2018-07-22, 13:24
Medlem
I min kyl har jag en Stek- och grillbit från Nybergs Deli.

http://www.nybergsdeli.se/produkt/go...illbit-svensk/

Brukar aldrig köpa helt kött annars och ställer mig därför frågan vad jag ska ha den till? Hela stycket väger över ett kilo och är för stort för mig att göra ett normalt storkok på. Tänker alltså frysa denna i mindre delar och ha att ta fram.

Stek- och grillbiten utger sig för att vara avsedd för karré och kotlett, vilket då tolkas som att den vill bli skivade av mig. Dock är jag inne på att göra gryta eller soppa av Stek- och grillbitseländet, och då blir det en annan delning till små grytbitar. Frågan jag då ställer mig är om det överhuvudtaget blir bra kött att använda på det sättet eller om man gör bästa i att skita i den tanken?

Kött brukar jag aldrig köpa så har ytterst bristfällig uppfattning om hur denna picnicbogsbaserade köttbest ter sig i tillagat skick.
Citera
2018-07-22, 13:30
Medlem
Ingredienser

Citat:
Picnicbog* av gris (88 %), vatten, salt, druvsocker, naturlig arom, vinäger,
vegetabilisk fiber.

Kan man ens kalla det dät kött längre?

Annars är bog bra till soppor, wokar, grytor, fläskschnitzel etc.
Citera
2018-07-22, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunkyrka

Brukar aldrig köpa helt kött annars och ställer mig därför frågan vad jag ska ha den till? Hela stycket väger över ett kilo och är för stort för mig att göra ett normalt storkok på. Tänker alltså frysa denna i mindre delar och ha att ta fram.

Stek- och grillbiten utger sig för att vara avsedd för karré och kotlett, vilket då tolkas som att den vill bli skivade av mig. Dock är jag inne på att göra gryta eller soppa av Stek- och grillbitseländet, och då blir det en annan delning till små grytbitar. Frågan jag då ställer mig är om det överhuvudtaget blir bra kött att använda på det sättet eller om man gör bästa i att skita i den tanken?

Kött brukar jag aldrig köpa så har ytterst bristfällig uppfattning om hur denna picnicbogsbaserade köttbest ter sig i tillagat skick.
Kan inte ett skit om kött heller! Men testa kalops
Citera
2018-07-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monday1
Kan inte ett skit om kött heller! Men testa kalops

Kalops görs på nöt eller älg.
Citera
2018-07-22, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Kalops görs på nöt eller älg.
Ja faan ingen koll! Ere så? Tycker om kalops det är det enda jag vet därför!
Senast redigerad av Monday1 2018-07-22 kl. 13:47.
Citera
2018-07-22, 13:36
Medlem
Citat:

Tyvärr är det där kött av lägre kvalitet. Jag skulle nog försöka se om det går att göra pulled pork på den! Pulled pork går sedan att göra lite allt möjligt med
Citera
2018-07-22, 14:02
Medlem
JerryCottons avatar
Ännu en skitprodukt från Nybergs Deli. De hittar på nya styckdetaljer som ländfilé som sedan bytte namn till fläskmästarbit. De "gourmetmörar", dvs pumpar in vegetabiliska fibrer som håller den tillsatta laken på plats i köttet. Köper inget från det företaget, finns skäl till varför köttet säljs billigt.
Citera
2018-07-22, 17:05
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag köper den ibland. Gör pulled pork, skivar och steker eller delar upp till grytor.
Citera
2018-07-22, 21:04
Medlem
Intressant information som framkommit i tråden, jag har alltså burit hem ett helt kilo död gris som förvanskats till nånting i nivå med djurfoder. Nybergs Deli borde hamna på EUs terrorlista, fin hemsida och fina ord om sig själva var allt de hade att komma med.
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Kan man ens kalla det dät kött längre?

Annars är bog bra till soppor, wokar, grytor, fläskschnitzel etc.
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Ännu en skitprodukt från Nybergs Deli. De hittar på nya styckdetaljer som ländfilé som sedan bytte namn till fläskmästarbit. De "gourmetmörar", dvs pumpar in vegetabiliska fibrer som håller den tillsatta laken på plats i köttet. Köper inget från det företaget, finns skäl till varför köttet säljs billigt.

"Gourmetmörar" alltså, det ordet såg jag inte förrän jag kom hem med den jävla skiten men jag tyckte det lät tilltaget för det billigaste köttet i disken.

Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Tyvärr är det där kött av lägre kvalitet. Jag skulle nog försöka se om det går att göra pulled pork på den! Pulled pork går sedan att göra lite allt möjligt med
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Jag köper den ibland. Gör pulled pork, skivar och steker eller delar upp till grytor.
Det låter som jag kommer göra mitt livs första försök med pulled pork i så fall. Att köttet inte är oätligt är ju glädjande men jag hade nog väntat mig lite mer positiva omdömmen än så här...

På onsdag ska det bli av att laga till och börja äta av Nybergs terrorlistade Slit- och slängbit, har förvisso aldrig ätit pulled pork förut men jag ska försöka rapportera om ätlighetsgraden motsvarar människoföda för framtida köttköpare.

Dock en fråga till er här, vad tycker ni man ska köpa i stället om man letar efter ett stycke fläskkött? Vanlig picnicbog som den här är baserad på eller nånting helt annat?
Citera
2018-07-22, 22:52
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Dock en fråga till er här, vad tycker ni man ska köpa i stället om man letar efter ett stycke fläskkött? Vanlig picnicbog som den här är baserad på eller nånting helt annat?

Det beror på vad du tänkt göra med köttstycket. Ett steg i rätt riktning är att skippa "gourmetmörat" kött. Det du gör är att släpa hem vatten och annat som enligt mig inte hör hemma i färskt kött.

Karré, perfekt att grilla eller att göra pulled pork på. Picnicbog funkar till schnitzel eller fläskstek alt. strimla till wok. Det finns många styckdetaljer och alla har sina användningsområden.

Lite tips på vägen gällande styckdetaljer: http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/gris/
Senast redigerad av JerryCotton 2018-07-22 kl. 23:00.
Citera
2018-08-07, 20:42
Medlem
Nu kom jag visst ihåg att uppdatera, men...

...Köttet blev helt OK, stod inne 7 timmar och blev riktigt fint. Ska göra om samma recept med en riktig karré någon gång för att jämföra men köttet dög helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in