Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-16, 18:34
  #1
Medlem
Jag har en laserskrivare från Samsung som jag HATAR. Denna skitskrivare har nu gått sönder och jag försöker kontakta deras support. Istället för att enkelt lista sin e-mail adress, eller åtminstone låta mig skicka ett e-mail via ett enkelt formulär där man endast väljer supportärende och sedan fyller i sin fråga, så får man istället fylla i modell, serienummer och fan och hans moster, vilket formuläret givetvis inte godtar. Då ställer man sig i kö på deras chatt, endast för att bli informerad av en otrevlig person i andra ändan att Samsung numera lagt all skrivarsupport i Sverige över på HP's support.
Slussas vidare till HPs sida med ännu ett jävla formulär som inte hittar skrivarmodellen. Efter att ha bläddrat runt i massa menyer och undermenyer så hittar jag till slut skrivaren. Men då godtar inte formuläret serienumret, det står att det inte är ett HP serienummer. No shit Sherlock. Ska de erbjuda support för Samsung-skrivare men inte godta serienummer på produkterna?

Det går inte ens att få fram ett jävla telefonnummer utan att man först fyller i detta formulär. Hittade till slut ett telefonnummer via Google, men de stängde tydligen 17:00 (lol).

Detta är egentligen inget unikt för just HP / Samsung, utan jag har märkt att företag ogärna vill ge ut sin direktmail. I många fall går det inte ens att maila överhuvudtaget, inte ens via formulär. Utan man ska ringa eller chatta. Det verkar som om man avsiktligt gör allting så krångligt som möjligt för kunden. På vilket sätt tjänar de på detta? Enda anledningen jag kommer på är att de slipper kontakt med kunder då ingen lyckas kontakta dem.
Finns det fler anledningar till att ha formulär som är omöjliga för kunden att fylla i och därmed inte komma i kontakt med företaget?
__________________
Senast redigerad av heep80 2018-07-16 kl. 18:38.
Citera
2018-07-16, 18:37
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80


Finns det fler anledningar till att ha formulär som är omöjliga för kunden att fylla i och därmed inte komma i kontakt med företaget?

Att bara tillåta kontakt via formulär strukturerar informationen man tar in och gör det lättare att agera på den. Särskilt viktigt nu efter gdpr.
Citera
2018-07-16, 18:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Att bara tillåta kontakt via formulär strukturerar informationen man tar in och gör det lättare att agera på den. Särskilt viktigt nu efter gdpr.

Självklart förstår jag vitsen med kontaktformulär, men varför finns det aldrig ett alternativ på botten där det står något i stil med "Upplever du strul med formuläret? Klicka här för att skicka ett direktmail så slussar vi din fråga vidare till rätt avdelning"?
Det borde vara uppenbart att formulär kan komma att strula (som i Samsungs/HPs fall där det exempelvis inte godtar ett giltigt serienummer). När man redan har en kund som försöker kontakta support efter att ha inhandlat en produkt borde det vara i företagets bästa intresse att inte göra denna kund ännu mer frustrerad genom att ha massa bristfälliga formulär och inget alternativ att kontakta företaget när formuläret inte funkar som det ska.

Något annat som händer ofta i dessa formulär (eller i en telefonkö med automatiska val) är att trots att man har en någorlunda vanlig fråga så tvingas man ändå välja mellan 4 olika saker som alla är extremt långt från det man skriver/ringer om. Ofta finns det inget "Övrigt" med som sista alternativ.

Jag kan helt enkelt inte förstå logiken att man gör saker och ting knöligare än vad som krävs när det borde ligga i deras intresse att försöka avhjälpa problemet för kunden, annars kommer ju denna välja ett annat märke i framtiden. Har bojkottat HP sedan många år tillbaka men nu blir jag ofrivilligt inblandad i deras support trots att jag köpte en produkt från Samsung.
Citera
2018-07-16, 18:52
  #4
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Detta är egentligen inget unikt för just HP / Samsung, utan jag har märkt att företag ogärna vill ge ut sin direktmail. I många fall går det inte ens att maila överhuvudtaget, inte ens via formulär. Utan man ska ringa eller chatta. Det verkar som om man avsiktligt gör allting så krångligt som möjligt för kunden. På vilket sätt tjänar de på detta? Enda anledningen jag kommer på är att de slipper kontakt med kunder då ingen lyckas kontakta dem.
Finns det fler anledningar till att ha formulär som är omöjliga för kunden att fylla i och därmed inte komma i kontakt med företaget?
Support kostar pengar. I dagens kvartalssamhälle är gratis support till vanligt folk ointressant.
Citera
2018-07-16, 19:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Support kostar pengar. I dagens kvartalssamhälle är gratis support till vanligt folk ointressant.

Om detta stämmer, så kan man ju fråga sig hur dessa företag lyckas fortsätta sina verksamheter? Borde då inte de få som verkligen tar hand om sina kunder sno kunderna från alla andra rötäggsföretag som struntar i support?
Jag kommer t.ex. inte handla från Samsung mer efter detta, och HP är som sagt bojkottat sedan många år tillbaka då jag anser det är ett av de värsta företagen, både i support och produktkvalité. Får man skitprodukter och ingen support ändå kan man ju lika gärna beställa från Ching Chan på Aliexpress i framtiden.
Citera
2018-07-16, 19:24
  #6
Medlem
Energiknippes avatar
Det underlättar något enormt att görs kvalitetsuppföljningar när man använder sådana formulär. Fritextmsil innebär är att man får 3.000 poster sv typen:

”Jag har en vit skrivare med er logga på som är trasig. Jah kräver en ny annars ringer jag Aftonbladet. PS: min kusin jobbar på Aftonbladet. PS2 jag handlades för 800999 kronor hos er förra året och om jag inte får en ny skrivare nu så ska jag stoppa alla från att handla hos er.
Citera
2018-07-16, 19:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Det underlättar något enormt att görs kvalitetsuppföljningar när man använder sådana formulär. Fritextmsil innebär är att man får 3.000 poster sv typen:

”Jag har en vit skrivare med er logga på som är trasig. Jah kräver en ny annars ringer jag Aftonbladet. PS: min kusin jobbar på Aftonbladet. PS2 jag handlades för 800999 kronor hos er förra året och om jag inte får en ny skrivare nu så ska jag stoppa alla från att handla hos er.

Ja formulären minimerar för hoppningsvis den typen av mail som i ditt exempel, men varför inte erbjuda ett nödalternativ, eller åtminstone ett telefonnummer, i de fall där formuläret helt enkelt inte fungerar som det ska, även om det fyllts i korrekt? Att som i HPs fall inte lista NÅGON KONTAKTINFORMATION alls, ingen mail, inget telefonnumer, ingen chat -- nada! -- förrens man fyllt i ett kontaktformulär som är omöjligt för mig att komma igenom då serienumret kommer från Samsung och därmed inte godtas av HPs formulär.
Citera
2018-07-16, 19:41
  #8
Medlem
Nattsmygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Support kostar pengar. I dagens kvartalssamhälle är gratis support till vanligt folk ointressant.
Sant men det gäller även om man vill ha tillbehör till t ex Acer så finns det ingen att fråga utan de hänvisar till återförsäljarna som inget vet.
Citera
2018-07-16, 19:44
  #9
Medlem
Du har rätt att vända dig till din återförsäjare i garantiärenden.

De skall hantera reklamationer åt dig, detta enligt lag.

Finns ingen anledning att själv kontakta tillverkaren.
Citera
2018-07-16, 19:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Du har rätt att vända dig till din återförsäjare i garantiärenden.

De skall hantera reklamationer åt dig, detta enligt lag.

Finns ingen anledning att själv kontakta tillverkaren.

Tyvärr har garantin hos återförsäljaren gått ut. Produkten är däremot inom tillverkargarantin fortfarande. Återförsäljaren hänvisar till tillverkaren för support. Kan jag kräva att de gör detta åt mig enligt lag?
Citera
2018-07-16, 19:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heep80
Tyvärr har garantin hos återförsäljaren gått ut. Produkten är däremot inom tillverkargarantin fortfarande. Återförsäljaren hänvisar till tillverkaren för support. Kan jag kräva att de gör detta åt mig enligt lag?

De får inte hänvisa till tillverkaren i reklamationsärenden.

Men om garantin har gått ut är det ju en annan sak.
Citera
2018-07-17, 17:53
  #12
Medlem
Londiniums avatar
Enkelt - det ringer en massa grottmongon som inte går att föra en normal diskussion med. De kan t o m ringa om något som inte ens har med produkten/företaget att göra. När det gäller e-mail så beter sig ungefär 9 av 10 som mailar uselt och kräver omedelbar service för saker som är totalt irrelevanta. Därför stoppar man dessa kommunikationsvägar eftersom de innebär en enorm kostnad som inte levererar något vidare värde. Är faktiskt rätt konfunderad själv över varför så många företag sköter kundtjänst över Facebook - snacka om att öppna en "can of worms". Formulär (och möjligen fristående chatboxar) är enda vägen framåt så länge kunden inte förstår hur man ska bete sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback