Citat:
Ursprungligen postat av
Gasola
Dunning-kruger effekten gör att dom dumma tror sig vara smartare än genomsnittet.
tror nog att dom smartare har mer insikt i sin dumhet.
Jo, det är därför många av oss, t.ex. jag själv tidigare, har haft en tendens att vifta bort andras påståenden om att vi är ovanligt intelligenta, d.v.s. man känner bättre till sina svagheter. När jag nu har testat min intelligensnivå i mer omfattande tester, samt har läst på vad IQ faktiskt innebär, hur det är kopplat till annat o.s.v., så är det dock lättare för mig att acceptera att jag är ovanligt intelligent.
Möjligtvis (eller inte) kan det hela illustreras av följande: speciellt när jag en gång i tiden läste in Komvux, så brukade jag ofta bli tillfrågad av studiekamrater hur det gick på ett prov vi precis hade gjort (på högskolan var sådana frågor mindre förekommande). Ofta svarade jag tvekande och svarade att jag t.ex. visste att jag definitivt svarade fel på en fråga, att jag sannolikt svarade fel på en annan fråga, att jag misstänker att ett svar kanske inte duger, att jag var osäker på många frågor o.s.v. Vem vet hur många fel jag har allt som allt? Ifråga om många ämnen som jag inte ens pluggade till, t.ex. prov i engelska, så var jag så klart ännu osäkrare. Mina klasskamrater kunde då t.ex. svara att de "tyckte det gick bra".
När vi sedan fick provresultatet, så brukade de bli sura på mig, då t.ex. maxpoäng var 150, genomsnittet låg kanske på 102 och den näst bäste kanske fick 127, medan jag kanske fick resultatet 148,5. De påstod surt att jag helt felaktigt hade påstått att det "gick dåligt", men jag hade bara påstått att jag inte visste hur det gick, samt hävdat att jag definitivt inte hade svarat rätt på två frågor och mycket riktigt fick jag noll poäng på ena och på den andra hade läraren tydligen ändå tyckt att svaret var värt halva poängen, även om det inte var helt korrekt, samt jag hade nämnt att jag var osäker på en hel del frågor (eller var helt enkelt allmänt osäker, då jag inte hade pluggat på det som var till provet och helt enkelt bara använde mig av mina befintliga kunskaper). Hade jag varit 100% säker på hur det gick, så skulle jag ju på förhand kunna ange närmast exakt vilken poängmängd jag hade fått!
Även mer allmänt i vardagen kan jag slås av att många inte verkar riktigt äga det jag själv äger, d.v.s. min medvetenhet om att jag
inte vet vissa saker. Jag slås ofta av hur många bestämt hävdar att vissa saker är absolut sanna, trots att de borde rimligtvis vara medvetna om att de faktiskt aldrig på något reellt sätt har försökt ta reda på något konkret om det, t.ex. statistik och empiriska studier. Visst, i många fall handlar det om ren ohederlighet, men en hel del verkar faktiskt ärligt tro sig veta utan att göra det och trots att de borde veta att de inte gör det. Det hela blir så klart ännu mer slående när det de framför inte ens i sig är logiskt hållbart, samt de dessutom kallar alla som inte delar deras uppfattning (t.ex. begåvade personer som faktiskt är kunniga inom området) för "okunniga" och "idioter".