:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Låter smart att göra Super 8-feelingen i post faktiskt. Låter onödigt krångligt att filma det analogt och föra över. Känns som att det kommer dyka upp en del oväntade problem med det. Men är inget proffs på film direkt, bara en känsla.
Att splicea in just Super-8 har jag aldrig gjort men det är inte så superkrångligt egentligen. Däremot, gör man en proof of concept-rulle så är det ju bara slöseri med tid och energi att inte göra det med filter i post.
Citera
2018-07-23, 14:05
Medlem
Zivanbres avatar
Precis! 2 minuter av Super-8 kostar ca 600-700SEK att framställa om man räknar kostnaden för rullen + tjänsten + tiden för att få tillbaka rullarna. Så det ska isåfall vara väldigt speciella tillfällen.

Lekte runt med lite Film burns och diverse i Premiere för ett "intro" ungefär.
https://www.youtube.com/watch?v=gnhzuOD_yEg

Citat:
Att splicea in just Super-8 har jag aldrig gjort men det är inte så superkrångligt egentligen. Däremot, gör man en proof of concept-rulle så är det ju bara slöseri med tid och energi att inte göra det med filter i post.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in