• 1
  • 2
2018-07-15, 20:09
Medlem
Sjuklöverns ohejdade massimport från tredje världen skapar brottsoffer och kaos. Fortfarande oklart hur detta räddar välfärden. Följande historia är från Uppsala;

Den 4 april bestämde sig en medborgare i Somalia för att åka buss. Lokalpressen har rapporterat om resultatet;
Citat:
23-åringen ska upprepade gånger ha knackat kvinnan på ryggen, trots att hon inte ville ha kontakt med honom.

Mannen ska då ha skrikit på henne och kallat henne för bland annat "hora, ful och äcklig". Han ska därefter ha misshandlat kvinnan genom att putta henne så hon föll ner på bussgolvet. Medan kvinnan var liggande ska 23-åringen ha slagit kvinnan i ansiktet och sparkat på henne. Enligt stämningsansökan fick kvinnan smärta, sår, blåmärken och en handledsskada till följd av misshandeln.
https://24uppsala.se/kvinna-misshand...-buss_5f47e3f5

En medresenär som försökte gå emellan blev dödshotad och fick höra att Yuus*f skulle ta reda på var han bodde och knulla hans mor. Medresenärens uppfattning var att om ingen hade försökt avbryta misshandel av kvinnan, så hade Yuus*f inte slutat slå.

Åtal har nu väckts mot Shar*aarke Ah*ed Yuus*f (m,m,u) för ofredande, misshandel, olaga hot och ringa stöld; 3 flaskor juice på Pressbyrån. Men detta var inte första gången som Yuus*f försökte åka buss - han åtalas även för hot mot tjänsteman och ofredande för denna incident;

Den 9 januari försökte Yuus*f åka gratis genom att kliva på bussen genom de bakre dörrarna. När chauffören ropade att han måste komma fram och betala som alla andra, blev Y direkt väldigt aggressiv. Skrek saker som ”horunge” och det sedvanliga ”jag ska knulla din mamma”. Gick sedan fram till chauffören, ställde sig nära hans ansikte - och spottade honom i ansiktet och på bröstet.

Chauffören berättade att han är pensionär, men jobbar extra. Förhöret är tragiskt att läsa; personer som Yuus*f är en daglig företeelse på jobbet - detta var dock första gången som chauffören anmälde.

När Yuus*f greps ansåg han sig rasistiskt behandlad.

Yuss*f förekommer under 16 avsnitt i belastningsregistret. Den första gäller en ordningsbot från juni 2010 för underlåtenhet att bära hjälm. Då var Yuss*f nyligen fyllda 15 år. Sedan följer detta;

2010 sept – Misshandel; 20 timmars ungdomstjänst
2010 nov – Åtalsunderlåtelse för snatteri
2010 dec – Stöld (3 tillfällen), hot mot tjänsteman; ungdomsvård
2010 dec – Åtalsunderlåtelse för stöld
2011 feb – Åtalsunderlåtelse för stöld
2011 juni – Olaga hot, stöld; ungdomsvård
2012 okt – Tidigare utdömd ungdomstjänst omvandlas till ungdomsvård
2013 juli – Medhjälp till olaga frihetsberövande; ungdomsvård, dagsböter 50 á 50 kr
2013 sept – Strafföreläggande ringa narkotikabrott; dagsböter 30 á 50 kr
2014 okt – Ringa narkotikabrott 2 tillfällen; dagsböter 50 á 50 kr
2015 juni – Misshandel; skyddstillsyn med samhällstjänst 60 timmar
2015 juli – Åtalsunderlåtelse ringa narkotikabrott 2 tillfällen
2016 maj – Åtalsunderlåtelse ringa narkotikabrott
2016 sept – Tidigare utdömd skyddstillsyn blir fängelse 2 mån
2016 dec – Misshandel, olaga hot, tillgrepp av fortskaffningsmedel, narkotikabrott, ringa narkotikabrott 3 tillfällen; fängelse 6 mån

Det mesta är knutet till Eskilstuna tingsrätt. Socialtjänsten hade mellan 2010 och januari 2013 fått in nio ärenden, fler än de som förekommer i listan ovan och här finns bl.a. olovlig körning, rån och ofredande. Han hade också hotat sin mamma med kniv. De där 20 timmarnas ungdomstjänst som han dömdes till 2010 hade ännu inte genomförts, eftersom man ansåg risken att Yuus*f skulle stjäla från arbetsplatsen som alltför stor.

Polis, ungdomsbehandlare och programgrupp hade vid det här laget försökt nå fram till Yuss*f med samtal om konsekvenserna av brott, men enligt socialtjänsten fanns det inget som tydde på att han hade tagit till sig något av detta.

Det är oklart när familjen kom till Sverige, men Yuss*f är född i Mogadishu. I slutet av 2017 flyttade han/de till Uppsala. Sex personer över 16 år är skrivna i hushållet och hyreslägenheten på Klockargatan är anpassad för äldre eller funktionshindrade. Därifrån har man 129 m till närmaste busstation.

Lägenheten tycks ligga i ett trevligt område - någon som vet hur kötiden ser ut?
https://www.google.se/maps/place/Klo...8!4d17.6128601

Uppsala TR B 2137-18
Åtal hot mot tjänsteman och ofredande: https://minfil.com/9cqdr4fdb3/Stg1_SY.pdf
Åtal ofredande, misshandel, olaga hot, ringa stöld: https://minfil.com/8eqdrdf8bc/Stg_2_Sy.pdf
Fup (3 filer): https://minfil.com/F4qer0f4b3/Uppsal..._Aktbil_19.pdf, https://minfil.com/D1qdr5f0b5/Uppsal..._Aktbil_27.pdf, https://minfil.com/G9q3r4fdb8/Uppsal..._Aktbil_28.pdf
Utdrag ur belastningsregistret: https://minfil.com/E4q1r8fbb4/Uppsal..._Aktbil_12.pdf

Edit: Yttrande socialtjänsten (2013): https://minfil.com/a2u5rdf2bf/Eskils..._Aktbil_52.pdf
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-07-15 kl. 21:04.
Citera
2018-07-15, 20:16
Medlem
Guds sons avatar
Hade varit intressant med en motsvarande film som "I huvudet på John Malkovich" fast på denna person. Svårt att som regissör sätta sig in i ett sådant tankesätt möjligtvis.
Citera
2018-07-15, 20:19
Medlem
Expohunters avatar
Kikar man på hans brottsutveckling så blir nästa steg en överfallsvåldtäkt, följt av ett rånmord. Den där snubben skulle sitta på första bananbåt hem.

Återvändningsverket behövs.
Citera
2018-07-15, 20:23
Medlem
Dethär djuret borde sättas i bur under en lång tid. Han saknar uppenbarligen vett och de spärrar som vanligt folk har.

Han kommer aldrig att kunna rehabiliteras. Tragiskt fall.

Trist att sverige inte har nån 3 strikes lag.
10 års fängelse hade besparat polisen de resurser de nu behöver lägga ned på att gång på gång bura in och blrfälla det här aset för diverse brott.
Citera
2018-07-15, 20:24
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Kikar man på hans brottsutveckling så blir nästa steg en överfallsvåldtäkt, följt av ett rånmord. Den där snubben skulle sitta på första bananbåt hem.

Återvändningsverket behövs.
Ja vad fan gör han kvar i riket? Inget utvisningsyrkande?
Citera
2018-07-15, 20:39
Medlem
På temat att försöka sätta sig in i MGMs tankesätt; BO och MGM hade innan misshandeln på bussen haft en mycket kort kontakt på snapschat, efter att han vid ett tillfälle lånat hennes mobil och lagt till sig själv. Han tar kontakt där, uppför sig märkligt och hon blockerar. I förhör uppger han att hon skrivit en "massa skit" och att det är hon som attackerat honom på bussen. Han har använt nödvärn. Följande är ur förhör (fupen aktbilaga 28) - fullständigt sanslös, men väldigt talande, läsning;

Vad har du använt för nödvärn?

Jag kastade henne hårt mot dörren, bussen kör och folk började skrika.

Yuus*f sa att han tog tag i henne igen och kastade iväg henne. Yuus*f sa att han inte ska ljuga. Jag använde lite våld när jag tog tag i henne och kastade iväg henne.

Yuus*f sa att en man kom fram och slog Yuus*f. Yuus*f sa att samma man hotade honom. Mannen sa "jag slår ihjäl dig din jävla horunge". Sen hände det inget mer sa Yuus*f.

Det är flera på bussen som hört dig säga bland annat "jävla hora" till henne.

Det har jag inte gjort.

Så de personerna måste ha hittat på att de hört dig säga det?

Jag säger inte att de hittat på men det kan ha blivit känslor eftersom hon grät.

De är också flera på bussen som sett dig slå henne i ansiktet flera gånger?
Det har jag inte gjort. Jag har knuffat henne och tagit tag i henne rejält men jag har inte slagit henne.

Se de personerna har hittat på att de sett dig slå henne?
Jag säger inte att de hittat på men samma sak, känslor eftersom hon grät.

Kommentar om den misstänktes beteende under förhör;

Ahm*d var väldigt utåtagerande.
Under uppläsning av vad som sagts i förhör så blev Ahm*d väldigt upprörd.
Anledningen till detta var att Ahm*d hade först sagt att han sa "hora" sedan ångrade han sig.
FL läste upp för Ahm*d att han först sa "hora" och sedan ångrade sig.
Ahm*d ville att ordet "hora" skulle strykas helt.
Ahm*d skrek på förhörsledaren att det inte får gå till på detta sättet. Att det förmodligen var
förhörsledarens första dag på jobbet.
Försvarare var med och försökte lugna Ahm*d för att förhöret skulle kunna fortsätta.
Han upplevdes som labil och aggressiv.
Senast redigerad av Maria.bokklubben 2018-07-15 kl. 20:44.
Citera
2018-07-15, 20:51
Medlem
Vad gör han här?
En sån här juvel gör något kriminellt dagligen, inte kunna verkställa samhällstjänst för att man tror han ska stjäla på arbetsplatsen. Retur med första båt tack
Citera
2018-07-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Ja vad fan gör han kvar i riket? Inget utvisningsyrkande?
Nej.

Ytterligare en person i hushållet har dom på sig i Lexbase. I Eskilstuna finns en gällande ringa narkotikabrott. Vet inte om det finns mer hos andra tingsrätter.

Frågan om försörjningsstöd dök upp i annan brottstråd - i fupen här uppges först att MGM erhåller 4 800 kr/mån (hemmaboende), senare kommer uppgiften om 3 500 kr/mån från CSN. Läser kärnämnen på Komvux.

Hur många skattebetalare krävs det för att bekosta enbart denna enda familj...?
Citera
2018-07-15, 21:01
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
Nej.

Ytterligare en person i hushållet har dom på sig i Lexbase. I Eskilstuna finns en gällande ringa narkotikabrott. Vet inte om det finns mer hos andra tingsrätter.

Frågan om försörjningsstöd dök upp i annan brottstråd - i fupen här uppges först att MGM erhåller 4 800 kr/mån (hemmaboende), senare kommer uppgiften om 3 500 kr/mån från CSN. Läser kärnämnen på Komvux.

Hur många skattebetalare krävs det för att bekosta enbart denna enda familj...?
Ytterligare en somalisk lottovinst för Sverige.
Citera
2018-07-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maria.bokklubben
På temat att försöka sätta sig in i MGMs tankesätt; BO och MGM hade innan misshandeln på bussen haft en mycket kort kontakt på snapschat, efter att han vid ett tillfälle lånat hennes mobil och lagt till sig själv. Han tar kontakt där, uppför sig märkligt och hon blockerar. I förhör uppger han att hon skrivit en "massa skit" och att det är hon som attackerat honom på bussen. Han har använt nödvärn. Följande är ur förhör (fupen aktbilaga 28) - fullständigt sanslös, men väldigt talande, läsning;

Vad har du använt för nödvärn?

Jag kastade henne hårt mot dörren, bussen kör och folk började skrika.

Yuus*f sa att han tog tag i henne igen och kastade iväg henne. Yuus*f sa att han inte ska ljuga. Jag använde lite våld när jag tog tag i henne och kastade iväg henne.

Yuus*f sa att en man kom fram och slog Yuus*f. Yuus*f sa att samma man hotade honom. Mannen sa "jag slår ihjäl dig din jävla horunge". Sen hände det inget mer sa Yuus*f.

Det är flera på bussen som hört dig säga bland annat "jävla hora" till henne.

Det har jag inte gjort.

Så de personerna måste ha hittat på att de hört dig säga det?

Jag säger inte att de hittat på men det kan ha blivit känslor eftersom hon grät.

De är också flera på bussen som sett dig slå henne i ansiktet flera gånger?
Det har jag inte gjort. Jag har knuffat henne och tagit tag i henne rejält men jag har inte slagit henne.

Se de personerna har hittat på att de sett dig slå henne?
Jag säger inte att de hittat på men samma sak, känslor eftersom hon grät.

Kommentar om den misstänktes beteende under förhör;

Ahm*d var väldigt utåtagerande.
Under uppläsning av vad som sagts i förhör så blev Ahm*d väldigt upprörd.
Anledningen till detta var att Ahm*d hade först sagt att han sa "hora" sedan ångrade han sig.
FL läste upp för Ahm*d att han först sa "hora" och sedan ångrade sig.
Ahm*d ville att ordet "hora" skulle strykas helt.
Ahm*d skrek på förhörsledaren att det inte får gå till på detta sättet. Att det förmodligen var
förhörsledarens första dag på jobbet.
Försvarare var med och försökte lugna Ahm*d för att förhöret skulle kunna fortsätta.
Han upplevdes som labil och aggressiv.

Vem är Ahm*d? Jag trodde att vi talade om Yuus*f?

Hur som helst, apropå Ysuu*fs digra brottsregister. I en paneldiskussion i förra veckans Godmorgon Världen sa Anna Dahlberg från Expressen att man måste ge brottslingar en andra chans, men inte en tjugonde chans. Och inte en sjuttonde chans heller, enligt min uppfattning.

Jag vill tacka dig för att du håller koll på de här sakerna åt oss, Maria.bokklubben!
Senast redigerad av Egnatankar 2018-07-15 kl. 21:17.
Citera
2018-07-15, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Vem är Ahm*d? Jag trodde att vi talade om Yuus*f?
A är förnamn, Y är efternamn. Jag var lite för lat för att serva med namnbyte när jag kopierade ur fupen
Citera
2018-07-15, 21:39
Medlem
När kommer man läsa nåt sånt här men med tillägg typ... ”Men en medresenär/medmänniska stoppade missandeln och den misstänkte är nu inlagd på akuten”?

Tycker det är konstig att man aldrig hört/läst om det?

Jag förstår att det kan kännas jobbigt, läskigt, skakigt att gå imellan när nån sån här står och gapar och slår. Men för mig så hade det inte spelat nån roll även om det varit 5 stycken 23 åringar... jag hade inte kunnat stått och kolla på när någon slår en hjälplös tjej. Jag hade lagt mig på henne och så hade dom fått slagit på mig om det hade krävts.

Men med tanke på att det händer så mycket sånt här tycker jag det är konstigt att man aldrig läser att den misstänkte mött motstånd? Vart är alla hjältehistorier? Finns det inga människor med ryggrad kvar där detta pågår?

Edit: I alla länkar som publicerats, finns det någon bild på idioten?
Senast redigerad av member-of 2018-07-15 kl. 21:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in