• 1
  • 2
2018-07-11, 11:07
Medlem
GeniusGZAs avatar
Tja,

Har en civilingenjörsexamen och jobbar för tillfället heltid som konsult. Skulle dock vilja ha lite extra klirr i kassan och är lite kluven på vilka extrajobb som skulle kunna passa in i mitt schema. Har funderat på att ta en väktarutbildning så man kan jobba som krogvakt vissa helger. Har körkort, så kanske budbilsförare hade varit något. Hade varit toppen med en anställningsform där man kan hoppa in och jobba ett pass när det passar.

Har ni några förslag? Tack på förhand!
Citera
2018-07-11, 11:19
Medlem
Kanske köra taxi.
Citera
2018-07-11, 11:20
Medlem
Fenjal888s avatar
Rent spontant känns det som krutet borde ligga i att göra lite karriär istället, borde det inte vara relativt enkelt att öka inkomsten som konsult genom att försöka åta sig flera uppdrag? Väktarjobb och liknande känns rätt så dåligt betalt jämfört med vad du skulle kunna åstadkomma med din bakgrund.

Vad har du för erfarenhet efter din examen? Många startar eget företag de driver på halvfart (här är det ju väldigt enkelt att justera arbetstakten, och även när man jobbar). Om du är duktig på någonting (via din utbildning, jobb eller intresse) skulle jag nog rekommendera att forska lite mer här.

Annars, om det är långsiktiga pengar du är ute efter, så kan du alltid gräva ner dig i börs världen om du inte redan gjort det.
Citera
2018-07-11, 11:42
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeniusGZA
Tja,

Har en civilingenjörsexamen och jobbar för tillfället heltid som konsult. Skulle dock vilja ha lite extra klirr i kassan och är lite kluven på vilka extrajobb som skulle kunna passa in i mitt schema. Har funderat på att ta en väktarutbildning så man kan jobba som krogvakt vissa helger. Har körkort, så kanske budbilsförare hade varit något. Hade varit toppen med en anställningsform där man kan hoppa in och jobba ett pass när det passar.

Har ni några förslag? Tack på förhand!

Tänk på att skatten blir mördande om du har två jobb och tjänar bra på det ena. Tjänar du t.ex. över 40 000 kronor på ena jobbet så får du drygt 50% av timlönen som t.ex. väktare i handen efter att skatten har dragits. Så tjänar du 150 kronor i timmen som väktare får du 75 kronor i timmen i handen.

Inget svar på din fråga, men jag har själv kollat på liknande lösningar och snabbt insett att det inte är värt det.
Citera
2018-07-11, 13:30
Medlem
GeniusGZAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Rent spontant känns det som krutet borde ligga i att göra lite karriär istället, borde det inte vara relativt enkelt att öka inkomsten som konsult genom att försöka åta sig flera uppdrag? Väktarjobb och liknande känns rätt så dåligt betalt jämfört med vad du skulle kunna åstadkomma med din bakgrund.

Vad har du för erfarenhet efter din examen? Många startar eget företag de driver på halvfart (här är det ju väldigt enkelt att justera arbetstakten, och även när man jobbar). Om du är duktig på någonting (via din utbildning, jobb eller intresse) skulle jag nog rekommendera att forska lite mer här.

Annars, om det är långsiktiga pengar du är ute efter, så kan du alltid gräva ner dig i börs världen om du inte redan gjort det.
Mitt nuvarande uppdrag kräver att jag jobbar heltid hos kunden, så det blir svårt. Detta är mitt andra yrke efter examen, mitt tidigare jobb var teknisk säljare (vilket jag inte gillade alls). Har examen inom bioteknik och kemiteknik.
Jag är väldigt intresserad och duktig på träning. Vet en del om kost och näring och kommer med stor sannolikhet börja tävla inom fitness nästa år.

Började investera i börsen förra hösten. Just nu hjälper min bror mig med när/vad jag ska sälja/köpa aktier samtidigt som jag månadssparar i ett par fonder. Min ambition här är helt klart att bli mer påläst så man kan bli mer självgående och aktiv på börsen.
Senast redigerad av GeniusGZA 2018-07-11 kl. 13:46.
Citera
2018-07-11, 13:36
Medlem
GeniusGZAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Tänk på att skatten blir mördande om du har två jobb och tjänar bra på det ena. Tjänar du t.ex. över 40 000 kronor på ena jobbet så får du drygt 50% av timlönen som t.ex. väktare i handen efter att skatten har dragits. Så tjänar du 150 kronor i timmen som väktare får du 75 kronor i timmen i handen.

Inget svar på din fråga, men jag har själv kollat på liknande lösningar och snabbt insett att det inte är värt det.
Jovars. Saken är att jag har väldigt dåligt betalt med mitt nuvarande arbete. Tjänar "endast" 29 000 kr (före skatt) vilket för en civilingenjör med 2 års erfarenhet är extremt lågt. Förhoppningsvis ändras detta i höst då mitt kontrakt går ut i september. Har ställt krav på min konsultchef att jag vill ha uppdrag som kräver bredare kunskap och roll, samtidigt som jag söker andra tjänster. Har en relativt hög hyra på det, plus månadssparande och en del pengar går åt min aktiva livsstil. Med allt detta i hand skulle det inte skada med något extra vid sidan för att öka månadslönen ett par tusenlappar.
Senast redigerad av GeniusGZA 2018-07-11 kl. 13:38.
Citera
2018-07-11, 13:44
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeniusGZA
Mitt nuvarande uppdrag kräver att jag jobbar heltid hos kunden, så det blir svårt. Detta är mitt andra yrke efter examen, mitt tidigare jobb var teknisk säljare (vilket jag inte gillade alls). Har examen inom bioteknik och kemiteknik.
Jag är väldigt intresserad och duktig på träning. Vet en del om kost och näring och kommer med stor sannolikhet börja tävla inom fitness nästa år.

Började investera i börsen förra hösten. Just nu hjälper min bror mig med när/vad jag ska sälja/köpa aktier samtidigt som jag månadssparar i ett par fonder. Min ambition här är helt klart att bli mer påläst så man kan bli mer självgående och bli mer aktiv på börsen.

Ja, det där med kost och näring är det nog svårt med att tjäna pengar på. Det är inte direkt brist på PT's.

Oavsett om du blir väktare, PT eller något annat får du nog se detta som småpengar i det stora hela, men tanke på den statliga skatten. Jag har själv funderat i liknande banor men man ska nog behöva tycka det där extrajobbet är KUL, som ett intresse, för att det ska vara värt. Och då passar ju faktiskt PT in även där även om det kryllar av dem, men vet inte riktigt om det är något du är intresserad av.
Citera
2018-07-11, 13:52
Medlem
GeniusGZAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ja, det där med kost och näring är det nog svårt med att tjäna pengar på. Det är inte direkt brist på PT's.

Oavsett om du blir väktare, PT eller något annat får du nog se detta som småpengar i det stora hela, men tanke på den statliga skatten. Jag har själv funderat i liknande banor men man ska nog behöva tycka det där extrajobbet är KUL, som ett intresse, för att det ska vara värt. Och då passar ju faktiskt PT in även där även om det kryllar av dem, men vet inte riktigt om det är något du är intresserad av.
Jag är ganska kluven till det. Att vara PT skulle nog inte vara min grej, har inte tålamodet som krävs... skulle nog bara blivit frustrerad. Kanske att skriva kostscheman skulle kunna vara nåt, har gjort ett par åt vänner genom åren. Men i dagens sämhälle och tillgång till internet kan vilken tjomme som helst lösa det åt sig själv, haha.
Citera
2018-07-11, 14:15
Medlem
Zer0Shits avatar
Vikarie inom vården. Då kan du tex bara jobba helg om det är det du vill.

z
Citera
2018-07-11, 15:12
Medlem
neurobotics avatar
Räcker de inte springa i ett hamsterhjul hela livet, du vill springa i dubbla?

Bygg eget istället. Jag driver webbplatser på nätet. Jag jobbar förvisso heltid men tjänar väl 100 k per år på mina sidor med.

Internet är perfekt. Du bygger eget, väljer exakt när du har tid att jobba och efter ett tag börjar de passiva inkomsterna rulla in och vips så är snöbollen i rullning.
Citera
2018-07-11, 17:55
Medlem
GeniusGZAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Räcker de inte springa i ett hamsterhjul hela livet, du vill springa i dubbla?

Bygg eget istället. Jag driver webbplatser på nätet. Jag jobbar förvisso heltid men tjänar väl 100 k per år på mina sidor med.

Internet är perfekt. Du bygger eget, väljer exakt när du har tid att jobba och efter ett tag börjar de passiva inkomsterna rulla in och vips så är snöbollen i rullning.
Hundra papp utöver lönen om året är inte dumt! Snyggt. Gillar ditt råd starkt. Ska forska lite i vad man skulle tänkas göra. Utöver att driva hemsidor, har du fler tips?
Citera
2018-07-11, 18:49
Medlem
Är du beredd att bli lite hobbykriminell så är knarklangning jävligt lukrativt med minimal arbetsinsats. Jag hade det som extraknäck när jag pluggade, drog in i runda slängar 2 lax i veckan på att inte göra nästan något. Vissa veckor kunde det bli 6 lax.

Du beställer grejor över nätet i lite större mängder, sen har du en liten kundkrets av vettiga människor du säljer till. Dvs diskreta, non horsar-Harry typer.... Du får lätt 3x pengarna tillbaka. Även för sk lagliga nätdroger.

Börja inte lukta på ditt eget stash dock. Då spårar det lätt ur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in