Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 08:07
  #13
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Så jag ska först sätta plus minus som dom ska. Sen tvinnar jag ihop en till kabel från plus på startmotorn och sätter den på solenoiden?

Såhär? https://imgur.com/a/ETKgRDz

Ser inte så lovande ut måste jag säga, och batterierna, är dom också från sparkcykeln?

Ja ja, friskt kopplat hälften brunnit...
Citera
2018-07-12, 11:35
  #14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Så jag ska först sätta plus minus som dom ska. Sen tvinnar jag ihop en till kabel från plus på startmotorn och sätter den på solenoiden?

Såhär? https://imgur.com/a/ETKgRDz
Det ser konstigt ut. Det ser ut som att du bara har kopplat ström till solenoiden men saknar minusledare ("jord") från själva startmotorn. Solenoiden är ju som ett relä för att koppla till/från stark ström med hjälp av den svaga strömmen från tändningslåset samt att mekaniskt koppla i och ur drivningen från startmotorn genom att flytta ett kugghjul på en axel.

Du behöver egentligen inte solenoiden utan skulle hellre ta bort den och driva motorn direkt, särskilt som du väl vill köra på variabel spänning och kanske även fram/back. Sedan är nog inte startmotorer så glada i att köras länge då de har dålig kylning och jag tror verkligen inte den mår bra av dubbla spänningen heller.

Här ser du hur en startmotor med solenoid egentligen ska kopplas: https://www.youtube.com/watch?v=n-RzcsdFoRQ Jordning sker genom godset så det finns ingen särskild minusanslutning för motorströmmen, men man kan ju borra och gänga dit en skruv för det med.
Citera
2018-07-12, 11:47
  #15
Medlem
Conams avatar
Härligt med detta teknikintresse, alla trådar kanske inte är färdigkopplade än, men med litevilja så.....
Har för övrigt själv grunnat på denna konfiguration och vill ha varvtalskontroll på detta sätt utan att (bränna) bort ström, utan mer som en tex eltruck, smyga igång.
Pulsa på strömmen, finns säkert moderna motorer 3 fas med fartreglage som i modellflygvärlden
__________________
Senast redigerad av Conam 2018-07-12 kl. 11:50.
Citera
2018-07-12, 14:33
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Härligt med detta teknikintresse, alla trådar kanske inte är färdigkopplade än, men med litevilja så.....
Har för övrigt själv grunnat på denna konfiguration och vill ha varvtalskontroll på detta sätt utan att (bränna) bort ström, utan mer som en tex eltruck, smyga igång.
Pulsa på strömmen, finns säkert moderna motorer 3 fas med fartreglage som i modellflygvärlden
Borstförsedda likströmsmotorer (som vanliga startmotorer är) varvtalsregleras genom att ändra spänningen vilket görs med små förluster med s.k. pulsviddsmodulering, PWM. Mer om det i tråden (FB) Var kan jag köpa denna typ av Variable speed controller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback