Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-20, 01:41
  #1
Medlem
Googlas avatar
Tjena. Tisdags kväll så kom det ur lite blod i mitt urin, ca 30 minuter senare så började jag få värk i båda sidorna av ryggen. Följt av värk i skrevet och nedre delen av magen. Ringde till 1177, bad mig avvakta så länge jag inte fick feber eller smärtan ökade.

Dagen därpå ökade smärtan, fick snabbtid till VCT. Tog urinprov med bekräftad blod i urinet, samt skickade iväg blodprov på analys och en CT-scan remiss.

Dagen därpå var jag på jobbet och svettas så mycket av smärtan. Under dessa dagar har jag mestadels haft små små bitar av koagulerat blod i urinet, samt grumlig urin. Motståndet att kissa ökar lite, och 2 nya symtomer. Smärta i benet och i pungen. For in till akuten. Alla prover såg bra ut, blodproven såg bra ut, urinprov återigen bekräftat blod. Återigen misstänkt njursten. Fastän jag är rätt ung mellan 20-25.. Jag tycker ändå det är konstigt om det vore så. Låt mig berätta varför.

Först bör jag nämna att jag har inklämnignssyndrom i axeln, vilket leder till att jag tar Diklofenak till och från, de senaste två veckorna har jag tagit lite extra diklofenak, och varje kväll jag tagit dem har jag känt svag smärta i ryggen(njurarna antagligen) men inte brytt mig om det. ca 30-60 min innan jag fick blod i urinet för första gången i tisdags så tog jag diklofenak. Andra gången det kom klart blod var idag igen ca 30-60 min efter jag tog diklofenak. Innan dess var det koagulerat blod. Läser jag runt på internet ska detta kunna orsaka någon form av urinvägsinfektion.

Jag är skiträdd just nu, behöver lite teorir och delade erfarenheter, kanske det kan lugna lite. Möjligen några åtgärder, tänker då inte röra mer Diklofenak fastän läkaren sa åt mig och ta det. Och smärtan i ben och pung oroar mig lite, att det smärtar i benen ska väl tyda på vätskeansamling?
Citera
2018-07-20, 02:11
  #2
Medlem
Zebrastripes avatar
Tycker ju att det låter som det skulle kunna vara njursten eller njurbäckeninflammation. Vid njurbäckeninflammation brukar man få feber. Tycker att de borde göra en röntgen och se om det finns stenar eller grus. Får du väldigt ont och inte kan kissa så kan en sten ha fastnat i urinröret och då är det akut. Har själv haft njursten och njurbäckeninflammation i 25-årsåldern.
Citera
2018-07-20, 02:11
  #3
Medlem
Är det urinvägsinfektion (uvi) så syns det snabbt på både sänka å urinproverna. Ser dom bra ut kan man utesluta det å kolla något av de andra alternativen.

Vad sa läkarn va mest troligt och sa dom nåt om kritiska symtom som du måste komma in igen om du upplevde ? Vad är din egen värsta å bästa tanke när du tänker /oroar dig om dessa symtom som du har?

Förresten vet du att du kan logga in på 127.se med BankID å läsa vad dom skrivit i journalen . Mkt bra när man känner sig osäker efter besök på vad dom sagt osv.
Citera
2018-07-20, 07:55
  #4
Medlem
enfindams avatar
Jag har liknande erfarenheter och då handlade det om en urinvägsinfektion med bakterier som vandrat upp till njurarna. Sök vård så får du behandling! Drick mycket tranbärsjuice, det är bra när man har sådana problem.
Citera
2018-07-20, 08:20
  #5
Medlem
maxatdunders avatar
Läste att körsbär är bra mot njursten. Men det lär vara något med njurarna och kan mycket väl vara njurcancer, testa njurfunktionerna hos läkare, du får en massa värden och få inte panik man kan leva med en njure!
Citera
2018-07-20, 08:22
  #6
Medlem
Googlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrastripe
Tycker ju att det låter som det skulle kunna vara njursten eller njurbäckeninflammation. Vid njurbäckeninflammation brukar man få feber. Tycker att de borde göra en röntgen och se om det finns stenar eller grus. Får du väldigt ont och inte kan kissa så kan en sten ha fastnat i urinröret och då är det akut. Har själv haft njursten och njurbäckeninflammation i 25-årsåldern.

Okej! Men hur ont gjorde det och kissa ut njursten då?

Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Är det urinvägsinfektion (uvi) så syns det snabbt på både sänka å urinproverna. Ser dom bra ut kan man utesluta det å kolla något av de andra alternativen.

Vad sa läkarn va mest troligt och sa dom nåt om kritiska symtom som du måste komma in igen om du upplevde ? Vad är din egen värsta å bästa tanke när du tänker /oroar dig om dessa symtom som du har?

Förresten vet du att du kan logga in på 127.se med BankID å läsa vad dom skrivit i journalen . Mkt bra när man känner sig osäker efter besök på vad dom sagt osv.
Läkarn trodde stenar. Min värsta tanke är väl stenar, att smärtan är så hemsk att man vill dö. Oroar mig över att just idag är smärtan mer än de tidigare dagarna. Att det kanske inte är njurstenar. Yes läst där, hittils stod det bara blod i urin.

Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har liknande erfarenheter och då handlade det om en urinvägsinfektion med bakterier som vandrat upp till njurarna. Sök vård så får du behandling! Drick mycket tranbärsjuice, det är bra när man har sådana problem.
Okej! Visade inget på proverna. Är du man eller kvinna?
Citera
2018-07-20, 08:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har liknande erfarenheter och då handlade det om en urinvägsinfektion med bakterier som vandrat upp till njurarna. Sök vård så får du behandling! Drick mycket tranbärsjuice, det är bra när man har sådana problem.

Vinäger har jag hört ochså ska hjälpa!
Citera
2018-07-20, 08:34
  #8
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Okej! Men hur ont gjorde det och kissa ut njursten då?


Läkarn trodde stenar. Min värsta tanke är väl stenar, att smärtan är så hemsk att man vill dö. Oroar mig över att just idag är smärtan mer än de tidigare dagarna. Att det kanske inte är njurstenar. Yes läst där, hittils stod det bara blod i urin.


Okej! Visade inget på proverna. Är du man eller kvinna?
Jag är kvinna. Det är viktigt att du blir ordentligt utredd så att du får rätt vård.
__________________
Senast redigerad av enfindam 2018-07-20 kl. 08:42.
Citera
2018-07-20, 10:07
  #9
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Tjena. Tisdags kväll så kom det ur lite blod i mitt urin, ca 30 minuter senare så började jag få värk i båda sidorna av ryggen. Följt av värk i skrevet och nedre delen av magen. Ringde till 1177, bad mig avvakta så länge jag inte fick feber eller smärtan ökade.

Dagen därpå ökade smärtan, fick snabbtid till VCT. Tog urinprov med bekräftad blod i urinet, samt skickade iväg blodprov på analys och en CT-scan remiss.

Dagen därpå var jag på jobbet och svettas så mycket av smärtan. Under dessa dagar har jag mestadels haft små små bitar av koagulerat blod i urinet, samt grumlig urin. Motståndet att kissa ökar lite, och 2 nya symtomer. Smärta i benet och i pungen. For in till akuten. Alla prover såg bra ut, blodproven såg bra ut, urinprov återigen bekräftat blod. Återigen misstänkt njursten. Fastän jag är rätt ung mellan 20-25.. Jag tycker ändå det är konstigt om det vore så. Låt mig berätta varför.

Först bör jag nämna att jag har inklämnignssyndrom i axeln, vilket leder till att jag tar Diklofenak till och från, de senaste två veckorna har jag tagit lite extra diklofenak, och varje kväll jag tagit dem har jag känt svag smärta i ryggen(njurarna antagligen) men inte brytt mig om det. ca 30-60 min innan jag fick blod i urinet för första gången i tisdags så tog jag diklofenak. Andra gången det kom klart blod var idag igen ca 30-60 min efter jag tog diklofenak. Innan dess var det koagulerat blod. Läser jag runt på internet ska detta kunna orsaka någon form av urinvägsinfektion.

Jag är skiträdd just nu, behöver lite teorir och delade erfarenheter, kanske det kan lugna lite. Möjligen några åtgärder, tänker då inte röra mer Diklofenak fastän läkaren sa åt mig och ta det. Och smärtan i ben och pung oroar mig lite, att det smärtar i benen ska väl tyda på vätskeansamling?

Om det är njursten så tycks du ha så pass mycket tur att stenjäveln inte sitter allt för illa.

Jag fick ett njurstensanfall för ett par år sedan och det var det absolut värsta smärtan jag har upplevt. Jag vaknade upp av skiten och både svimmade och spydde om vartannat. Det gjorde ont i ryggen, i skrevet och man pinkade blod. När stenen flyttade sig neråt så fick jag även ont i låret. Men ryggsmärtorna var det värsta. Man tappar kontrollen helt och ligger och vrider sig i smärtor. Får man sådana här smärtor så väntar man inte med att söka vård, man blir desperat av att bli smärtfri och det är ambulans som gäller.

Därför tycker jag att du ska dricka tranbärsjuice som har en bakteriedödande effekt inne i kisseri systemet, och alltid befinna dig på platser där ambulans kan nå dig tills skiten är över. Njursten är oftast ofarligt så länge du inte får feber men den där smärtan önskar jag inte ens min värsta fiende.
Citera
2018-07-20, 10:09
  #10
Medlem
Pisswassers avatar
Du har varit på både vårdcentralen och akuten men inte fått något svar på dina prover. Okej.
Citera
2018-07-20, 15:24
  #11
Medlem
Zebrastripes avatar
[quote=Googla|64689942]Okej! Men hur ont gjorde det och kissa ut njursten då?


Först gjorde de kontraströntgen och såg en stor sten. 1- 2 cm. Fick tid för att spränga stenen i mindre bitar så att det skulle gå att kissa ut. Efter ett par dagar var urinen brun och jag fick feber. Hade då fått njurbäckeninflammation och en liten större stenbit var de tvungna att operera ut. Sprängning känns kan jag säga. Man få ha hörselskydd på sig för det är ett högt ljud när ultravågorna stöts mot stenen.
Citera
2018-07-20, 15:39
  #12
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Njursten är det ondaste man kan ha.
Fruktansvärda smärtor. Men inte farligt i sig.
Men inflammation i njurbäcken är farligt.
Sådana inflammationer kan hänga ihop med njusten.
Om man inte kan kissa ut njurstenarna stannar dom i urinblåsan och blir förr eller senare en grogrund för upprepade urinvägsinfektioner och njurbäckeninflammation.
Därifrån är det inte långt till sepsis (blodförgiftning).

Se till att du får ut allt skräp (inkl stenar) ur urinblåsan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback