Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-31, 17:21
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Okej då!
Dags för lite feedback!

När vi anlände till Denver så hade jag inte fixat nåt Amerikanskt SIM-kort så det blev att
använda mitt Svenska abb till att börja med. Nu använda jag det för nåt enstaka samtal samt
som GPS den första dagen. Kostnaden för det blev 180 kr.
Frugan glömde att stänga av roaming och surfade lite grann under 3-4 dagar och det kostade ca 300 kr. Båda har abb från Halebop.

Första dagen i Boulder gick vi in på en AT&T butik och skaffade ett pre-paid kort för ca 45 dollar
och då ingick 8 GB surf gratis samtal och SMS.
Med detta kort kunde jag använda telefonen som GPS under hela vår vistelse i USA (15 dagar)
Vi körde ca 130 - 150 mil, det mesta med GPS, och det fungerade alldeles utmärkt!

Bilarna vi hyrde hade en hyfsat stor skärm i "radiodelen" och den hade någonting som hette "Car play" som kopplades ihop med telefonen med en vanlig USB-sladd. Jag hade tänkt använda mig av Google Maps (och gjorde så i början med lite förvånande resultat :-) ) men bilen hade appen "Kartor" installerad så det blev den jag använde istället.
Appen "kartor" fungerade otroligt bra och jag ser ingen nytta av att ta med eller hyra en
GPS istället. Den fungerade helt enkelt skitbra!


När det gäller flygresorna, först ARL - DEN med byte i London samt flyget från LAX - ARL, så flög vi med Norwegian.
Vi hade fixat med platsreservering och deras flygplan 787 Dreamliner var riktigt bra.

Hyrbil:
Efter att ha kikat runt en del på nätet så valde jag ett, som det visade sig, ett enkelt alternativ.
Bokade båda bilarna via Autoeurope och fick Enterprise som slutleverantör både i Denver och i San Fransisco. Fungerade alldeles utmärkt på båda ställen både med hämtning och lämning av fordonen. Hade beställt en bil av "standard"typ och valde en Hyundai Eleantra 4-dörrars på bägge ställena, fungerade klanderfritt.

Vet inte om jag glömt något men kom gärna med frågor så ska jag besvara dom efter bästa förmåga!

Tilläggas kan att vi var i Boulder, Colorado en vecka, därifrån flög vi till San Fran. och bilade sedan ned till L A. Om det är någon som vill veta lite mer om just dessa ställen!

Jag hade ju ställt frågan om "Road Toll" också..........

Såhär blev det:

Vid uthämtning av hyrbil frågade jag om jag kunde få med ett "Toll Device".
Som svar fick jag att det inte behövdes då man fotograferade reg-plåtar och skickade räkning.
Det har var i Colorado.
På vägen till Denver int'l var det enklast att ta avgiftsbelagda vägar och jag gjorde några sådana resor.
Nu har räkningen kommit och jag hade tullavgifter på ca 45 dollar och blev av hyrbilsföretaget fakturerade ca 65 dollar.

vet inte om eller hur det hade fungerat om man hade haft ett "Toll Device".
Citera
2019-08-21, 01:06
  #50
Medlem
JackSm1ths avatar
På flygplatserna finns varuautomater där man kan köpa pre-paid-cards, liknande våra kontantkort från t.ex. Comviq. När jag var i USA för 1 månad såg jag dessa automater i Las Vegas, New Orleans, Orlando och New York. Missade att kolla i Los Angeles, men troligen så fanns det där med.
Men jag köpte inget kort. Istället körde jag med hotspots/free wifi eller nätverket där jag bodde. Nog fasen överlever man utan att vara uppkopplad ständigt.
Citera
2022-08-12, 10:38
  #51
Medlem
Mogaku-sans avatar
Jag har en amerikansk flickvän, är det möjligt för henne att skaffa något liknande Comviq kontantkort fast för USA som jag skulle kunna använda på resa?

Tänkte om de finns som man kan ladda med några dollar så man håller numret aktivt. Lutar ju mest åt att hon besöker mig först eftersom jag just nu inte har ekonomiskt möjlighet att resa till USA. Men vill ändå ha koll ifall man kan förbereda så mycket som möjligt i förväg. Mobil borde väl finnas någon billig med kontantkort som hon kan hålla lite koll på. Vill gärna ha något liknande Telia vad gäller täckning och om det finns något liknande Halebop så borde det väl fungera också.

Kikat lite på denna sidan då min flickvän har AT&T men är inte intresserad av att binda upp mig på ett abonnemang. https://www.att.com/buy/prepaid-phones/

Kollar man här på Comviq så har de ju tex 2 olika Motorola med kontantkort för ca 2500 kr.
https://www.comviq.se/kontantkort
Citera
2022-08-12, 10:43
  #52
Medlem
Behöver du verkligen sms?

Köpte själv 30gb surf i Kina när jag var där. Fungerade jättebra. Antar att det är samma historia i usa
Citera
2022-08-13, 18:09
  #53
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Behöver du verkligen sms?

Köpte själv 30gb surf i Kina när jag var där. Fungerade jättebra. Antar att det är samma historia i usa
Jag skriver ju mestadels med min flickvän via Whatsapp, så jag skulle säkert inte behöva något dyrt abonnemang. Bara någon enkel smartmobil och surfa kan jag göra hemma hos tjejen. Kommer ju inte chatta med henne i appen när jag väl träffar henne.

Dröjer säkert ett tag till innan vi träffas personligt då vi båda vill ta det i lagom tempo. Då har chattandet hjälpt oss att etablera en kontakt och tillhörighet gentemot varandra. Har ju inget direkt behov av att kunna ringa men skulle vilja ha tryggheten som ett kontantkort kan ge när man ändå väl åker på resa.

Dröjer säkert till 2024 eller 2025 innan det tidigast är aktuellt. Vill ändå ha lite koll på olika alternativ.
Citera
2022-08-13, 18:14
  #54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Tack för svaret som inte var något svar på mina frågor!

Jag ska vara tydligare nästa gång............
Frågan var alltså hur det ser ut kostnadsmässigt med mitt Halebop, INTE om det gick att använda.....

Ska jag skaffa ett Amerikanskt abb eller inte?
Nåväl, är det bara den här typen av dryga svar man får på FB så kan jag lika gärna gå lite längre och svårare vägar att hitta mina svar.
FB BRUKAR vara bra på detta men det finns(tydligen) undantag.

PS. Såg nu att jag fått ett annat svar som inte var lika drygt. Tack! :-) DS

Köp ett kontantkort billigt på Wallmart när du landar i staterna.
Observera att även om din telefon funkar i USA, kanske den inte funkar optimalt. Nordamerika har en annan frekvensplan än vad vi har här i €uropa. Men bör funka, men kanske inte optimalt.

Här är länk till Wallmart.

Trevlig resa!
Citera
2022-08-13, 18:21
  #55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag har en amerikansk flickvän, är det möjligt för henne att skaffa något liknande Comviq kontantkort fast för USA som jag skulle kunna använda på resa?

Tänkte om de finns som man kan ladda med några dollar så man håller numret aktivt. Lutar ju mest åt att hon besöker mig först eftersom jag just nu inte har ekonomiskt möjlighet att resa till USA. Men vill ändå ha koll ifall man kan förbereda så mycket som möjligt i förväg. Mobil borde väl finnas någon billig med kontantkort som hon kan hålla lite koll på. Vill gärna ha något liknande Telia vad gäller täckning och om det finns något liknande Halebop så borde det väl fungera också.

Kikat lite på denna sidan då min flickvän har AT&T men är inte intresserad av att binda upp mig på ett abonnemang. https://www.att.com/buy/prepaid-phones/

Kollar man här på Comviq så har de ju tex 2 olika Motorola med kontantkort för ca 2500 kr.
https://www.comviq.se/kontantkort

Se mitt tidigare svar alldeles nyss här i tråden. Finns billigt på Wallmart.
https://www.walmart.com/browse/cell-...105910_4960552

Undvik svenska abonnemang om telefonen främst ska användas i USA. Själv skiter jag numera att "byta sim-kort" på mina resor, då svenskt funkar bra under en exempelvis semesterresa på en vecka eller två. Helt annan sak om man ska vara länge i landet, då är det smart att ha två sim i mobilen. (Ett svenskt och ett utländskt).
Citera
2022-08-14, 19:16
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Köp ett kontantkort billigt på Wallmart när du landar i staterna.
Observera att även om din telefon funkar i USA, kanske den inte funkar optimalt. Nordamerika har en annan frekvensplan än vad vi har här i €uropa. Men bör funka, men kanske inte optimalt.

Här är länk till Wallmart.

Trevlig resa!
Jodå!
Det var en trevlig resa även om det är ca 4 år sen!😂😂
Nåväl, bättre sent än aldrig!👍
Citera
2022-08-14, 20:23
  #57
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag skriver ju mestadels med min flickvän via Whatsapp, så jag skulle säkert inte behöva något dyrt abonnemang. Bara någon enkel smartmobil och surfa kan jag göra hemma hos tjejen. Kommer ju inte chatta med henne i appen när jag väl träffar henne.

Dröjer säkert ett tag till innan vi träffas personligt då vi båda vill ta det i lagom tempo. Då har chattandet hjälpt oss att etablera en kontakt och tillhörighet gentemot varandra. Har ju inget direkt behov av att kunna ringa men skulle vilja ha tryggheten som ett kontantkort kan ge när man ändå väl åker på resa.

Dröjer säkert till 2024 eller 2025 innan det tidigast är aktuellt. Vill ändå ha lite koll på olika alternativ.

Billig mobil kan hon skaffa at dig pa Craigslist tex, eller sa kan du anvanda en av hennes mobiler (de flesta av oss har ju gamla mobiler liggandes).

Nar jag var turist for manga ar sedan hade jag aldrig mobil (annat an i huset da jag anvande Wifi), min amerikanska man hade ju mobil och jag var aldrig ivag utan honom sa vi anvande ju hans mobil (och bil) overallt. Forstar att det inte funkar for alla, i synnerhet for de vars partner jobbar om dagarna, da kanske man vill ge sig ut pa egna aventyr istallet for att bara sitta hemma.

Om det inte ar jatteviktigt att kunna behalla numret rekommenderar jag Mint Mobile. Det ar inte ett abonnemang, MEN du "binder" dig en viss tid. Det fina ar att det ar billigt jamfort med i princip alla andra alternativ, och du betalar hela summan direkt. Det minsta du kan binda dig ar 3 manader, vilket ar helt ok aven om du bara ska stanna i ett par veckor, du betalar for alla tre manaderna direkt sa du behover inte tanka pa att det kommer en rakning efter att du akt hem.

Mint gar i T-mobiles nat (relativt lika Verizon vad galler tackning vid 4G nufortiden, men mycket battre an Verizon vid 5G). Det finns alltid kartor som visar hur bra teckningen ar dar du ska uppehalla dig, ska du vara i en storstad kan du valja vilken carrier som helst i princip, ska du vara pa landet ar det mycket viktigare att kolla upp vilken carrier som fungerar bast dar. Med Mint finns det "startpaket" man kan kopa pa Amazon, sa man kan testa hur tackning ar dar man bor, kostar tydligen bara $.99 just nu, brukade vara $5 nar jag kopte mitt: https://www.amazon.com/Mint-Mobile-S.../dp/B0786RD524

Mints minsta/billigaste alternativ ar numera 4GB data och fria samtal och sms for $15/manaden (dvs du betalar $45 direkt och sen loper det pa av sig sjalvt i 3 manader). Nar jag borjade med Mint for hundra ar sedan var deras minsta bara 2GB, och det rackte finfint till Google Maps (vi jobbar ute pa faltet ofta, sa vi kor bil hur mycket som helst), och vanlig surf (alltsa typ Facebook, shopping etc, inte video). Idag har jag Mint 10GB (koper alltid 12 manader i taget nu) men anvander aldrig mer an typ 5GB, for jag ar ju hemma med wifi resten av tiden.
Citera
2022-08-15, 11:59
  #58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Billig mobil kan hon skaffa at dig pa Craigslist tex, eller sa kan du anvanda en av hennes mobiler (de flesta av oss har ju gamla mobiler liggandes).

Nar jag var turist for manga ar sedan hade jag aldrig mobil (annat an i huset da jag anvande Wifi), min amerikanska man hade ju mobil och jag var aldrig ivag utan honom sa vi anvande ju hans mobil (och bil) overallt. Forstar att det inte funkar for alla, i synnerhet for de vars partner jobbar om dagarna, da kanske man vill ge sig ut pa egna aventyr istallet for att bara sitta hemma.

Om det inte ar jatteviktigt att kunna behalla numret rekommenderar jag Mint Mobile. Det ar inte ett abonnemang, MEN du "binder" dig en viss tid. Det fina ar att det ar billigt jamfort med i princip alla andra alternativ, och du betalar hela summan direkt. Det minsta du kan binda dig ar 3 manader, vilket ar helt ok aven om du bara ska stanna i ett par veckor, du betalar for alla tre manaderna direkt sa du behover inte tanka pa att det kommer en rakning efter att du akt hem.

Mint gar i T-mobiles nat (relativt lika Verizon vad galler tackning vid 4G nufortiden, men mycket battre an Verizon vid 5G). Det finns alltid kartor som visar hur bra teckningen ar dar du ska uppehalla dig, ska du vara i en storstad kan du valja vilken carrier som helst i princip, ska du vara pa landet ar det mycket viktigare att kolla upp vilken carrier som fungerar bast dar. Med Mint finns det "startpaket" man kan kopa pa Amazon, sa man kan testa hur tackning ar dar man bor, kostar tydligen bara $.99 just nu, brukade vara $5 nar jag kopte mitt: https://www.amazon.com/Mint-Mobile-S.../dp/B0786RD524

Mints minsta/billigaste alternativ ar numera 4GB data och fria samtal och sms for $15/manaden (dvs du betalar $45 direkt och sen loper det pa av sig sjalvt i 3 manader). Nar jag borjade med Mint for hundra ar sedan var deras minsta bara 2GB, och det rackte finfint till Google Maps (vi jobbar ute pa faltet ofta, sa vi kor bil hur mycket som helst), och vanlig surf (alltsa typ Facebook, shopping etc, inte video). Idag har jag Mint 10GB (koper alltid 12 manader i taget nu) men anvander aldrig mer an typ 5GB, for jag ar ju hemma med wifi resten av tiden.

Just wifi kan man utnyttja, finns en massa gratis hotspots i USA, nästan varenda affär, cafe´och snabbmatställe har gratis wifi som man kan använda. Men då ska man ha installerat VPN på telefonen.
Finns en massa bra VPN som inte kostar skjortan. Nord VPN är bra. Har det när jag är på resande fot. Kostar typ $2/mån. Alltså 20 spänn. Men då kan man köra wifi på hela resan, där det finns wifi. Och det finns det nästan överallt. Hotell/motel har wifi, som "bara går att använda" med VPN. (Utan VPN är inte rekommendabelt). Surfen på SIM-kortet "sparar man" tills när man är ute på "freewayen" eller "går omkring i stan". Ungefär så gör jag faktiskt här hemma i Göteborg också. Inte många GB går åt när jag är "ute på stan"/ute på landsvägar. Hemma kör man ju wifi.
Citera
2022-08-15, 19:09
  #59
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Just wifi kan man utnyttja, finns en massa gratis hotspots i USA, nästan varenda affär, cafe´och snabbmatställe har gratis wifi som man kan använda. Men då ska man ha installerat VPN på telefonen.
Finns en massa bra VPN som inte kostar skjortan. Nord VPN är bra. Har det när jag är på resande fot. Kostar typ $2/mån. Alltså 20 spänn. Men då kan man köra wifi på hela resan, där det finns wifi. Och det finns det nästan överallt. Hotell/motel har wifi, som "bara går att använda" med VPN. (Utan VPN är inte rekommendabelt). Surfen på SIM-kortet "sparar man" tills när man är ute på "freewayen" eller "går omkring i stan". Ungefär så gör jag faktiskt här hemma i Göteborg också. Inte många GB går åt när jag är "ute på stan"/ute på landsvägar. Hemma kör man ju wifi.

Manga stallen har WiFi men det fungerar inte alltid sa bra. Bade mitt lokala Target och Walmart har WiFi och det fungerar sallan bra. Ofta sa segt att det inte ens gar att soka pa deras egna hemsida. Och hur mycket tid spenderar man i en ataffar oavsett savida man inte jobbar dar? Det blir inte manga minuter. Absolut ska man skaffa eget SIM-kort med data, det kommer definitivt till anvandning.
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2960743

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback