2018-07-20, 19:49
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Kommer ni ihåg Spray? De som hade sin storhetstid någon gång kring millennieskiftet och var tidigt ute med nätdejting bl.a. Deras hemsida var tänkt att fungera som en startsida på internet där du kunde inhämta nyheter, kolla mejlen och diskutera med andra. Konkurrenterna hette Passagen och Everyday(?) men medan dessa sidor är döda och begravda lever Spray otroligt nog kvar. Det som gör det anmärkningsvärt är att sidan inte tycks ha uppdaterats de senaste tio åren.

Företaget verkar gå med vinst: https://www.allabolag.se/5565415428/spray-ab Men hur är det möjligt? Vad får de inkomsterna ifrån? Vem och hur många besöker fortfarande Spray?

De har aktuell reklam på sidan, men de flesta antar jag är från en pool som tillhandahåller reklam och att inte många annonsörer har varit i direkt kontakt med Spray. För vem vill annonsera på en sida "ingen" besöker. Eller?

http://www.spray.se/
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2018-07-20 kl. 19:52.
Citera
2018-07-20, 20:00
Bannlyst
Jag hackade en Facebook förut genom att hitta att mejladressen var hostad hos Spray. Jag kontaktade Sprays kundtjänst, och dom lät mig återställa kontots lösenord genom att uppge de 4 sista siffrorna i personnumret...
Citera
2018-07-20, 20:05
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Kommer ni ihåg Spray? De som hade sin storhetstid någon gång kring millennieskiftet och var tidigt ute med nätdejting bl.a. Deras hemsida var tänkt att fungera som en startsida på internet där du kunde inhämta nyheter, kolla mejlen och diskutera med andra. Konkurrenterna hette Passagen och Everyday(?) men medan dessa sidor är döda och begravda lever Spray otroligt nog kvar. Det som gör det anmärkningsvärt är att sidan inte tycks ha uppdaterats de senaste tio åren.

Företaget verkar gå med vinst: https://www.allabolag.se/5565415428/spray-ab Men hur är det möjligt? Vad får de inkomsterna ifrån? Vem och hur många besöker fortfarande Spray?

De har aktuell reklam på sidan, men de flesta antar jag är från en pool som tillhandahåller reklam och att inte många annonsörer har varit i direkt kontakt med Spray. För vem vill annonsera på en sida "ingen" besöker. Eller?

http://www.spray.se/

Gamla goda tiden. Spary, passagen, lunarstorm och allt vad det hette när internet var i sin ungdoms dagar.
Citera
2018-07-20, 20:18
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Spray är den 620e mest besökta sidan i Sverige.

När ni ändå talar om gamla webportaler vill jag också slå ett slag för Torget.se. Jag minns att Passagen var Telias försök att haka på det här nya med internet, medan Torget var postens motsvarande drag. Efter millenieskiftet drog dock Passagen ifrån och Torget försvann trots att posten investerat en miljard i projektet. Spray dök upp lite senare (i alla fall i mitt medvetande) och hade coola funktioner såsom Spraydio
Citera
2018-07-20, 20:51
Medlem
SprayDate tror jag att det hette. Dom hade väl också Skunk community vill jag minnas.

Spray AB har 3,5 MSEK i omsättning och 0 anställda Det sistnämnda förklarar väl varför sidan inte uppdaterats på länge. Så länge den fortsätter att ticka in pengar så är det väl bara att fortsätta ge sidan konstgjord andning. För ärligt talat så erbjuder ju Spray noll av värde. Hela sidan och konceptet är förlegat sedan länge.

Altavista var också en annan gammal goding.
Citera
2018-07-20, 21:05
Medlem
puttens avatar
SprayDate väcker gamla minnen Nog lyckades man få en del hugg där som i sin tur ledde till att man fick fett på sylen i tonåren. Var det värt? Ja Var dom granna? Inte ett dugg men kuken har inga ögon. Nej jag fick inte köra tvåan
Citera
2018-07-20, 23:56
Medlem
Spray...
Det väcker minnen. Rusande aktiekurser under dotcom-hysterin. Spraydate. Din "google" före andra. Vänner som än idag har epost via spray.
Spray var bland pionjärerna. Som t. ex algonet, min inkörsport. Till skillnad från många andra från den tiden så lever de än. Grattis. Även om de inte är vad de en gång var. Många andra jämnåriga är dock borta sedan länge.
Nostalgin är en tuff puck att tackla i Internet-eran.
- tycker jag, en fredagkväll, med fulvodka och apelsinjuice i handen....
Citera
2018-07-21, 00:12
Medlem
dankars avatar
Det finns fortfarande en hel del som använder deras mejltjänst och jag tror att det är därifrån en stor del av deras intäkter kommer ifrån i form av annonsering. Ren gissning från min sida men har svårt att se att spray skulle kunna leverera något annat av värde idag. Visst det finns betydligt bättre mejltjänster idag men folk från den gamla skolan gillar säkert den ålderdomliga designen.
Citera
2018-07-21, 02:45
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankar
Det finns fortfarande en hel del som använder deras mejltjänst och jag tror att det är därifrån en stor del av deras intäkter kommer ifrån i form av annonsering. Ren gissning från min sida men har svårt att se att spray skulle kunna leverera något annat av värde idag. Visst det finns betydligt bättre mejltjänster idag men folk från den gamla skolan gillar säkert den ålderdomliga designen.

Ja, jag är själv en av dem. Spraymail är den där andra epostklienten som används till tillfällen när den primära epostadressen inte vill lämnas ut. Men deras mejl är plågsam att använda: små sidbredder och mycket som inte fungerar som det borde. Helt fantastiskt om någon står ut med att gå in och kolla mejlen där flera gånger i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in