Citat:
Jag har tyskt påbrå och rör mig också mycket i Tyskland. Jag kan hålla med dig om att tyskar är mer "internationella" (i den meningen att de har mer kunskap om den anglosaxiska världen, vilket egentligen är en vulgosvennig definition av begreppet) än polacker men jag tycker absolut inte att tysk arbetarklass beter sig bättre eller mer belevat än polsk dito. Tvärtom. Polsk arbetarklass har starkare moralisk kompass. De är tvivelsutan vänligare, mer joviala och mer emotionella än tyskarna, trots att de haft ett mycket tuffare liv. Tysk arbetarklass är mer amerikaniserad och arrogant (särskilt utomlands, där många beter sig som svin) och framför allt är de otrevligare mot andra européer. Avgränsar man jämförelsen till gamla DDR blir skillnaderna ännu tydligare till polackernas favör.
Tysk medelklass är belevad och trevlig. Jag trivs mycket bättre bland dem än bland svenskar, som bara känner till den anglosaxiska världen. Hur polsk medelklass är kan jag faktiskt inte uttala mig om.
Tysk medelklass är belevad och trevlig. Jag trivs mycket bättre bland dem än bland svenskar, som bara känner till den anglosaxiska världen. Hur polsk medelklass är kan jag faktiskt inte uttala mig om.
Intressanta iakttagelser. Just arbetarklass undviker jag i regel, då jag haft negativa erfarenheter i flera länder av den klassen. Beträffande polsk medelklass tror jag en skillnad är, att medelklassen inte är lika välbärgad där som dito i väst. I Polen lär det vara betydligt vanligare, att unga människor bor hemma hos föräldrarna till de är 30 eller äldre, jämfört med i t. ex. Tyskland - och nu talar jag alltjämt om medelklassen. I Sverige har jag lärt känna en del medelklass-exilpolacker, som dock visat sig opålitliga. Jag har hört, att polacker ofta är det i utlandet. Kan det stämma?