2018-07-22, 22:04
Medlem
Jag har fullmakt åt en närstående i en bank. Vad har jag då rätt att göra? Kan jag tex föra över pengarna till annan bank för att få bättre ränta? Kan jag flytta över till tex Nordnet och köpa Fonder åt min närstående? Som fullmaktshavare känner jag visst ansvar att placera med bästa ränta osv.
Har ni kunskap om detta och råd att ge mig? Ska in till banken i veckan och prata med dem
Citera
2018-07-22, 22:09
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosa
Jag har fullmakt åt en närstående i en bank. Vad har jag då rätt att göra? Kan jag tex föra över pengarna till annan bank för att få bättre ränta? Kan jag flytta över till tex Nordnet och köpa Fonder åt min närstående? Som fullmaktshavare känner jag visst ansvar att placera med bästa ränta osv.
Har ni kunskap om detta och råd att ge mig? Ska in till banken i veckan och prata med dem

Jadu, lille vän, en fullmakt kan gälla för vad fan som helst. Allt ifrån att du endast får se disponibla medel till full befogenhet.

Du borde redan ha koll på vad den gäller för, iom det ansvar det medfar att få en sån.
Citera
2018-07-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yosa

Bör vara reglerat i fullmakten. Är den styrd till en viss bank så kommer du inte åt medel som exempelvis flyttats till annan bank.

Det väsentliga är syftet med fullmakten och vad som i den står skrivet.
Citera
2018-07-22, 22:22
Medlem
Låter väldigt märkligt om du inte vet vad du har rätt att göra. Har personen du ska företräda själv lämnat in fullmakten till banken? Du bör väl ha fått en kopia så du vet vad den omfattar.

Det går inte att gå in på en bank med en fullmakt hur som helst. Normalt ska den som ger fullmakten lämna in den på banken själv och då identifiera sig eller bekräfta till banken att han/hon lämnat fullmakt om den lämnas till banken på annat sätt.

Se t.ex. Swedbanks regler. https://www.swedbank.se/privat/kunde...kter/index.htm
Citera
2018-07-22, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askratam
Låter väldigt märkligt om du inte vet vad du har rätt att göra. Har personen du ska företräda själv lämnat in fullmakten till banken? Du bör väl ha fått en kopia så du vet vad den omfattar.

Det går inte att gå in på en bank med en fullmakt hur som helst. Normalt ska den som ger fullmakten lämna in den på banken själv och då identifiera sig eller bekräfta till banken att han/hon lämnat fullmakt om den lämnas till banken på annat sätt.

Se t.ex. Swedbanks regler. https://www.swedbank.se/privat/kunde...kter/index.htm
Vi har lämnat in den tillsammans och jag fick legitimera mig som fullmaktshavare (heter det så?) kopia lade jag sedan i bankfacket och där ska jag kolla vad det står. När det skrevs va det inte aktuellt men gjordes inför framtiden.
Citera
2018-07-26, 12:57
Medlem
miqqqas avatar
Att du har en fullmakt på en bank betyder ju inte att du har rätt att förvalta och sköta den personens pengar hur som helst. Fullmakten ger ju dig rätten att göra saker på den banken enligt vad det står i fullmakten. Även om det står att du har rätt att ta ut alla pengar så kan du inte öppna ett nytt konto åt personen på en annan bank och sätta in pengarna där - isf krävs en fullmakt via den banken också. Ska du hantera personens ekonomi i helhet borde du bli god man istället.
Citera
2018-07-26, 13:07
Medlem
Bli inte överambitiös, du har inget ansvar ang placering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in