2018-07-18, 16:43
Medlem
Jag har blockerat numret för en fylletant i huset där jag bor. Är så trött på kärringen. Nu har hon ringt utan att jag hört det, såg hennes telefonnummer i listan över missade samtal. Jag kollade min blocklista och där finns redan hennes nummer, så blockeringen borde ju gälla?
Varför syns då hennes nummer i samtalslistan över missade samtal?

Hur blir det för den person som försöker ringa till någon som blockerat deras nummer?
Citera
2018-07-18, 18:56
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
såg hennes telefonnummer i listan över missade samtal. Jag kollade min blocklista och där finns redan hennes nummer, så blockeringen borde ju gälla?
Blockeringen innebär bara att du inte uppmärksammas på uppringningen via ringsignal etc.

Samtalet i sig kopplas fram hela vägen, men för uppringaren är det ingen som svarar.

Samma om du även blockerar SMS: du får aldrig några meddelanden om nya sådana för blockerade nummer, men alla sådana SMS och MMS ligger ändå i en egen liten vrå, kan heta "Blockerade meddelanden" eller liknande beroende på telefonmodell.
Citera
2018-07-18, 18:59
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Blockeringen innebär bara att du inte uppmärksammas på uppringningen via ringsignal etc.

Samtalet i sig kopplas fram hela vägen, men för uppringaren är det ingen som svarar.

Samma om du även blockerar SMS: du får aldrig några meddelanden om nya sådana för blockerade nummer, men alla sådana SMS och MMS ligger ändå i en egen liten vrå, kan heta "Blockerade meddelanden" eller liknande beroende på telefonmodell.

Det gäller för alla operativsystem?
Citera
2018-07-18, 19:03
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har blockerat numret för en fylletant i huset där jag bor. Är så trött på kärringen. Nu har hon ringt utan att jag hört det, såg hennes telefonnummer i listan över missade samtal. Jag kollade min blocklista och där finns redan hennes nummer, så blockeringen borde ju gälla?

Hur blir det för den person som försöker ringa till någon som blockerat deras nummer?

På min senaste Android telefon så syns inget när spammaren/blockade ringt. Jag hoppas att det hos uppringaren ringer oavbrutet för att slösa på deras tid. Om jag inte svarar på ett nummer som inte finns i min telefonbok så frågar Android om jag vill blocka eller anmäla spam.
Citera
2018-07-18, 19:07
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Det gäller för alla operativsystem?
Borde göra, eftersom det är specarna för GSM och 3G som styr hur samtal kopplas. Telefon-interna blockeringsfunktioner är alltså i princip workarounds för att sålla bort oönskade samtal.
Citera
2018-07-18, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist

Tusen tack för svar!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in