Citat:
Ursprungligen postat av
Streckkod
Ja, kylskåpet går sönder.
I moderna kylskåp cirkulerar kylvätska innuti gallren som
används som hyllor.
Ställer du en het kastrull direkt på de kalla metallhyllorna
kan spänningarna i metallen bli så stora att hyllorna spricker.
Du kan få en fontän av kylvätska, blandat med freoner och
frätande ämnen. All mat kan gå förlorad och det finns risk
för att det uppstår brand.
Jag som kan det här vet att kylskåpen är farliga och jag skulle
inte tordas sova på natten och ha ett sånt igång. Se Fight Club
för hur det kan gå. Jag stänger alltid av kylskåpet på natten.
Sparar ström, pengar och slipper ligga vaken av oro.
Du skulle kanske ha ett kylskåp av äldre modell om du inte kan sova på nätterna för oro över att kylskåpet ska gå sönder och börja läcka.
Man stänger ju inte av kylskåpet på natten... din mat lär ju bli förstörd, och dessutom lär det väl gå åt ström för att få upp kylan varje gång du kör igång det igen!?
Ett trasigt kylskåp är säkert inte trevligt men nog finns det värre saker att oroa sig för i sitt hem
Och för att svara TS. Nej, kylskåpet går inte sönder om man ställer in nåt varmt i de. Men ha ett underlägg och ha koll så att du inte har annan känsligt mat just bredvid då det kan ändras någon grad tills maten blir kall.
Jag ställer alltid in min mat direkt när ja tagit de jag ska äta. Har gjort så sen jag var barn (på stenåldern) och inget kylskåp har gått söder. Risken att bli sjuk av mat som stått framme är dessutom
betydligt större än att mat som redan är i kylen och värms lite av din kastrull skulle ta skada.
Som någon skrev tidigare så är det extra viktigt att kyla sin mat nu under rötmånad (hela den här sommaren har varit extremt varm).