Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 02:36
Medlem
Min erfarenhet är att alla säger att dom antagligen ligger över medel.

Vad beror detta på självgodhet eller förakt för andra människors förmågor?
Citera
2018-07-13, 02:53
Medlem
Drinkycrows avatar
Det finns folk som vet med sig att de är dummare än genomsnittet. Det är verkligen en minoritet men de finns. Ganska häftigt faktiskt att någon som faktiskt är rätt bra trög fortfarande kan ha sådan självkännedom. Jag har träffat flera stycken.

Ännu vanligare är det med folk under medel som säger sig vara runt medel och inte över. De överskattar ju fortfarande sin intelligens men de tror inte de är över medel iallafall.

Men de flesta tror sig vara över medel, ja.
Citera
2018-07-13, 02:58
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Jag tror att jag ligger runt medel

Men ligger det inte lite i sakens natur att om man är dum, då fattar man det inte själv?
Citera
2018-07-13, 03:15
Medlem
Jag har alltid varit av uppfattningen att jag är lite dummare än andra men inte så att jag skäms. Kanske är jag för dum för att skämmas, vad vet jag. Folk tror man är ledsen över det när man säger det men det är mer ett konstaterande och en liten varning till omgivningen för att de ska ha tålamod med mig. Jag klarade inte körkortet föränn på sjunde försöker, i skolan var jag med och flitig men fick ändå knappt godkänt. Hoppade av gymnasiet. Jag är idag tröga pappan men en stolt sådan.
Citera
2018-07-13, 03:30
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svanunge
Jag har alltid varit av uppfattningen att jag är lite dummare än andra men inte så att jag skäms. Kanske är jag för dum för att skämmas, vad vet jag. Folk tror man är ledsen över det när man säger det men det är mer ett konstaterande och en liten varning till omgivningen för att de ska ha tålamod med mig. Jag klarade inte körkortet föränn på sjunde försöker, i skolan var jag med och flitig men fick ändå knappt godkänt. Hoppade av gymnasiet. Jag är idag tröga pappan men en stolt sådan.

Kul att vi får en flashbackare här som stödjer det jag säger. Du verkar ju ha mer sunt förnuft och självkännedom än de flesta människor som aldrig skulle erkänna sig under snittet.

Att vara dum är inte heller något att skämmas över vilket du är smart nog att förstå
Citera
2018-07-13, 03:34
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Det finns en tanke om att det beror på att korkade människor tenderar att överskatta sin förmåga och smarta människor tenderar att underskatta sin egen förmåga. Det rör sig med andra ord mot snittet.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger-effekten

Sedan är Flashback fullt av idioter som tror att mensas gratistest som gav dom 132 i IQ är rättvisande och inte en marknadsföringsploj för att få dom att göra det betalda provet, men det kanske är en annan femma. Jag är full så...
Citera
2018-07-13, 04:25
Bannlyst
Jadå, har några släktingar som brukar säga att dom är korkade. En fick 81iq på ett sånt där test jag fick 83 haha
Citera
2018-07-13, 04:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975

.
Citera
2018-07-13, 05:10
Medlem
krakkans avatar
Min psykohypotes är att det handlar om självbevarelsedrift. Du erkänner ju dig direkt underlägsen då du medger att du inte är med i matchen. Min hypotes fortsätter med att ifall du istället är alfa-hane och född i farstun så kan våld vara en genväg för slippa frågan alternativt en uppenbar lögn. Dock vad jag hade svarat ifall jag blev pårusad frasen 'Jag är dummare än tåget'. Det saknas byfårnar i hela Sverige
Citera
2018-07-13, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analytiker1975

Jag har det, men alla dom var hade dock fel, de var betydligt smartare än genomsnittet.

De hade nog bara insett att de inte fattar något på en absolut skala, och drog få felaktigt slutsatsen att de var dumma på en relativ skala också. Men relativt andra upplevde jag dem som väldigt smarta.
Citera
2018-07-13, 08:45
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Som nämnts tror nog rätt många att just de ligger över snittet. Är väl samma angående bilkörning. Alla kör bättre än genomsnittet!

Hör det inte till människans natur att värdera sig själv högre än andra?

Dock har jag i jobbet stött på en mängd personer med låg iq (kanske t o m förståndshandikappade) som på allvar menat att de var mycket intelligenta.
Citera
2018-07-13, 08:52
Medlem
Vad folk påstår sig tro behöver inte motsvara vad de faktiskt tror. (FB) Ljuga för psykologer av "etiska" skäl? Till exempel kan personer spela dumma på IQ-test och sedan låtsas överskatta sin intelligens för att de anser det "etiskt" att upprätthålla en myt om att "dumma människor överskattar sin intelligens". Inte för att IQ-tester på något sätt är tillförlitliga, (FB) Smygrasistisk definition av utvecklingsstörning? men det hindrar ju inte folk från att sprida myter som bygger på tron på IQ-testernas tillförlitlighet.

I själva verket krävs det inte mycket intelligens för att anse att det är något fel på en. Det är att precisera vad så att det kan rättas till (och därmed inte vara dumt längre) som kräver intelligens.
Senast redigerad av Tankebrott 2018-07-13 kl. 08:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in