2018-07-25, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Jag har tyskt påbrå och rör mig också mycket i Tyskland. Jag kan hålla med dig om att tyskar är mer "internationella" (i den meningen att de har mer kunskap om den anglosaxiska världen, vilket egentligen är en vulgosvennig definition av begreppet) än polacker men jag tycker absolut inte att tysk arbetarklass beter sig bättre eller mer belevat än polsk dito. Tvärtom. Polsk arbetarklass har starkare moralisk kompass. De är tvivelsutan vänligare, mer joviala och mer emotionella än tyskarna, trots att de haft ett mycket tuffare liv. Tysk arbetarklass är mer amerikaniserad och arrogant (särskilt utomlands, där många beter sig som svin) och framför allt är de otrevligare mot andra européer. Avgränsar man jämförelsen till gamla DDR blir skillnaderna ännu tydligare till polackernas favör.

Tysk medelklass är belevad och trevlig. Jag trivs mycket bättre bland dem än bland svenskar, som bara känner till den anglosaxiska världen. Hur polsk medelklass är kan jag faktiskt inte uttala mig om.

Intressanta iakttagelser. Just arbetarklass undviker jag i regel, då jag haft negativa erfarenheter i flera länder av den klassen. Beträffande polsk medelklass tror jag en skillnad är, att medelklassen inte är lika välbärgad där som dito i väst. I Polen lär det vara betydligt vanligare, att unga människor bor hemma hos föräldrarna till de är 30 eller äldre, jämfört med i t. ex. Tyskland - och nu talar jag alltjämt om medelklassen. I Sverige har jag lärt känna en del medelklass-exilpolacker, som dock visat sig opålitliga. Jag har hört, att polacker ofta är det i utlandet. Kan det stämma?
Citera
2018-07-30, 21:36
Medlem
Veniconess avatar
Jag tycker att de flesta östeuropeiska folk och Balkanfolk är bättre än polacker. Framförallt ryssar, men även serber, makedonier och till och med albaner har jag fått betydligt bättre intryck av än polacker.

Polacker är fuskbyggare, tjyvapack och fulla lastbilschaufförer (i Sverige). Alternativt extremkatolska byfånar som anser att abort är en dödssynd (De som stannar i hemlandet). Världsbäst på att ta på sig offerkoftan och spela ut hela kortleken av offerkort är de också.

Polen är ett hittepåland på Europakartan som vi klarar oss bra utan (tacka vet jag de polska
delningarna!). Det är ett vackert land vad naturen beträffar, särskilt i Ostpreussen, Schlesien och Pommern. Problemet är bara att detta egentligen inte är Polen, utan tyskt land som de facto står under polsk ockupation.

Jag har faktiskt träffat en del polacker som på vissa sätt varit mycket trevliga, men de har alltid uppvisat vissa drag som gör att man inte litar på dem. Det känns alltid som att de har en baktanke med sitt (förment) trevliga sätt, och att de vill hitta ett sätt att mjölka en (i deras ögon) naiv svensk på pengar. Jag hade en polska som arbetskollega en period för flera år sedan, och hon var en mycket knepig människa. Ena dagen trevlig som bara den, andra dagen sur, ledsen och helt nedtryckt i stövelskaften. Hon sjukskrev sig ofta, och jag misstänker att psykiska problem var boven i dramat.

Sista stycket är enbart anekdotiska bevis.
Senast redigerad av Venicones 2018-07-30 kl. 21:55.
Citera
2018-09-16, 14:44
Medlem
rex144s avatar
Polacker är bäst på att improvisera, lösa problem där svensken ger upp efetersom han kan inte "think outside the box" , polacker är väldigt bra på att kriga, Napolen har sagt att polacker är de bästa soldater.
Citera
2018-09-16, 15:17
Medlem
MrWins avatar
När jag var i Polen 1987 var polskorna mycket intresserade av utländska män. När jag för ett par veckor sedan åter besökte landet var kvinnorna totalt ointresserade av mig.

Jag vet inte om det beror på att levnadsstandarden förbättrats i Polen eller om jag blivit gammal
Citera
2018-09-16, 20:07
Medlem
Skönt med katoliker vid Östersjön. Det är underbart att tänka sig att man kan segla över havet till en katolsk land. Weichsel rinner ut i östersjön och ger oss like katolsk vatten efter att ha runnit genom en tidlös land med gröna ängar och vackra katolska kyrkor.

Tack Gud för Polen!
Citera
2018-09-19, 15:50
Medlem
Tycker att man fått en mer positiv bild av Polen med tiden. Speciellt att polacker nu typ är Europas hantverkare och byggare, dvs man gör rätt för sig och arbetar på. Dessutom är det lite kul att Polen bedriver sin egen politiska linje och är obekväma mot den nyliberala europeiska eliten.
Citera
2018-09-23, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Polacker är fuskbyggare, tjyvapack och fulla lastbilschaufförer (i Sverige). Alternativt extremkatolska byfånar som anser att abort är en dödssynd (De som stannar i hemlandet). Världsbäst på att ta på sig offerkoftan och spela ut hela kortleken av offerkort är de också.

Oj vad du klankar ned på polens katolska landsbygsidyll. Tänk dig en like by med en hög vit kyrka omgiven av gröna slätter och med snöiga karpaterna i bakgrunden. Kyrkoklockor som ringer, folk med moral. I många av dessa byar levde judar och katoliker sida vid sida tills Hitlers Luther-inspirarerade våldsregim bröt sig in.
Citera
2018-10-06, 08:52
Medlem
Utmärkt semesterort.
Polska gästarbetare och invandrare arbetar hårt i min högst personliga upplevelse.
Vet flera byar som fylls av gästarbetare på somrarna och är aldrig problem trotts att det sups friskt ibland.
Antirasism var nr1 prio i min uppfostran och utbildning men historier om polackernas illvilja var det aldrig någon brist på, många inlägg i tråden visar ju på att dessa tendenser fortfarande är populära.
Såg att många polska nationalister sträckte ut en näve mot svenska nationalister på Faceberg när jag var med där, sympatiskt när de vet hur "svensk" media svartmålar dem och svensken hakar på.
Fin gest med brandmännen i somras.
Citera
2019-10-09, 17:09
Medlem
Snyggare tjejer än svenskor.
Hårt arbetande folk med en konservativ kultur. Mer traditionellt och inte alls lika amerikaniserat som Sverige. De påminner lite om svenskar på landsbygden och mindre städer. Lever lite i sin polska bubbla och har lite egen humor. Lite nördigare än Svenskar skulle jag vilja säga. Typ som ett gäng datornördar lite, både tjejer och killar. Både till sättet och stilen. Blyga är de också. Polska ungdomar verkar ha mindre erfarenhet av världen än svenska diton. Polacker är inte heller lika kaxiga som svenskar. Finns ingen ghettokultur och en gangstamentalitet som det ofta finns i Sverige även bland svennar. Deras personlighet påminner lite om Östasiater. Typ som vita kineser. Blyg hårt arbetande nördig grupp som håller sig för sig själva, bra på matematik och dator också.
Citera
2019-10-09, 17:14
Medlem
gurkmajjas avatar
Ett mycket trevligt land med ett hårt prövat och strävsamt folk.
Citera
2019-10-12, 20:49
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Jag sätter mig också starkt emot alla fördomar! Ett ganska ”kargt” folk , konservativa och väluppfostrade och hjälpsamma. Finns värme och otrolig humor där om/när de öppnar sig efter ett tag. Visst har jag stött på idioter också, och de har faktiskt varit lite mer grövre idioter än svenskar (jag räknar såklart inte invällare som svenskar btw), lite som riktigt otrevliga engelska typer som skriker och skränar och har dåliga tänder men som sagt undantagsfall! De har en fin kultur, jag tycker om det katolska och deras sätt att verkligen värna om det som är polskt. Vete fan om jag skulle kunna bosätta mig där dock, jag kan tyska men har notoriskt svårt att lära mig slaviska språk, det är som att jag har någon form av ”slavodyslexi”? Men... Jag har faktisk klarat mig bra på tyska i vissa delar av landet.
De har enorm respekt för bildning och de tar in andra (västerländska) influenser också speciellt den Centraleuropiska och franska

Jag har dock mest umgåtts med medelklass (den är totalt olik svensk medelklass även dom som räknar sig som vänster).
Citera
2019-10-13, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna

Jag har dock mest umgåtts med medelklass (den är totalt olik svensk medelklass även dom som räknar sig som vänster).

Hur är den medelklassen olik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in