• 1
  • 2
2018-07-13, 15:26
Medlem
Jag vill bara upplysa,användarna om hur TUIs regelverk bokar man en resa och lägger handpenning så om man vill boka av så kostar det en avbokningsacgift, om TU I bokar av en resa så blir det ingen kompensation och de smyger in kraftiga förändringar.
I mitt fall vi bokade en resa till Grekland till nu i September bokningen skedde i november förra året.
I dag dvs 13 Juli mitt under semester får vi ett mail om att vår resa är framflyttad 3 veckor ingen mer info.
Ringer upp dem och får som respons att kan jag inte genomföra resan på det nya datumet så får jag avboka utan kostnad! Hade vi inte sett mailet hade vi inte ens fått tillbaka handpeningen vi får nu försöka hitta en alternativ resa eller avstå vår semesterresa då vi inte har möjlighet att flytta semester på.det sättet. Mycket dåligt och allmänheten borde bli informerad.
Citera
2018-07-13, 15:32
Medlem
franges avatar
Ok, tråkigt. Känner du dig kränkt?
Citera
2018-07-13, 15:40
Medlem
TUI kan inte leverera vad som utlovats och erbjuder pengarna tillbaka. Är du bara gnällig eller har jag missförstått något?
Citera
2018-07-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjurd
TUI kan inte leverera vad som utlovats och erbjuder pengarna tillbaka. Är du bara gnällig eller har jag missförstått något?
De ombokade min resa utan mitt medgivande med 3 veckor, det var tur att jag var hemma och hade koll på mailen annars så hade jag fått betala trots att jag inte kunde resa.
Sen vi har ett avtal,där jag erlagt en handpenning. Om jag beslutar mig för att bryta avtalet kostar det mig i,detta fall 10% av resans pris = handpeningen. När TU I gör detta dvs bryter avtalet utgår ingen kostnad för dem trots att jag fått liģa ute med kontanter i flera månader. Jag tycker denna inte denna typ av avtal är OK. Jag ville upplysa andra om hur TU I hanterar denna typ av ärenden.
Citera
2018-07-13, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ok, tråkigt. Känner du dig kränkt?
Inte direkt kränkt men lite ledsen över att bokad,resa inte går att genomföra samt att jag ville informera andra om hur dessa bolag,agerar.
Citera
2018-07-13, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
De ombokade min resa utan mitt medgivande med 3 veckor, det var tur att jag var hemma och hade koll på mailen annars så hade jag fått betala trots att jag inte kunde resa.
Sen vi har ett avtal,där jag erlagt en handpenning. Om jag beslutar mig för att bryta avtalet kostar det mig i,detta fall 10% av resans pris = handpeningen. När TU I gör detta dvs bryter avtalet utgår ingen kostnad för dem trots att jag fått liģa ute med kontanter i flera månader. Jag tycker denna inte denna typ av avtal är OK. Jag ville upplysa andra om hur TU I hanterar denna typ av ärenden.
Vill du ha 110% tillbaka eller vad är grejen?

Jag förstår att du är upprörd, men du har ju faktiskt ingått ett avtal med TUI där villkoren med största säkerhet framgår. Ta pengarna och köp en resa från en annan arrangör.
Citera
2018-07-13, 17:40
Medlem
Pocarisweats avatar
1. Du gör generalfel i att klaga på något här på Flashback. I stort sett samtliga kommer att såga dig vid fotknölarna och gnälla över att du är gnällig.

2. Jag är inte bättre själv. Vad fan tror du? Kritiskt tänkande, kolla upp det.
Citera
2018-07-13, 17:46
Medlem
Pisswassers avatar
Läs villkoren innan du bokar och sedan gnäller.
Citera
2018-07-13, 17:52
Medlem
Citat:
Vill du ha 110% tillbaka eller vad är grejen?

Jag förstår att du är upprörd, men du har ju faktiskt ingått ett avtal med TUI där villkoren med största säkerhet framgår. Ta pengarna och köp en resa från en annan arrangör.
Ja har ingått ett avtal men som är ensidigt dessutom så när jag läser avtalet så ligger de i,detta fall i,gråzonen på hur det skall tolkas. De skickar ut ett mail om att min resa blivit ombonad från mitten av september till slutet av Augusti, från ett mer attraktivt (dyrare datum) till ett mindre attraktivt. Dvs. Från att resan skulle vara om 8 veckor till 5 veckor.
Ingen info om orsak eller hur man skall hantera ärendet. Enbär en notering om att en ombokning skett.
SÅ min bedömning är att de försökt få till att folk inte uppmärksammar den stora förändringen utan får ändra sin planerade resa i,sista stund eller stå för fiolerna när rese arrangören försöker maximera,sin vinst på den resandes bekostnad.
Citera
2018-07-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Läs villkoren innan du bokar och sedan gnäller.
Jag har läst och förstått men jag ville bara försöka uppmärksamma andra på hur bolagen agerar och tolkar avtalet. Just i detta fall så verkar jag kunna gå vida till arn p.g.a att TU I inte uppfyllt förväntad nivå på information i samband med den vesäntligt förändringen 3 veckor flytt av produkten.
SÅ bakgrunden till detta är för att informera andra.
Citera
2018-07-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Ja har ingått ett avtal men som är ensidigt dessutom så när jag läser avtalet så ligger de i,detta fall i,gråzonen på hur det skall tolkas. De skickar ut ett mail om att min resa blivit ombonad från mitten av september till slutet av Augusti, från ett mer attraktivt (dyrare datum) till ett mindre attraktivt. Dvs. Från att resan skulle vara om 8 veckor till 5 veckor.
Ingen info om orsak eller hur man skall hantera ärendet. Enbär en notering om att en ombokning skett.
SÅ min bedömning är att de försökt få till att folk inte uppmärksammar den stora förändringen utan får ändra sin planerade resa i,sista stund eller stå för fiolerna när rese arrangören försöker maximera,sin vinst på den resandes bekostnad.
Jag tycker du är lite vag i beskrivningen av problemet. Framgår det i avtalet att den andra parten förbehåller sig rätten att ändra avresedagen?
Citera
2018-07-13, 19:15
Medlem
Citat:
Jag tycker du är lite vag i beskrivningen av problemet. Framgår det i avtalet att den andra parten förbehåller sig rätten att ändra avresedagen?
Finns inget sånt i avtalet. Däremot så har researrangören rätt att avboka en resa om antalet understiger en visst antal.
Och det är vad de hänvisar till via samtal. Dock skall detta meddelas i god tid och tydligt. Det är här de tydligt bryter mot avtalet. Jag får besked att bolaget har ensidigt bokat om min resa, vilket inte är förenligt med avtalet samt ingen information om att jag har rätt att bryta avtalet. Enligt vår lokala ombudsman så är detta brott mot informationsplikten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in