• 1
  • 2
2018-07-18, 17:33
Medlem
jag vill höra era åsikter
Citera
2018-07-18, 17:35
Medlem
Ska försöka semestra där snart för hört att de är väldigt fint så fram till dess har jag inga åsikter. Jag återkommer helt enkelt
Citera
2018-07-18, 18:00
Medlem
Memmajemmas avatar
Bodde ihop med en polack i 5 år. Väldigt snål och narcisstiskt lagd. Mycket gammalmodigt tänk som att kvinnan ska vara mellan knytnäven och köket. Fokus även på att lyckas i livet, och tjäna så mycket pengar som möjligt. Anser sig som lyckad att man tagit sig från Polen.

Släkten i Polen väldigt gammalmodiga, snåla och humorlösa. Även om det är varmt snålar man med vatten och luktar hellre svett. Kvinnorna billig parfym och smink. Kommunisttänk. Ytan är viktigare än allt annat.

Nä, så här i efterhand har jag inte så mycket gott att säga om polacker.
Citera
2018-07-18, 18:03
Medlem
Memmajemmas avatar
Maten ingen höjdare, surkål, Pierogi och någon konstig soppa på surdegsbröd. Makowiez-kakan är dock god. Fast det tog 2 dagar att laga! Puh!

Språket är svårt att lära sig, minns bara ”Kurva”

Finns fina ställen i Polen som tex Jastarnia. Krakow, Warszawa, Wrochwaw kändes smutsigt och kommunistiskt.
Citera
2018-07-18, 18:24
Medlem
Mackan52s avatar
Polen, polacker och polska är för mig inte ett land utan en "region", deras gräns har aldrig legat riktigt stilla, de har fallit och återuppstått, de har gått från stormakt till att bli ett gränsområde etc etc.

Säger om Polen som Chamberlain sa om Sudetenlandet "ett gräl långt borta mellan folk vi inte vet mycket om".

Vad mer kan vi säga om våra grannar?

Polen är närmast östeuropas Frankrike, högfärdiga, men ändå långt efter utvecklingsmässigt, har aldrig vunnit något krig på riktigt, hävdar att deras kultur minsann är så fin, historisk och dominant men ses på ändå som konstig och lätt pervers, någonting man kan se åt men aldrig tänka sig att anamma.

Det är egentligen inte konstigt att tyska nazister blev så förbryllade när de invaderade, bakvänt barbari är granne med gammal högkultur, som i Frankrike, vackra platser som Versailles men ändå så äter folk sniglar och möglig ost.
Citera
2018-07-18, 18:29
Bannlyst
Alkisar och inte pålitliga men de har ryggrad.
Citera
2018-07-18, 18:36
Medlem
VanligtNamns avatar
Tycker det verkar vara ett härligt folk med en härlig kultur. Sen har jag ju faktiskt aldrig varit i Polen, men de polska personer jag träffat har varit rejält sköna människor.
Citera
2018-07-18, 18:46
Medlem
IQpizzasallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanligtNamn
Tycker det verkar vara ett härligt folk med en härlig kultur. Sen har jag ju faktiskt aldrig varit i Polen, men de polska personer jag träffat har varit rejält sköna människor.

Detsamma tycker jag, bara träffat trevliga människor från Polen.
Citera
2018-07-18, 19:22
Medlem
Grymma på programmering. Låg rankade etta tillsammans med Ryssland på Topcoder när jag höll på där för 10 år sedan. Nu har tydligen Kina och Japan sprungit om, men med tanke på befolkningsmängden så har de överlägset bäst programmerare per capita.
Citera
2018-07-18, 21:27
Medlem
lyktstolpes avatar
Fotbollslandslaget i Polen underpresterade i VM annars har de en uppsving senaste pren!
Citera
2018-07-18, 22:47
Medlem
tjockballes avatar
När Polen var kommunistiskt var också polackerna mindre glänsande.
Tycker de har lyft sig ordentligt och vad jag sett (på bild) och hört om landet är nuförtiden bara positivt. Vackra kvinnor. Gillar deras attityd till EU:s migrationspolitik.

Jest dobzhe miech psherve.

(Vet inte korrekt stavning, så jag chansade. Betyder; Det är bra att ha rast.)
Citera
2018-07-19, 09:44
Medlem
Vackra kvinnor, stabbig mat. Polska som språk intresserar mig, det är så extremt konsonantrikt språk och svårt att bemästra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in