Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-21, 18:02
  #1
Medlem
Hej

Min son som inte är direkt rik, vill bygga en speldator som fungera för att spela samtliga spel och krav.
Kan han då använda det här chassit och byta delar?
Vilka delar skulle ni byta direkt ?
Tacksam för alla svar
Se länk

https://www.dustinhome.se/product/50...635.1532182314
Citera
2018-07-21, 19:02
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sidan kunde inte hittas...rent allmänt så spelar åldern inte så stor roll storleken är det viktiga, att moderkort och grafikkort passar.
Citera
2018-07-21, 19:22
  #3
Medlem
Tack
Skumt, den heter iaf
Dell optiplex 9020 SFF
Inte världens största låda iofs..
Citera
2018-07-21, 20:59
  #4
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> PC: köpråd - stationärt
/Moderator
Citera
2018-07-22, 10:04
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Räkna inte med att få svar får frågan är omöjlig att svara på...du har inte angett vilket moderkort och grafikkort som ska användas.
Citera
2018-07-22, 13:20
  #6
Medlem
Det är ju halva frågan, vilka delar borde bytas ut och till vilka?
Själv har jag ingen aning, därför försöker jag få tips och råd här av alla experter
Citera
2018-07-26, 10:36
  #7
Medlem
Detta låter sig i princip inte göras då dessa kompakta företagsdatorer innehåller komponenter som inte följer normala standarder.

Du kan se hur en Dell OptiPlex 9020 SFF (Small Form Factor) ser ut inuti här:
https://www.dell.com/support/manuals...b06&lang=en-us

Köp ett lämpligt chassi istället, rimligen något som följer ATX standarden, ni måste ändå byta i princip alla delar för att kunna nå målet om att kunna spela alla spel och chassit är normalt sett en liten kostnad. Kanske leta begagnat om det är ont om pengar?
Citera
2018-07-26, 23:47
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Men visst hade jag svarat på den här innan?

Eller stängde jag ner tabben? Flera trådar?


Antar du kopierade den gamla och gjorde en ny någon annanstans.

GTX 1050Ti kan du sätta i lådan med i5 processor.

Skall du ha ett bättre grafikkort blir det normalt sett större och drar mer ström så du behöver annat nätagg och kanske skulle du någonstans där ändå vilja ha bättre processor och då byta moderkort o.s.v. med, om inte annat är det liksom lättare att börja om från början om du skall gå dit.

Så kör antingen på ett GTX 1050Ti med det du redan har i övrigt (eller 950Ti eller 750 men de blir ju sämre och sämre då) eller sälj det du har och köp nytt och handla fritt det du vill ha.
Ryzen 5 1500X / 2600 och GTX 1060 6 GB eller så. Dock är ryktet nya GTX 1080 till sista augusti och GTX 1080+ och GTX 1070 (och 1060? Eller sen?) till sista September eller något så skall man köpa dyrare grejer kan det kanske vara bra att hålla ut lite.
En spelkonsoll är ju ett alternativ med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback