2018-07-21, 20:52
Medlem
Hej tänkte höra med er om någon har testat https://www.footballindex.co.uk
Verkar ju faktiskt ganska kul!
Citera
2018-07-21, 20:56
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeddo

Luktar skumt lång väg. Undrar om någon som sätter in någonsin ser sina pengar igen.
Citera
2018-07-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smeddo

Låter väldigt shady. Skulle inte lita på att göra seriösa spel på den sidan utan endast spela för mindre summor för skojs skull. Bra koncept dock!
Citera
2018-07-21, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Luktar skumt lång väg. Undrar om någon som sätter in någonsin ser sina pengar igen.

Det var därför jag fråga! Läste dock ett annat inlägg här på flahback där nån skrev att dem hade 150 000 användare
Citera
2018-07-21, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow
Låter väldigt shady. Skulle inte lita på att göra seriösa spel på den sidan utan endast spela för mindre summor för skojs skull. Bra koncept dock!

Ja riktigt roligt koncept!
Citera
2018-07-27, 23:52
Medlem
ChrisThePimps avatar
Jag reggade mitt konto i slutet av april. Testade några veckor för att testa sidan och även göra uttag. Allt känns riktigt seriöst och det finns ett enormt FI-community på Twitter. Jag följer några hundra konton för att vara med tidigt i Silly-rykten.
Citera
2018-08-10, 18:43
Medlem
ChrisThePimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lowmow

Blir lite nyfiken på vad som upplevs som shady? De som varit med några år har ofta tiotusentals pund i sin portfölj.
Citera
2018-08-19, 16:06
Medlem
ChrisThePimps avatar
En introduktion och nybörjarguide till Football Index. (DEL 1)

Tänkte att det kunde vara en bra idé att göra en sammanfattning över det briljanta Football Inde. Jag har fått svara på frågor på Facebook från några som blivit intresserade av plattformen som är på gång att etablera sig i Sverige. Kommer skiva den i olika delar under närmsta dagarna då det finns mycket tipsa om. Här kommer första delen.

Min bakgrund:
Jag har alltid varit inresserad av fotboll och är uppvuxen med Stryktips, Tipsextra och Drömelvan. Var med nästan från början när Expekt, Unibet och Ladbrokes etablerade sig i Sverige och har alltid varit intresserad av spel och betting. Har fina minnen om när internetpokern slog igenom i början av 2000-talet och det fanns fina pengar att hämta från alla nybörjare som prövade lyckan på pokern. Har på senare år främst fokuserat på att lägga några större säsongspel över ligavinnare och skyttekungar i Europas största ligor. En stor del av min fritid läggs även på mitt intresse för aktier.

[b]Så hittade jag Football Index:[/B
I april dök det upp en sponsrad annons i mitt Facebookflöde. Är inte särskilt förvånad då jag är stämplad som både spel och aktieintresserad. Min första instinkt var en försiktig skepticism även om idén att kombinera fotboll och börshandel verkade spännande. Jag kände igen Football Index logga då jag sett annonser i engelska fotbollstidningar. Började sedan att läsa på om plattformen och läsa utvärderingar, bland annat på Trustpilot. När det visade sig att det då fanns cirka 150 000 användare i Storbritannien och att det gick att läsa engelska pressmeddelanden om att FI under vintern satsat på att etablera sig i Kanada och Sverige så blev jag allt mer nyfiken. Då det visade sig att FI funnits i Storbritannien i över två år och att många hyllade sidan så bestämde jag mig för att registrera ett konto.

Den första tiden på FI
Jag registrerade ett konto och satte in 100£ för att testa sidan. Hade lite kontakt med deras support via mail och de var snabba på att svara på frågor. Provade även att göra ett uttag för att testa den funktionen. Förtroendet för sida växte när det visade sig att pengarna jag tog ut fanns på mitt konto några dagar senare och att det bara går att göra uttag till det kort som användes vid insättningen. Därefter handlade jag "aktier" i några spelare som är personliga favoriter och som jag ansåg var lågt värderade, bland annat Belotti, Perisic och Icardi. Detta var i samband med de sista omgångarna i de stora ligorna och folk på sidan började förbereda sig inför VM. Ganska snabbt märkte jag att mina spelare ökade i värde och gjorde en ny insättning på 500£ och breddade mitt innehav med nya spelare inför VM.
Citera
2018-08-19, 17:07
Medlem
ChrisThePimps avatar
Spelregler DEL 2

När Football Index startade fanns det ett hundratal spelare att handla. Idag finns det över 2000 spelare att välja på och de flesta av dem spelar i någon av de fem stora ligorna. Spelare läggs till genom IPO:s (nyintroduktioner) och några spelare från Cardiff, Wolverhampton och Fulham har nyligen lagts till då de är nykomlingar i Premier League.

De fem stora poängligor

Spelare som spelar i lag i de fem stora ligorna kan tjäna Dividents (utdelning) när de presterar bra i en match. Dividents kommer få ett eget kapitel senare men det är viktigt att veta att de fem ligorna som allt handlar om är:

Premier League
Seria A
Bundesliga
La Liga
League 1

Matcher i Champions League och Europa League ger också chanser till att tjäna Dividents.

Det finns mängder av spelare att välja på som inte spelar i någon av de fem ligorna. De handlas främst på förhoppningar om att de skall köpas av något lag i de fem ligorna. Bra exempel på dessa är spelare som presterar bra i de portugisiska, holländska, danska, tjeckiska och polska topplagen.

Tre sätt att tjäna pengar

1. Värdeökning
Grunden för all aktiehandel är att köpa billigt och sälja dyrt. En aktie i de allra billigaste spelarna kostar cirka 20 pence och i den dyraste spelaren som är Neymar kostar en aktie över 14 pund. Messi, Mo Salah och Ronaldo ligger på senare tid mellan 11 och 9 pund. Mer om spelares värdeökningar och värdeminskningar i ett senare kapitel. I varje köp går det att köpa 1-100 aktier i en spelare. När 100 aktier köpts i en spelare stiger spelarens pris 1 pence. När 100 aktier i en spelare sålts sjunker priset 1 pence.

2. Performance Buzz (prestations utdelning)
Spelare som presterar extra bra på matchdagar kan vinna PB Dividents genom att göra mål, assist, matchavgörande mål mm. Dessa mäts bara på spelare i de fem poänggivande ligorna och betalas ut varje dag som det är match i någon av ligorna. På fredagar och måndagar då det är få matcher är det lättare att ha tur att vinna PB. För att räkna vilka spelare som presterat bäst används datorprogrammet Opta som även använd av appar som WhoScored och SofaScore mfl. Det räknar alla passningar, brytningar, vunna dueller, offsidelöpningar mm. Allt spelar roll och ger plus eller minuspoäng efter ett poängsystem. Spelare som oftast får höga poäng i beräkningen är de som mycket inblandade i ett lags passningspel och som även gör mycket mål och assister.

Bästa back/målvakt, mittfältare och anfallare vinner PB-Dividents som varierar mellan 8-4 pence per aktie beroende på hur många matcher som spelats på matchdagen.

3. Media Buzz
På topplistan över de 200 dyraste spelarna mäts det hur mycket det skrivs av dem i ett 20-tal av Englands största tidningar. Ett datorprogram söker efter nyckelord och de spelarna som det skrivs mest om vinner Media Buzz Dividents som ofta förkortas till MB Divs. På dagar det inte spelas matcher är utbetalningen oftas 8 pence per aktie och sista veckorna har Paul Pogba vunnit nästan varje dag då det skrivs mycket om bråk med Mourinho och att han ryktas till Barcelona.
Citera
2018-08-19, 17:26
Medlem
ChrisThePimps avatar
Startkapital och Försäljning av spelare
Minsta insättning som går att göra på sidan är 10£ och de räcker till några aktier i ett par spelare. Det kostar ingen avgift att köpa aktier i en spelare men det är när man säljer en spelare som en avgift på 2% av försäljningssumman dras.

Spelare kan säljas på två sätt och det är viktigt att veta skillnaden.

1. Instant sell.
Det går alltid att sälja en spelare omedelbart genom att använda sig av instant sell. Då köps aktierna av Football Index och man får säljkursen som anges intill köpkursen. Ju högre pris en spelare har ju större är mellanskillnaden jämfört med köpkursen. Dessutom tillkommer de 2% commision som jag nämnde tidigare. Intant sell är bra att använda om en spelare har ett fallande pris och skall absolut användas om spelaren t ex blir skadad.

2. Que sell.
Om man har mer tid och kan invänta en försäljning kan man lägga in ett pris i en säljkö. Då säljs spelare så fort som en köpare bjuder samma pris. Är bra att använda när trenden på en spelares pris är stigande. Bästa tillfället att sälja en spelare via kön är oftast på matchdagen för nästa match. Trendensen är ofta att en spelares pris stiger timmarna inför en kommande match.
Citera
2018-08-19, 18:06
Medlem
ChrisThePimps avatar
Jakten på drömspelare och några avgörande faktorer

En drömspelare för Football Index är en förhållandevis ung spelare som är på väg att få sitt genombrott och som ännu har uppmärksammats av marknaden. Många drömmer om att hitta nästa Kylian Mbappe eller Leon Bailey. Det finns flera spelare som ökat i värde med 500-700% under senaste året.

Då nästan alla användarna är britter så ligger deras främsta fokus på Premier League. Yngre lovande talanger i PL har oftast ett högt pris även om de inte har en ordinarie plats i sitt lag. Det är dock lättare att hitta fynd i någon av de andra fyra ligorna. På Twitter pågår en oändlig diskussion om vilka som är på väg att etablera sig i sina lag och är nära ett genombrott. Ett exempel är David Otto i Hoffenheim som satte målrekord i deras U19-lag förra säsongen. Han kostade 0,50 pund för en dryg månad sedan och steg till 1,50 pund då han även nätade under sommarens träningsmatcher. Har sjunkit något sista tiden då folk insett att det inte är säkert att han ens finns på bänken när Bundesliga inleds om en vecka. Moussa Sylla i Monaco är ett annat exempel.

Äldre spelare medför risker som skador eller transfers till andra ligor. Zlatan är det bästa exemplet på detta. Innan hans skada i United var han en av de dyraste spelarna. När han fick sin allvarliga skada kraschade priset. När han sedan såldes till MLS blev han i princip helt värdelös då chansen att han någonsin kommer tillbaka till någon klubb i de fem poängligorna är minimal. Andra spelare som är bra poängspelare men har ett ganska lågt pris är Arjen Robben och Marek Hamsik. Risken för att de skall casha in sin karriär i USA eller i Asien är stor.
Citera
2018-08-19, 18:20
Medlem
ChrisThePimps avatar
Några viktiga hjälpmedel

För att hänga med i rykten om spelarövergångar och hitta statistik behövs några viktiga hjälpmedel.

1 Twitter
På Twitter finns hundratals, eller kanske tusentals konton som ägnas åt Football Index. Det finns användare som varit med från starten som har en portfölj värd mer än 100 000£. Det finns användare som gillar att skryta men också de som kan utbyta tips om sina strategier och erfarenheter. För att följa transferryten som påverkar spelares priser en hel del är Twitter ett ovärderligt hjälpmedel. Tänk också på att många försöker sig på pump and dump i spelare som de själva äger. Strategin är att pumpa upp priset på en spelare så att de kan sälja dem högt och dumpa ut aktier till försäljning.

2. Fotbollstidningar.
Aftonbladets Ligabibel är en bra investering. Det går även att läsa engelska och tyska tidningar genom prenumeration av t ex Readly.

3. Ett gäng användbara appar.
Ett par bra appar för målservice och statistik är ett måste. Själv gillar jag FlashScore, WhoScored och nya favoriten SofaScore (som ta mig fan har allt), t ex heatmap och statistik över nästan allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in