Citat:
Ursprungligen postat av
DJ-Emerald
Inom IT-branschen fås de flesta jobb, enligt min mening, genom bemanningsföretag (dvs "konsult") som junior, samt via LinkedIn som senior.
Du får väl söka på något som passar dina kvalifikationer, t.ex. nätverkstekniker, IT-installatör, nätverksanalytiker eller dylikt. Det är inget fel på att söka utvecklande och givande arbeten, men så här direkt efter examen så bör din viktigaste prioritet vara att få relevant arbetslivserfarenhet, vilken du kan använda senare när du byter upp dig i yrkeslivet och i lön.
Stort tack för informationen. Då vet jag att jag ska främst titta på bemanningsföretag. En som jag tittade på "Modis" verkade ju endast ha seniora arbetare. För mig spelar bemanning eller direktanställning mindre roll bara jag slipper otacksamma jobb.
Helst av allt vill jag lära mig för jag förstår ju att det vi lär oss på högskolan är ganska lite egentligen. Det måste finnas mer att lära sig om nätverk än det vi lär oss där.
Citat:
Ursprungligen postat av
StenigaStenen
Hör av dig till dina lokala outsourcing bolag. Har du något cisco cert så borde du kunna få ett jobb som nätverstekniker utan några program.
Bor du i någon stor stad så lär cygate rekrytera.
Jag har inga certifikat eftersom jag har hört att man ska kunna hitta hyfsade jobb endast på utbildningen. Från det jag hört om CCNA t. ex. så verkar det som att kunskapen för certifieringen får man enklare genom arbetslivserfarenhet än genom att studera så ifall det blir aktuellt för mig så vill jag helst göra certen medan jag arbetar. Jag ska hålla ett öga på Cygate. Är de ett bra bolag? Just nu har jag haft kontakt med mindre firmor. Tror du det är bättre med större firmor än mindre?
Citat:
Ursprungligen postat av
DiceX
Du måste vara tydlig med vad du vill när du söker. Du säger att du vill designa och implementera nätverkslösningar och att de är det du "brinner" för och de är ju bra då har du ju nått att gå på.
Det är mer hjärta än utbildning som ger dom bra jobben. Nätverk är ju väldigt brett så vad är du bra på?
Särskilt kring nätverk har jag visat mig vara ganska duktig på det mesta vi har gått igenom. Jag är dock bättre på att konfigurera utrustningen och programmera än vad jag är med att sätta upp servrar och alla dess tjänster. I jämförelse med de flesta andra som jag gått programmet med är jag faktiskt exceptionell på programmeringen vi har haft och jag tycker att det är jätteroligt att programmera. Jag har modifierat videospel i princip hela mitt vuxna och tonårsliv. Av allt jag har pluggat är jag nog minst intresserad av och sämst på VPNer och kryptering, jag gillar dock att syssla med brandväggar och ACLer och liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
maxatdunder
Sök YH där du inriktar sig på något specifikt, gärna något som du kommer in på med dina meriter
Är YH mer meriterande än högskolan för nätverksbranschen? Jag vet inte om jag vill gå in på YH så här efter högskolan, det får bli något jag gör ifall jag blir desperat i så fall.