Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-14, 09:45
  #13
Medlem
rollerbladess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ja? Du kanske har sett en sådan i en medryckande film, eller läst i en bok, eller sett en tavla som berört dig. Kanske läst om en historisk person "som bara måste vara så fantastisk" som myten säger.

Men man var barn med alla dessa idoler och känslor för de spännande vuxna. Så växte man upp och insåg att de vuxna inte var så fantastiska och att man nu även var en av dem - en ganska osäker människa som försökte fylla ut sina stora skor.

Ens föräldrar, märker man kanske, var sådär irriterande pk. Ens lärare var pedofil. Kyrkan knullar småbarn. Kändisar är djupt sjuka och knarkar bort sitt dekadenta medvetande. Journalister med karisma, pondus och retorikens alla antika regler inpräntade i hjärnbarken - var inget annat än fake news-as.

Var man än ser, alla dessa människor.. Så tillsynes självsäkra och adekvata. Men väl där på toalettsitsen i sin ensamhet är de inte så välfungerande och coola som de vill ge sken av. Människor är rätt så enormt kassa ändå..

Kommer det någonsin komma en balanserad människa som man kan se upp till?
Eller är mänskligheten inte bättre än såhär?

Jag tycker du låter rätt cynisk och extremt generaliserande. "Man ser sig själv i andra" brukar man säga och jag håller inte alls med om att människor är så "förutsägbara" och "kassa" som du beskriver. Det finns en skillnad i vad man tycks se på "ytan" och vad som finns där "bakom". Tycker nästa gång du möter någon av dessa människor som du tycks förakta så väl, prata med dem och försök hålla en längre diskussion med dem så kommer du se hur motbevisad du blir!
Citera
2018-07-14, 10:27
  #14
Medlem
Ergolins avatar
Nu vet jag inte exakt vad du har i åtanke med en genuint bra människa. Jag har dock sedan tonåren försökt efterleva simpla riktlinjer för att skapa ett långvarigt samhälle.

Lätt sammanfattat så respekterar jag så mycket liv jag kan. Alltså så skadar jag ingen, jag utnyttjar ingen för egen vinning och jag försöker hjälpa andra utan att stjälpa mig själv. Självklart kan jag skada andra om jag agerar i självförsvar, detta har dock aldrig hänt.

Nu formulerade jag mig lite dåligt så här på morgonen men hoppas min mening kom fram. Livet i övrigt är underbart då jag har allting jag vill i livet, det vill säga bostad, mat, inkomst samt hyfsad kunskap om det mesta i världen.

Jag tänker ofta på vad jag kan göra mer konkret för Sverige och världen, har dock börjat tvivla på om folk faktiskt vill ha en bättre värld då flesta jag ser verkar sakna förmåga till att tänka själva och komplicerar sina liv helt i onödan.

Jag är absolut ingen perfekt människa men om jag kan dö med vetskapen om att jag tagit avstånd från den respektlöshet som råder i dagens samhälle så räcker detta för mig.
Citera
2018-07-14, 12:31
  #15
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollerblades
Jag tycker du låter rätt cynisk och extremt generaliserande. "Man ser sig själv i andra" brukar man säga och jag håller inte alls med om att människor är så "förutsägbara" och "kassa" som du beskriver. Det finns en skillnad i vad man tycks se på "ytan" och vad som finns där "bakom". Tycker nästa gång du möter någon av dessa människor som du tycks förakta så väl, prata med dem och försök hålla en längre diskussion med dem så kommer du se hur motbevisad du blir!

"Man ser sig själv i andra" kan jag inte hålla med om i just denna aspekt. Och extremt generaliserande är jag nog, för det är väldigt lätt att klumpa ihop människor. Det har erfarenheter av sociala medier som Facebook lärt mig. Gud vad folk är konformistiska och drabbade av mobbmentalitet. Folk jag trodde var rationella och intelligenta far runt med sina tramsiga hashtaggs överallt i jakten på acceptans. Och att folk utanför Flashback febrilt stöder Pride, gillar mångkultur, hatar SD, tycker SVT och Aftonbladet et al är sakliga och att Trump är Hitler - äcklar mig något enormt.

Men du har säkert goda poänger. Jag kanske får byta umgängen. Rätt trött på folk i min närhet. Inte ser jag dem som några föredömen för mänskligheten direkt. Snarare dekadenta hjärndöda zombies.
Citera
2018-07-15, 12:13
  #16
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Att upprätta en fungerande Moral är svårt nog. Att sedan efterleva den är en sjuhelvetisk utmaning.

Men jo, dessa människor finns. Det är jag övertygad om. De som strävar att göra rätt för sig och försöker åsidosätta sitt ego. Och det är precis av den anledning man allt för sällan ser dem ty deras behov av att synas är minimalt.

Precis som i klassrummet i skolan så var det de stökiga ungarna som fick mest uppmärksamhet. Exakt samma princip gäller i den stora vida världen. Den som gastar mest hörs och syns mest.

Jag tror även att Lika barn leka bäst. De som strävar efter att vara en god människa med god moral även till slut kommer finna människor med likvärdiga levnadssätt.
Citera
2018-07-15, 23:42
  #17
Medlem
Jag tycker om godhetsknarkare. Det är det enda knarkmissbruket som inte är så skadligt, möjligen beroendeframkallande. Länge leve dessa knarkare. Den här godheten brukar också följas av tur och lycka.
Citera
2018-07-16, 12:25
  #18
Medlem
onelostsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
De gömmer sig menar du?

Tror nog inte på det. Nog bör man ha sett iaf någon god människa genom åren bakom tv-skärmen. För inte känner de väl av om man är kärleksfull i soffan eller ej?
Har inte stött på en människa som varit verkligt god, och som gjort annat än att likt en papegoja rabbla upp invanda fraser och beteenden.

Jag påstår inte att mänskligheten är ond. Utan snarare att människor är för inkompetenta som varelser för att kunna vara genuint goda.

Bara att kolla på alla kändisar i pk-Sverige. Folk man kanske såg upp till och beundrade en gång i tiden. Sedan gick utvecklingen framåt och de fick svårare att vara folkkära godhetsknarkare. Då visar de sitt verkligt genuina ansikte. Förbittrade människor som i kör säger: "Fuck SD."

Så alla goda människor du känt är enbart en mindre verklighetstiltning eller katastrof ifrån att visa vilka meningslösa as de egentligen är. Sorgligt men sant.

Kommer vi någon gång bli goda? Jag hoppas det. Se jag är positiv. Mer än vad man kan säga om någon som rabblar floskler likt folk som handlar fula småtavlor på Ullared till dass som lyder Carpe Diem eller Ålder är bara en siffra.
Så ta du en stödbensöl till och diskutera svensk politik där ni sitter och spelar tråkiga kortspel.


Äkta goda människor finns inte inom mediakulturen. Du kollar på fel ställen.
Citera
2018-07-16, 14:12
  #19
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onelostsoul
Äkta goda människor finns inte inom mediakulturen. Du kollar på fel ställen.

Då kan väl du kolla på rätt ställe åt mig, och sedan rapportera vad som sägs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback