Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 01:09
  #1
Medlem
Callebiltes avatar
Dagens sverige måste ju vara redaktörernas våta dröm.

Innan Palme mordet kan det inte varit lätt att få ihop ett scoop här i sverige:

Raggare hängde vid den lokala korvmojen och vittne tyckte sig ha skymtat ett knogjärn..
Årets första tussilago

osv

Idag läser man om moskeer och böneutrop. Bilbränder och mordbränder. Stenkastning mot blåljus personal. Sprängningar av polisstationer, handgranater i bostadsområden.

Gängskjutningar, överfallsvåldtäkter och Islamister som försöker hindra folk från att rösta..

allt detta HÄR i sverige.

Redaktörerna måste ÄLSKA våra politiker hur de styrt landet från en händelselös idyll till något som snarast påminner om någon krigsskadad diktatur i mellanöstern.

Snart har vi självmordsbombare och millitäravspärrningar att skriva om.

Vad tror ni, är inte detta svensk press guldålder? Scoopen står på rad.
Citera
2018-07-12, 01:34
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Dagens sverige måste ju vara redaktörernas våta dröm.

Innan Palme mordet kan det inte varit lätt att få ihop ett scoop här i sverige:

Raggare hängde vid den lokala korvmojen och vittne tyckte sig ha skymtat ett knogjärn..
Årets första tussilago

osv

Idag läser man om moskeer och böneutrop. Bilbränder och mordbränder. Stenkastning mot blåljus personal. Sprängningar av polisstationer, handgranater i bostadsområden.

Gängskjutningar, överfallsvåldtäkter och Islamister som försöker hindra folk från att rösta..

allt detta HÄR i sverige.

Redaktörerna måste ÄLSKA våra politiker hur de styrt landet från en händelselös idyll till något som snarast påminner om någon krigsskadad diktatur i mellanöstern.

Snart har vi självmordsbombare och millitäravspärrningar att skriva om.

Vad tror ni, är inte detta svensk press guldålder? Scoopen står på rad.

Guldåldern var förr när tidningar trycktes på papper och det var lätt att ta betalt samt att konkurrensen var obefintlig. Det är tuffare än någonsin idag. Ingen vill betala, alla har addblockers, och tilltron sjunker dag för dag.
Citera
2018-07-12, 05:38
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
80 talet. Spänt i världen, palmemordet, riktiga pressar, ingen Pk-kultur, och folk var utan internet.

AHH, 80 talet var härligt. Då fick man sätta på en och annan skådis i LA kan jag säga dig...
Citera
2018-07-12, 06:59
  #4
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Dagens sverige måste ju vara redaktörernas våta dröm.

Innan Palme mordet kan det inte varit lätt att få ihop ett scoop här i sverige:

Raggare hängde vid den lokala korvmojen och vittne tyckte sig ha skymtat ett knogjärn..
Årets första tussilago

osv

Idag läser man om moskeer och böneutrop. Bilbränder och mordbränder. Stenkastning mot blåljus personal. Sprängningar av polisstationer, handgranater i bostadsområden.

Gängskjutningar, överfallsvåldtäkter och Islamister som försöker hindra folk från att rösta..

allt detta HÄR i sverige.

Redaktörerna måste ÄLSKA våra politiker hur de styrt landet från en händelselös idyll till något som snarast påminner om någon krigsskadad diktatur i mellanöstern.

Snart har vi självmordsbombare och millitäravspärrningar att skriva om.

Vad tror ni, är inte detta svensk press guldålder? Scoopen står på rad.

Vi har redan kidnappningar att läsa om. Det kan snart se ut som Juarez i Sveriges städer och som på landsbygden i Sydafrika.

Vill uttrycka min tacksamhet för TS som fångat samhällsutvecklingen så bra. Han har på sätt och vis helt rätt.

Det här är också anledningen till varför jag inte längre, har inte gjort det på åratal, prenumererat på dagstidning eller regelbundet tittat på TV. Har inget TV heller och det sedan 2012.

Allt det här vill jag helst tvåla in i ansiktet på den PK-bekantskapskrets jag har men inte ids umgås med.
Citera
2018-07-12, 09:32
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Guldåldern var förr när tidningar trycktes på papper och det var lätt att ta betalt samt att konkurrensen var obefintlig. Det är tuffare än någonsin idag. Ingen vill betala, alla har addblockers, och tilltron sjunker dag för dag.

I ett nötskal. Dagens kriminalitet är inte heller mycket att skriva om jämfört med förr när de kunde skapa kriminella folkhemshjältar som Clark Olofsson.

Allt har blivit sämre ur mediernas perspektiv. Det enda undantaget är möjligen att deras makt har ökat lite i takt med att partierna tappat ännu mer, men det är ett övergående fenomen.
Citera
2018-07-12, 10:16
  #6
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Talar vi endast MSM? För alternativmedia är det ju en guldålder just nu. Tekniken har gett möjligheterna, och MSM:s poitiska listning och oflexibilitet, samt dåliga teknikkunskaper gör att det finns marknadsandelar att roffa åt sig.
Citera
2018-07-12, 17:20
  #7
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Talar vi endast MSM? För alternativmedia är det ju en guldålder just nu. Tekniken har gett möjligheterna, och MSM:s poitiska listning och oflexibilitet, samt dåliga teknikkunskaper gör att det finns marknadsandelar att roffa åt sig.

Det är sant att "alternativa medier" har en guldålder, men så är ju denna media ny också, så det är svårt att tala om en seriös guldålder p.g.a. detta.

Sen så känns det som att MSM har sitt på det torra ändå. Här på Flashback kan man ibland undra om det är Expressen, DN eller Aftonbladet eller liknande som har konton här.

Det jag menar är, att det ska nästan alltid skapas en tråd om det senaste sinnesslöa skit som någon "forskare" har kläckt ur sig i dessa skittidningar. Så gott som alltid så länkas det direkt till källan som rapporterar om det också, vilket gör mig lite misstänksam.

Sen så är jag faktiskt genuint förvånad över att dessa tidningar går så dåligt som det sägs, då en sådan stor del av den svenska befolkningen verkar ha blivit tappade vid födseln eller något.
När jag arbetade i Sverige, så hade jag en gång i slutet av min tid i Sverige, en arbetsplats, där så gått som alla mina kollegor hade något som kallades för Aftonbladet-appen eller något liknande på sina telefoner. Alla nyheter som de pratade om och alla de händelser som skedde i samhället kom genom denna app. Att de alla var kvinnor också, var säkert bara en slump.
Tack och lov så hade jag åtminstone en kollega, som är man, som man kunde diskutera med, utan att ta till Aftonbladet eller liknande.

Jag har för övrigt inte läst någon av dessa tidningar i pappersform eller på nätet på över 10år. DN prenumererade jag på en gång i tiden, innan Wolodarskis inträde ska sägas.
Citera
2018-07-12, 19:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
Det är sant att "alternativa medier" har en guldålder, men så är ju denna media ny också, så det är svårt att tala om en seriös guldålder p.g.a. detta.
När detta skrivs har Aftonbladet funnits på nätet i 24 år. Om 24 år är det år 2042. Elever som ska göra ett skolarbete och som läser uråldriga inlägg på Flashback kommer ha svårt att förstå vad som menas med "gammelmedia" och "alternativmedia". Alla medier de känner till är ju bloggar i mängden. De kan namnge historiska föremål som en TV eller en papperstidning, men föremålen säger dem ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
När jag arbetade i Sverige, så hade jag en gång i slutet av min tid i Sverige, en arbetsplats, där så gått som alla mina kollegor hade något som kallades för Aftonbladet-appen eller något liknande på sina telefoner. Alla nyheter som de pratade om och alla de händelser som skedde i samhället kom genom denna app. Att de alla var kvinnor också, var säkert bara en slump.
Tack och lov så hade jag åtminstone en kollega, som är man, som man kunde diskutera med, utan att ta till Aftonbladet eller liknande.
Att vara PK är speciellt för kvinnor en klassmarkör. De kvinnor som är minst PK är långt ner på den sociala rangskalan, exempelvis invandrarkvinnor som flytt från hedersförtryck och är rädda för att döttrarna skall drabbas av samma sak.
Citera
2018-07-12, 19:59
  #9
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamantpojken
Att vara PK är speciellt för kvinnor en klassmarkör. De kvinnor som är minst PK är långt ner på den sociala rangskalan, exempelvis invandrarkvinnor som flytt från hedersförtryck och är rädda för att döttrarna skall drabbas av samma sak.

Riktigt men det är det ju för män också. Män högre upp är pk, dvs står för samma värderingar som staten står för, iallafall på ytan. Annars riskerar de sina positioner, villkor och höga löner.
Citera
2018-07-12, 20:02
  #10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
När detta skrivs har Aftonbladet funnits på nätet i 24 år.

Deras sida ser dessutom fortfarande ut som om den engineerades för 24 år sedan. Det är utan minsta tvivel alternativmedia om kommer att utgöra framtidens media. Hurvuda flashback har en plats där går förstås att diskuttera, men så är det kanske mer ett forum än en news outlet.
Citera
2018-07-12, 20:09
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Riktigt men det är det ju för män också. Män högre upp är pk, dvs står för samma värderingar som staten står för, iallafall på ytan. Annars riskerar de sina positioner, villkor och höga löner.
Janne Josefsson (vem annars?) tog upp det för över 10 år sen: https://youtube.com/watch?v=qbBZUnuMQ6c#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback