• 1
  • 2
2018-07-22, 09:50

Medlem
Jag har blivit lärd att inte lägga en varm kastrull i kylskåpet. T.ex om vi lagar mat och alla får en portion. När vart färdiga så la vi inte kastrullen i kylskåpet om det råkade finnas mat i den. Utan vi väntande tills det blev lite svalare. Detta berodde på att just en av mina föräldrar sa att kylskåpet förstörs annars.

Nu när jag bor i en egen bostad så lägger jag inte kastrullen när jag har tagit en portion, oftast räcker det med en portion tills jag blir mätt, med det maten jag tillagat.

Nu idag vart jag så besviken på mig själv, för att när jag vaknade upp. Så märkte jag att jag hade totalt glömt bort att lägga maten i kylskåpet, bara för att vänta med att kastrullen skulle bli svalare.

Har min förälder rätt, förstörs kylskåpet om man lägger en varm kastrull i den?

Jag vill veta svaret, för jag misstänker på att man visst skulle kunna göra det.

Tack på förhand!
2018-07-22, 09:53

Medlem
Dimpens avatar
Nä det värsta som kan hända om du lägger en kastrull i kylskåpet är väl att maten rinner ut ur den. Det blir rejält kladdigt men inte tror jag att kylskåpet blir förstört för det.
2018-07-22, 09:54

Medlem
elmhedens avatar
Nej det förstörs inte, däremot höjs temperaturen inne i kylskåpet vilket på sätt motverkar själva syftet med kylskåp så att säga. Så andra varor i kylen mår kanske marginellt sämre en stund, men att kylskåpet skulle gå sönder är något dina föräldrar tutat i dig.
2018-07-22, 09:56

Medlem
Fotbollspucks avatar
Kylskåpet kommer få jobba en massa extra såklart men att det skulle gå sönder bara för att man ställer in något varmt stämmer inte.
Men mer slitage och mer el kommer gå åt för att behålla kylan i skåpet.

Medlem
CoralinesGhosts avatar
Att kylen skulle gå sönder om man lägger in en varm kastrull har jag aldrig hört, däremot att det skulle kunna vara dåligt för maten om den är för het däremot. Men kylen.... nja det man skulle kunna tänka sig skulle kunna hända med den är väl att om kylen har glas-skivor så skulle de kunna spricka av temperaturskillnaden.

Medlem
Fotbollspucks avatar
Flyta över käket i plastbunkar eller fryspåsar så kyls det av fortare.
2018-07-22, 09:58

Medlem
gurkmajjas avatar
Det handlar om ekonomi då kylskåpet kommer att få jobba för att behålla sin temperatur.
2018-07-22, 10:05

Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det går inte sönder, men som andra skriver så höjs temperaturen för de omgivande kylvarorna så att dessa får försämrad hållbarhet & ökande bakterietillväxt.

I restaurangkök kräver hälsovårdsreglerna att man har en speciell kyl just för nedkylning där man sätter in varm mat så den kan svalna innan man får sätta in den i det riktiga kylrummet/kylskåpet.
2018-07-22, 10:22

Medlem
Man ska inte stoppa in en hel kastrull. Dels tar det väldigt mycket plats o dels kan det ta smak eller ge smak av/till det som finns i kylen.
Förpacka det i en glaslåda med lock.
Plast är djävulens påfund.

Mat ska kylas av snabbt, speciellt i dessa temperaturer. Det heter rötmånad av en anledning.
Kyler man av maten snabbt så hämmas bakterietillväxten.
Att ställa in en matlåda som är varm kommer knappast märkas på temperaturen i kylen.
Stoppar man däremot in en sex kilo tung kalkon som håller 70 grader så kommer det bli varmt i kylen.

Rent teoretiskt så skulle väl kylens operativa tid förkortas om man hela tiden stoppar in varm mat.
Kompressorn får jobba längre och hårdare vilket förkortar livslängden.

Gör en avvägning vad ett kylskåp kostar kontra risken att drabbas av ekonomisk förlust när du får magsjuka på grund av bakterietillväxt i maten.
Någonstans hittar du tidpunkten då det är värt att stoppa in matresterna i kylen.
2018-07-22, 10:47

Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man ska inte stoppa in en hel kastrull. Dels tar det väldigt mycket plats o dels kan det ta smak eller ge smak av/till det som finns i kylen.
Förpacka det i en glaslåda med lock.
Plast är djävulens påfund.

Mat ska kylas av snabbt, speciellt i dessa temperaturer. Det heter rötmånad av en anledning.
Kyler man av maten snabbt så hämmas bakterietillväxten.
Att ställa in en matlåda som är varm kommer knappast märkas på temperaturen i kylen.
Stoppar man däremot in en sex kilo tung kalkon som håller 70 grader så kommer det bli varmt i kylen.

Rent teoretiskt så skulle väl kylens operativa tid förkortas om man hela tiden stoppar in varm mat.
Kompressorn får jobba längre och hårdare vilket förkortar livslängden.

Gör en avvägning vad ett kylskåp kostar kontra risken att drabbas av ekonomisk förlust när du får magsjuka på grund av bakterietillväxt i maten.
Någonstans hittar du tidpunkten då det är värt att stoppa in matresterna i kylen.

Bra inlägg!

För att snabbt kyla min mat (på sommaren) tar jag och ställer matlådan på frysklampar, maten kyls ner snabbt och säkert innan jag ställer in den i kylen.
2018-07-22, 17:08

Medlem
Streckkods avatar
Ja, kylskåpet går sönder.

I moderna kylskåp cirkulerar kylvätska innuti gallren som
används som hyllor.

Ställer du en het kastrull direkt på de kalla metallhyllorna
kan spänningarna i metallen bli så stora att hyllorna spricker.

Du kan få en fontän av kylvätska, blandat med freoner och
frätande ämnen. All mat kan gå förlorad och det finns risk
för att det uppstår brand.

Jag som kan det här vet att kylskåpen är farliga och jag skulle
inte tordas sova på natten och ha ett sånt igång. Se Fight Club
för hur det kan gå. Jag stänger alltid av kylskåpet på natten.
Sparar ström, pengar och slipper ligga vaken av oro.
2018-07-23, 14:57

Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Ja, kylskåpet går sönder.

I moderna kylskåp cirkulerar kylvätska innuti gallren som
används som hyllor.

Ställer du en het kastrull direkt på de kalla metallhyllorna
kan spänningarna i metallen bli så stora att hyllorna spricker.

Du kan få en fontän av kylvätska, blandat med freoner och
frätande ämnen. All mat kan gå förlorad och det finns risk
för att det uppstår brand.

Jag som kan det här vet att kylskåpen är farliga och jag skulle
inte tordas sova på natten och ha ett sånt igång. Se Fight Club
för hur det kan gå. Jag stänger alltid av kylskåpet på natten.
Sparar ström, pengar och slipper ligga vaken av oro.
Du skulle kanske ha ett kylskåp av äldre modell om du inte kan sova på nätterna för oro över att kylskåpet ska gå sönder och börja läcka.
Man stänger ju inte av kylskåpet på natten... din mat lär ju bli förstörd, och dessutom lär det väl gå åt ström för att få upp kylan varje gång du kör igång det igen!?
Ett trasigt kylskåp är säkert inte trevligt men nog finns det värre saker att oroa sig för i sitt hem

Och för att svara TS. Nej, kylskåpet går inte sönder om man ställer in nåt varmt i de. Men ha ett underlägg och ha koll så att du inte har annan känsligt mat just bredvid då det kan ändras någon grad tills maten blir kall.
Jag ställer alltid in min mat direkt när ja tagit de jag ska äta. Har gjort så sen jag var barn (på stenåldern) och inget kylskåp har gått söder. Risken att bli sjuk av mat som stått framme är dessutom
betydligt större än att mat som redan är i kylen och värms lite av din kastrull skulle ta skada.
Som någon skrev tidigare så är det extra viktigt att kyla sin mat nu under rötmånad (hela den här sommaren har varit extremt varm).
Senast redigerad av aina08 2018-07-23 kl. 15:02.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in