2018-07-21, 04:03
Medlem
För nästan exakt ett år sen drabbades jag av tinnitus på ena örat. Hade inte utsatt mig själv för buller. Gick till doktorn efter ett tag och allt såg bra ut i örat, fick en remiss till en öron-näsa-hals klinik. Läkaren där sa att jag hade något problem med käken. Sedan fick jag en remiss till bettfysiolog där jag skulle prova på en bettskena. Tycker inte att den har hjälpt så särskilt mycket.
Har haft järnbristanemi rätt länge (har det fortfarande), misstänker att jag har magnesiumbrist och har hört att det kan orsaka tinnitus. Någon som har några tankar om vad det kan vara?
Citera
2018-07-21, 09:29
Medlem
Jag har också tinnitus och har haft hela livet i princip. Jag har ett tillstånd där det kan vara värre vissa dagar och mindre andra. Framför allt påverkas ljudet när jag stretchar nacken, för käken i olika positioner osv. Har försökt forska mycket på det, men det enda jag har kommit fram till är att hörseln är väldigt komplext och att det går hörselnerver i regionen käke/nacke/axlar som kan ligga i kläm. Inte mycket man kan göra åt, mer än att försöka minska om man har olika spänningstillstånd, t.ex med en bettskena som du fått förslag på, eller annan form av stretching och avslappning.
Citera
2018-07-21, 11:51
Medlem
Tinnitus beror i regel på en överaktivitet i vissa regioner i hjärnan, så man kan ha problematiken utan att ha varit utsatt för höga ljud en längre tid även omdet är lite vanligare bland t.ex. musiker. Det finns antagligen en uppsjö av etiologier bakom symptombilden så det är lite svårt att säga vad som kommer hjälpa dig, men har du påvisad järnbrist är det bra att åtgärda oavsett!

Antidepressiva som modulerar serotonin har ofta ganska god effekt, och då inte för att de hjälper en depression så att man inte mår lika dåligt av åkomman utan att höjda serotoninnivåer i sig tycks kunna verka gynnsamt på tinnitus. Det kan alltså vara värt att testa om du störs mycket av ljudet och om annat inte hjälper.
Senast redigerad av Etnoeliminativist 2018-07-21 kl. 12:16.
Citera
2018-07-21, 12:03
Medlem
Allergier kan också orsaka tinnitus enligt egen erfarenhet.
Citera
2018-07-21, 12:09
Medlem
BullensPilsners avatar
Stress kan också lösa ut tinnitus. Fick tinnitus för drygt 20 år sedan, då jag brände ut mig, och har det fortfarande.
Långvarig stress skapar mycket problem i kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in