• 1
  • 2
2018-07-11, 11:34
Medlem
God dagens!
Har ett problem, det är så att vi just flyttat och upptäckte att telefonjacket sitter i ett helt annat rum än vanligtvis i hallen (gammal kåk) och vi har ju tvn i vardagsrummet bredvid med typ 10 meter ifrån.
Kollade med Telia och dom rekommenderade 2 sändare emellan för jag tror 1100 spänn. Finns det andra alternativ, finns det nån kunnig möjligtvis elektriker som kanske kan komma med råd?
Citera
2018-07-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devil78
God dagens!
Har ett problem, det är så att vi just flyttat och upptäckte att telefonjacket sitter i ett helt annat rum än vanligtvis i hallen (gammal kåk) och vi har ju tvn i vardagsrummet bredvid med typ 10 meter ifrån.
Kollade med Telia och dom rekommenderade 2 sändare emellan för jag tror 1100 spänn. Finns det andra alternativ, finns det nån kunnig möjligtvis elektriker som kanske kan komma med råd?
Finns ju vanliga skarvsladdar. Bara att fästa sladden så snyggt som möjligt utefter lister och ev. dörrar.https://www.google.se/search?q=skarv...ER9GVGFj6XGfM:
Eller jag vette fåglarna vad du frågar efter, telefonjack eller datakabel? Finns skarvsladdar i olika längder för allt i princip.
Citera
2018-07-11, 12:11
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
God dagens!
Vad vill du uppnå? Ska du ringa med din TV?
Citera
2018-07-11, 12:53
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad vill du uppnå? Ska du ringa med din TV?

Jag förstår inte riktigt heller.. vad har telefonjacket att göra med tv:n och vilka sändare är det Telia har rekommenderat för ändamålet?
Citera
2018-07-11, 13:07
Medlem
Han har väl ADSL och IPTV.
Att skarva från jacket med en lång (rj11/tele)-kabel mellan jacket och modemet kommer innebära följande:

1) Högre dämpning
2) Sämre SNR
Vilket kommer att innebära lägre hastighet.

Jag rekommenderar att du helt enkelt har modemet så nära första jacket som möjligt med så kort rj11 (Telekabel) som du bara kan.
Därefter har du en längre nätverkskabel mellan modemet och tvboxen (Om det inte är samma box, vet inte hur dom gör med sina ADSL och IPTV numera) för att få ut bästa möjliga hastighet.
//A
Citera
2018-07-11, 13:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
God dagens!

Dra telekabel (EKKX, ELQXBE, osv.) till ett nytt telejack där du vill ha modemet. Koppla så att det jacket blir första jack.

Vet du inte hur man gör det kommer det kosta dig minst 1 100:- i installationskostnad.
Citera
2018-07-11, 14:12
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Att skarva från jacket med en lång (rj11/tele)-kabel mellan jacket och modemet kommer innebära följande:

1) Högre dämpning
2) Sämre SNR
Vilket kommer att innebära lägre hastighet.

Jag rekommenderar att du helt enkelt har modemet så nära första jacket som möjligt med så kort rj11 (Telekabel) som du bara kan.
Därefter har du en längre nätverkskabel mellan modemet och tvboxen (Om det inte är samma box, vet inte hur dom gör med sina ADSL och IPTV numera) för att få ut bästa möjliga hastighet.
//A

Jag har jobbat med detta och kan intyga att detta är den bästa lösningen. De där jävla sändarna h*n på supporten ville pracka på dig är värdelösa och kommer innebära kraftigt försämrad TV-tjänst på olika sätt. Enda anledningen till att det föreslogs som topplösning är att h*n får provision på att sälja dem.

Om du inte kan dra en nätverkssladd från routern (Telia Smart-modemet/Telia Smart Gateway som det kallas då det gäller Telia) så kan du flytta jacket. Det är en baggis för en teletekniker men det kommer kosta någon tusenlapp.

Du kan även själv installera ett nytt jack, det är svag likström och det kan du själv fippla med. Det är inte hjärnkirurginivå på det direkt, men om du gör fel så kan det också orsaka störningar på tjänsten. Om du kopplar vidare från nuvarande förstajack och skapar ett andrajack på ett mer lämpligt ställe så kan du koppla in modemet/routern i det istället. Så länge du inte kopplar något på förstajacket ska det inte vara något problem.
Citera
2018-07-11, 15:18
Medlem
Tack för hjälpen allesammans, jag löser det nog på nåt av era idéer 😊👍
Citera
2018-07-11, 17:13
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av az0r

Aha, hur brukar dessa fungera? Sitter hela skiten i en och samma box eller och måste de anslutas med kabel? Annars är det väl bara att koppla in modem/router direkt på uttaget och sen ansluta IPTV grejen trådlöst. Hastigheten på WLAN:et lär vara högre än det som finns att tillgå med ADSL så bandbredd borde ju rimligen inte vara några problem.
Citera
2018-07-11, 17:26
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag har jobbat med detta och kan intyga att detta är den bästa lösningen. De där jävla sändarna h*n på supporten ville pracka på dig är värdelösa och kommer innebära kraftigt försämrad TV-tjänst på olika sätt. Enda anledningen till att det föreslogs som topplösning är att h*n får provision på att sälja dem.

Dom är definitivt sämst, finns folk i hus med 10-15 meter fri sikt med dessa jävla bryggor som har konstanta problem, kabel eller inget när det gäller tv..
Citera
2018-07-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Aha, hur brukar dessa fungera? Sitter hela skiten i en och samma box eller och måste de anslutas med kabel? Annars är det väl bara att koppla in modem/router direkt på uttaget och sen ansluta IPTV grejen trådlöst. Hastigheten på WLAN:et lär vara högre än det som finns att tillgå med ADSL så bandbredd borde ju rimligen inte vara några problem.

Det beror lite på, på Telenor så var det iaf en separat box förr i tiden. Tror även att Telia körde så.
De routrar som de skickade ut hade helt enkelt inte stöd för IPTV.

Att köra över WLAN kan nog fungera, men det finns ingen garanti och jag vet hur mycket skit man har hemma som kan störa WLAN'et och därmed orsaka problem med TV'n.
Därför så är det alltid bäst att köra med kabel fram till IPTV-boxen.
//A
Citera
2018-07-14, 17:03
Medlem
mainfurers avatar
Man ska helt enkelt inte använda Telia på några sätt överhuvudtaget! De är Sveriges största skojare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in