Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 14:41
  #1
Medlem
Sweeper80s avatar
Vilka glutamathämmare finns det?

Kan man börja med någon glutamathämmare utan att få hjärndimma som insättningsbiverkning, om man får hjärndimma av ett par andra av glutamathämmarna som insättningsbiverkning?
Citera
2018-07-13, 16:08
  #2
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Vilka glutamathämmare finns det?

Kan man börja med någon glutamathämmare utan att få hjärndimma som insättningsbiverkning, om man får hjärndimma av ett par andra av glutamathämmarna som insättningsbiverkning?

https://www.natriumhealth.com/l-thea...-solution.html

Grabbarna som står bakom denna hade Ceretropic förut som de la ner och startade denna istället.
Ceretropic och nootropicsdepot är bland de större leverantörerna av nootropics i USA med ett mycket kunnigt team som sitter på /nootropics på Reddit.

L-theanine inverkar på glutamat-systemet det också, och en sublingual lösning lär ha större absorberingseffekt än oral formula med kapslar.

Theanine is structurally similar to the excitatory neurotransmitter glutamate, and in accordance, binds to glutamate receptors, though with much lower affinity in comparison. Specifically, it binds to ionotropic glutamate receptors in the micromolar range, including the AMPA and kainate receptors and, to a lesser extent, the NMDA receptor.[15][16][17][18] It acts as an antagonist of the former two sites[18] and as an agonist of the latter site.[19] Theanine also binds to group I mGluRs.[15][20]

In addition, it inhibits glutamine transporters and glutamate transporters, and thus blocks the reuptake of glutamine and glutamate.[17][21][22] Lastly, theanine elicits umami taste, and this effect has been found to be a consequence of the fact that it directly binds to and activates the T1R1 + T1R3 heterodimer or umami (savory) taste receptor.[23]

Theanine increases serotonin, dopamine, GABA, and glycine levels in various areas of the brain, as well as BDNF and NGF levels in certain brain areas.[15][19][24][25] However, its effect on serotonin is still a matter of debate in the scientific community, with studies showing increases and decreases in brain serotonin levels using similar experimental protocols.[14][26] It has also been found that injecting spontaneously hypertensive mice with theanine significantly lowered levels of 5-hydroxyindoles in the brain.[27] Researchers also speculate that it may inhibit glutamate excitotoxicity.[15]


Den är en mild agonist av NMDA och blockerar AMPA och Kainate, samt agoniserar mGlur komplexet.

Spanat in Fasoracetam förresten?
https://en.wikipedia.org/wiki/Fasoracetam
Citera
2018-07-13, 21:25
  #3
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Text om L-Theanine.

Tack. Jag har sedan tidigare 100 mg NOW Chewable hemma i lådan som bara står där och jag tar inget annat just nu, så jag tar och äter upp den burken och ser vad som händer, helt enkelt.

Hur mycket hade du tagit? Och hade du tagit det morgon, kväll eller morgon och kväll?
Citera
2018-07-13, 23:26
  #4
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Tack. Jag har sedan tidigare 100 mg NOW Chewable hemma i lådan som bara står där och jag tar inget annat just nu, så jag tar och äter upp den burken och ser vad som händer, helt enkelt.

Hur mycket hade du tagit? Och hade du tagit det morgon, kväll eller morgon och kväll?

Jag körde mycket l-theanine för ett 1.5 år sen ungefär.
Körde som mest 200 milligram per dag, men det var oral absorption.

I kombination med magnesium threonate (populär på Reddit, säljs billigast i bulk på Ebay*), som är den nya och potentaste formen av magnesium, samt Zink-pikolinat.

Magnesium uppvisar NMDA-antagonism, likaså zink.
Citera
2018-07-18, 12:45
  #5
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Vilka glutamathämmare finns det?

Kan man börja med någon glutamathämmare utan att få hjärndimma som insättningsbiverkning, om man får hjärndimma av ett par andra av glutamathämmarna som insättningsbiverkning?

Polygala uppvisar NMDA-antagonism bland annat och har en liknande MOA jämfört med andra glutamatagerande substanser.
http://nootropicsdepot.com/polygala-...wder-yuan-zhi/

Lions Mane's MOA är lite okänd för mig men vet att den ökar neurogenes via BDNF, NGF, GDNF etc, så glutamatsystemet är nog involverat.
http://nootropicsdepot.com/lions-man...xtract-powder/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback