2018-07-20, 22:14
Medlem
Ränteavdrag, osv. Vad är ens ett avdrag?

Är det att man manuellt "drar av" % av t.ex. räntan på ett lån i deklaration, och sedan får man tillbaka de pengarna nästa år? Eller vadå? Varför görs inte detta automatiskt, alla vill väl utnyttja avdrag i alla tänkbara situationer, varför är det "nånting man kan göra frivilligt" och inte automatiskt?

Finns det situationer där det är fördelaktigt att inte göra avdrag? Googlar och läser men förstår fundamentalt inte vad ett avdrag är för något. Explain like I'm five! Tack
Citera
2018-07-20, 22:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Ränteavdrag, osv. Vad är ens ett avdrag?

Är det att man manuellt "drar av" % av t.ex. räntan på ett lån i deklaration, och sedan får man tillbaka de pengarna nästa år? Eller vadå? Varför görs inte detta automatiskt, alla vill väl utnyttja avdrag i alla tänkbara situationer, varför är det "nånting man kan göra frivilligt" och inte automatiskt?

Finns det situationer där det är fördelaktigt att inte göra avdrag? Googlar och läser men förstår fundamentalt inte vad ett avdrag är för något. Explain like I'm five! Tack

Avdrag är de inkomster du inte behöver skatta för, eller i alla fall inte fullt ut beroende på gränser.

Exempel:

https://www.skatteverket.se/privat/s...e80001517.html
Citera
2018-07-20, 22:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo borde göras automatiskt. Men staten tjänar på personer som inte gör avdrag de har rätt att göra.

Citat:
Ränteavdrag eller räntereduktion ingår i rätten att dra av kapitalförluster från skatten. I Sverige kan ränteutgifter för privatpersoner kvittas inte bara mot ränteintäkter utan även mot inkomst av arbete. Ett sådant ränteavdrag gör det möjligt för en låntagare att låna större belopp än vad som annars vore möjligt genom att sänka kostnaden för att låna pengar. Fördelen med detta är att mindre bemedlade hushåll kan bo bra och att det förmodas stimulera bostadsbyggande[källa behövs]. Nackdelen är att det driver upp bostadspriserna och ökar utlåningen[källa behövs]. Sänkningen av ränteavdragen anses ha bidragit till finanskrisen i Sverige 1990-1994[källa behövs].[1]
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nteavdrag
Citera
2018-07-20, 22:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo borde göras automatiskt. Men staten tjänar på personer som inte gör avdrag de har rätt att göra.

Jo, det där är ju sant på ett sätt och ROT-avdrag och liknande kommer ju med automatiskt, men hur fan skulle staten kunna veta antal dagar du jobbat och hur många mil du kört med bil till och från eller använt annat sätt för att komma till arbetet?

Till det kommer eventuella andra avdragsgilla inköp som kan verifieras med kvitton. Menar du på fullt allvar att sådant ska ske automagiskt?

Då vore vi ju inne i ett övervakningssamhälle som jag antar och verkligen hoppas att varken du eller någon annan tänkande människa förespråkar.
Citera
2018-07-20, 22:38
Medlem
Pungterings avatar
Ja man vill alltid göra avdragen.

De flesta görs per automatik och de finns för att politiker vill köpa röster... ööö, jag menar kontrollera befolkningen, eller, hm, de vill influera folks beteenden i viss riktning.
Citera
2018-07-20, 22:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, det där är ju sant på ett sätt och ROT-avdrag och liknande kommer ju med automatiskt, men hur fan skulle staten kunna veta antal dagar du jobbat och hur många mil du kört med bil till och från eller använt annat sätt för att komma till arbetet?

Till det kommer eventuella andra avdragsgilla inköp som kan verifieras med kvitton. Menar du på fullt allvar att sådant ska ske automagiskt?

Då vore vi ju inne i ett övervakningssamhälle som jag antar och verkligen hopas att varken du eller någon annan tänkande människa förespråkar.

Men ett övervakningssamhälle det är vi redan i. Inte som staten gör mycket till för att upplysa människor om vilka avdrag de har rätt till att göra. Skatteverket kommer liksom inte bry sig om du betalar in väldigt mycket mera skatt än du borde och de ser detta, de har siffrorna framför sig, de kommer liksom enbart agera om du betalar in för lite. Inte upplysa dig om men kära lilla liten varför har du inte gjort X och Y avdrag?
Citera
2018-07-20, 22:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men ett övervakningssamhälle det är vi redan i. Inte som staten gör mycket till för att upplysa människor om vilka avdrag de har rätt till att göra. Skatteverket kommer liksom inte bry sig om du betalar in väldigt mycket mera skatt än du borde och de ser detta, de har siffrorna framför sig, de kommer liksom enbart agera om du betalar in för lite. Inte upplysa dig om men kära lilla liten varför har du inte gjort X och Y avdrag?

Ja, visst är vi i ett övervakningssamhälle, det har jag inte påstått annat.

Önskemålet i trådstarten skulle dock tiodubbla detta och vem fan är så dum att se detta som positivt?
Citera
2018-07-21, 01:18
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
OMG
Jag antar denna syn på deklarationen, tillhör de yngre människor. Som bara går in och godkänner sin deklaration online, utan att kontrollera uppgifterna.

Antar de flesta av dem aldrig skrivit under och skickat in, en pappersdeklaration.
Själv är jag så gammal så på den tiden fanns bara den ”särskilda deklarationen”
Där man fick fylla in alla uppgifter, sköta uträkningen. Jämföra med alla årsutdrag, man fick hemskickat i pappersform. Yrka alla avdrag, som man fick läsa sig fram till i informationstidning. ”Hur man deklarerar”

Jag är i princip emot allt som innebär att staten och företag, besitter uppgifter om mig i sina register

OT
Hatar att privata företag, får info från statliga verk
Senast redigerad av AnnoyedDuDe 2018-07-21 kl. 01:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in