2018-07-21, 11:04
Medlem
redmoon-cats avatar
Reste till en stor Secondhand och köpte bla en soffgrupp och att de skulle frakta den och ställa in den i mitt hem. Nu vill jag ångra köpet. Man kan inte ringa innan de står för dörren på måndag.
Citera
2018-07-21, 11:11
Medlem
Fotbollspucks avatar
Lämna ett röstmeddelande, om du får göra återköp eller ej är omöjligt att svara på då jag inte tror det finns någon speciell lag gällande detta och nog är upp till var och en av butikerna att bestämma.

En nyfiken fråga jag handlar aldrig second hand så blir som sagt nyfiken, vad fick du betala för gruppen och vad var dess ursprungliga nypris på ett ungefär, i vilket skick är möblerna och vad fick du betala för att få det hemlevererat?

Edit: Kolla så fint google är!

Det finns ingen lag som ger dig rätt till öppet köp eller bytesrätt. Öppet köp och bytesrätt är frivilligt att erbjuda vilket betyder att butikerna själva bestämmer sina regler. Detta gäller för alla typer av butiker, även secondhand-butiker. Det innebär att en del butiker till exempel kan erbjuda 30 dagars öppet köp eller bytesrätt medan andra inte erbjuder öppet köp eller bytesrätt alls.

När du ska köpa något, fråga alltid i butiken vad som gäller och se till det står på kvittot. Om du inte blivit erbjuden öppet köp eller bytesrätt kan du tyvärr inte lämna tillbaka plagget.

Om det är något fel på din vara
Om det skulle vara så att det är något fel på det plagg som du har köpt så har du reklamationsrätt i tre år. Du har rätt att reklamera (alltså klaga på) ursprungliga fel i plagget, och inte fel som beror på ett normalt slitage eller ett fel som du själv har orsakat.

Vänligen
Johanna Vägledare, Hallå konsument
Senast redigerad av Fotbollspuck 2018-07-21 kl. 11:16.
Citera
2018-07-21, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollspuck
Lämna ett röstmeddelande, om du får göra återköp eller ej är omöjligt att svara på då jag inte tror det finns någon speciell lag gällande detta och nog är upp till var och en av butikerna att bestämma.
Eller så gäller samma sak som på IKEA, ingen aning.

En nyfiken fråga jag handlar aldrig second hand så blir som sagt nyfiken, vad fick du betala för gruppen och vad var dess ursprungliga nypris på ett ungefär, i vilket skick är möblerna och vad fick du betala för att få det hemlevererat?

Köps en vara i butik finns ingen ångerrätt därest ej butiken ifråga har det som frivillig tillämpning.
Citera
2018-07-21, 11:17
Medlem
Fotbollspucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Köps en vara i butik finns ingen ångerrätt därest ej butiken ifråga har det som frivillig tillämpning.

Se min editering.
Citera
2018-07-21, 11:22
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Reste till en stor Secondhand och köpte bla en soffgrupp och att de skulle frakta den och ställa in den i mitt hem. Nu vill jag ångra köpet. Man kan inte ringa innan de står för dörren på måndag.

Jag tror inte second hand-butiker tillämpar öppet köp. Du kan skänka soffan till dom om du inte vill ha den.
Citera
2018-07-21, 11:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag tror inte second hand-butiker tillämpar öppet köp. Du kan skänka soffan till dom om du inte vill ha den.
Dito. Second hand = inget öppet köp.
Citera
2018-07-21, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
Tvivlar på det, det enda som kan häva ett köp i en secondhand butik är om saken ifråga inte fungerar som den är avsedd att göra, t ex en radio som inte fungerar.
Citera
2018-07-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Tvivlar på det, det enda som kan häva ett köp i en secondhand butik är om saken ifråga inte fungerar som den är avsedd att göra, t ex en radio som inte fungerar.
Varvid "öppet köp" ej är aktuellt, då är det en reklamation som gäller.
Citera
2018-07-21, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varvid "öppet köp" ej är aktuellt, då är det en reklamation som gäller.
Precis, och öppet köp finns inte i secondhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in