2018-07-16, 16:38
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Var hos optikern pga rinnande/svidande ögon samt huvudvärk när jag arbetar vid datorn. Domen blev översynt med terminalglas +1. Arbetsgivaren betalar ett par så tanken var att ha reserv hemma.

Hur står sig budgetglasögon jämfört märkes?
Är det fler som fått liknande problem och känner av stor skillnad vid användande av glasögon?
Citera
2018-07-16, 17:21
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Var hos optikern pga rinnande/svidande ögon samt huvudvärk när jag arbetar vid datorn. Domen blev översynt med terminalglas +1. Arbetsgivaren betalar ett par så tanken var att ha reserv hemma.

Är det fler som fått liknande problem och känner av stor skillnad vid användande av glasögon?

För mig fungerar budgetglasögon utan problem. Fick inget av de symtom du beskriver, men jag började se sämre på skärmen. Använder inte glasögon till vardags, men har försökt börja med linser för blandat bruk. Där har jag hittills inte hittat någon budgetvariant som passar mig.
Citera
2018-07-16, 17:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Funkar nog tillräckligt men frågan är om dit liv är just budget?

Du ser budget ut och budgetglasögon är inte lika bra..
Finns bättre saker att dra in på.
Köp ett extra par direkt hos optikern så får du säkert andra paret till kanonbra pris.
Dessutom brukar de sitta bättre då optikern justera in dem för ditt huvud och gärna justerar dem näst år igen om det skulle behövs.
Citera
2018-07-16, 19:26
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Funkar nog tillräckligt men frågan är om dit liv är just budget?

Du ser budget ut och budgetglasögon är inte lika bra..
Finns bättre saker att dra in på.
Köp ett extra par direkt hos optikern så får du säkert andra paret till kanonbra pris.
Dessutom brukar de sitta bättre då optikern justera in dem för ditt huvud och gärna justerar dem näst år igen om det skulle behövs.

Du har helt rätt. Kommer jag bli som en helt ny person nu?
Citera
2018-07-16, 19:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Du har helt rätt. Kommer jag bli som en helt ny person nu?

Du slipper se ut som en tönt vilket jag tycker folk gör i stillösa glasögon man köper på bensinmacken eller varuhuset.

Men det viktigaste. Det är skillnad på riktiga glasögon som är gjorda för dig och universal. T.ex. så undersöker man var centrum på ögat är (pupillen) och gör glasen så synfältet placeras rätt i glasögonen.

Jag har haft glasögon sedan mer än 50 år och alltid satsat på kvalitet. För viktig funktion än att snåla på sådant. Däremot kan du få bra pris om du köper två par. Visst ska du bara ha dem då du sitter vid skärmen men viktigt att de blir bra för att undvika att trötta ut ögonen. Där är även viktigt med vilket avstånd du har till skärmen vilket påverkar valet av glas.

Också översynt.
Skrivet i all välmening.
Citera
2018-07-16, 20:27
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du slipper se ut som en tönt vilket jag tycker folk gör i stillösa glasögon man köper på bensinmacken eller varuhuset.

Men det viktigaste. Det är skillnad på riktiga glasögon som är gjorda för dig och universal. T.ex. så undersöker man var centrum på ögat är (pupillen) och gör glasen så synfältet placeras rätt i glasögonen.

Jag har haft glasögon sedan mer än 50 år och alltid satsat på kvalitet. För viktig funktion än att snåla på sådant. Däremot kan du få bra pris om du köper två par. Visst ska du bara ha dem då du sitter vid skärmen men viktigt att de blir bra för att undvika att trötta ut ögonen. Där är även viktigt med vilket avstånd du har till skärmen vilket påverkar valet av glas.

Också översynt.
Skrivet i all välmening.

Fick prova några bågar och noterade att samtliga stålbågar skaver och irriterar bakom örat. Så det blir nog ett par töntiga i plast men glaset kommer ju göra sitt oavsett. Tack för all input det uppskattas!
Citera
2018-07-16, 21:47
Medlem
Problemet med mackbrillor är att dess optiska centra kan sitta lite hur som helst och ge prismaverkan som i värsta fall kan leda till ännu mer astenopiska besvär eller dubbelseende. Dessutom är de inte ytbehandlade (saknar antireflex eller hård ytbehandling) och den optiska kvaliteten är förstås sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in