2018-09-23, 22:24
Medlem
k
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Enligt burmans youtubekanal verkar han träna på. Han har ju haft problem med ryggen tydligen 2 år nu och det börjar kännas bra nu. Eventuellt typ nåt brock i kotan eller vad han sa.

Burman upplevde iaf jag som lite småbitter i tv men kollar man på hans youtubekanal så är han ju nästan lite rolig. Snygg tjej har han också. Några fler som har youtubekanal? Hellner har jag sett men han är ju inte aktiv längre.

Fördelen är att vi har rätt unga killar i laget. Så kan mycket väl itbecklas til nåt bra inom nåt fåtal år. Burman är väl den äldsta på 24 år bland de nyare killarna. Teodor Richardsson och kalle har ju varit med i typ 10 år nu och känns inte som dom kommer bli våra nästa stora stjärnor.

Sist vi hade nån riktigt bra var väl elofsson för fan 15 år sedan. Med så många åkare i sverige birde vi kunna få fram absolut toppåkare betydligt oftare.

Norge kommer dominera som vanligt denna säsong även om åkare som niskanen och den unga ryseen kommer va och ta medaljer. Cologna är väl nästan 35 nu så får se hur han står sig.

Väntar fortfarande på att tyskand ska få fram nån toppåkare. Dom är ju bra i skidskytte men denaste 10 åren har dom inte haft några framgångar i längd.

I Vilken kategori rankar du Olsson och Hellner är de inte topp åkare ?
Citera
2018-09-23, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
k

I Vilken kategori rankar du Olsson och Hellner är de inte topp åkare ?

De var otroligt ojämn. Att du ens nämner olsson får mig inse att du inte har så stor koll på vad han gjort. Du minns antagligen bara hans 50 km lopp.

Hellner har 5 världskuppsergrar på fan 10 år. Elofsson hade 11 segrar på bara ett par år. Han hade ju väldigt kort karriär.

Stjärnor är sånna som petter northug, dario cologna, jonsrud dundby, björgen, charlotte kalla, thomas alsgaard. När hellner var som bäst var han absolut i klass med dessa men han har helt enkelt inte klarat av att hålla absolut toppnivå flera år i rad som de jag nämner ovan.

Olsson. 5 väräldskuppsegrar och slå igenom som 26 åring.., NJET!

Om du fortfarande inte förstått så kan vi kolla på skidskytte och sebastian samuelsson. Där har vi en blivande sjärna och ingen jävla fredrik lindström som kommer nöja sig med top 10 en gång per år.
Citera
2018-09-23, 23:02
Medlem
Citat:
De var otroligt ojämn. Att du ens nämner olsson får mig inse att du inte har så stor koll på vad han gjort. Du minns antagligen bara hans 50 km lopp.

Hellner har 5 världskuppsergrar på fan 10 år. Elofsson hade 11 segrar på bara ett par år. Han hade ju väldigt kort karriär.

Stjärnor är sånna som petter northug, dario cologna, jonsrud dundby, björgen, charlotte kalla, thomas alsgaard. När hellner var som bäst var han absolut i klass med dessa men han har helt enkelt inte klarat av att hålla absolut toppnivå flera år i rad som de jag nämner ovan.

Olsson. 5 väräldskuppsegrar och slå igenom som 26 åring.., NJET!

Om du fortfarande inte förstått så kan vi kolla på skidskytte och sebastian samuelsson. Där har vi en blivande sjärna och ingen jävla fredrik lindström som kommer nöja sig med top 10 en gång per år.

Ditt resonemang är rätt ihåligt, hur många VC-segrar hade t.ex. Kalla innan föregående säsongen, det var inte alltför många..

Dina krav är inte att leka med, Olsson har 2 st individuella VM-guld och var starkt bidragande till 2 st raka OS-guld i stafett.. Hellner är både olympisk mästare och världsmästare individuellt, samt har lett Sverige som "ankare" till 2 st OS-guld i stafett, har 3-2 i olympiska guld gentemot Northug..

Lindström sänkte Norge som "ankare" på sista skyttet vid herrstafetten i OS senast, större än så blir det inte..
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-09-23 kl. 23:19.
Citera
2018-09-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ditt resonemang är rätt ihåligt, hur många VC-segrar hade t.ex. Kalla innan föregående säsongen, det var inte alltför många..

Dina krav är inte att leka med, Olsson har 2 st individuella VM-guld och var starkt bidragande till 2 st raka OS-guld i stafett.. Hellner är både individuell olympisk mästare och världsmästare, samt har lett Sverige som "ankare" till 2 st OS-guld i stafett, har 3-2 i olympiska guld gentemot Northug..

Lindström sänkte Norge som "ankare" på sista skyttet vid herrstafetten i OS senast, större än så blir det inte..

Nej det är det inte.

Visst hade hon bara en handfull wc segrar men du får ju tänka vilka hon slåss mot. johaug och speciellt björgen som under hela kallas karriär varit enormt dominant. På herrsidan har det inte funnits någon sådan förutom sundby nåt år.

Kalla har tagit dubbelt så många pallplatser som hellner.
Här kan du jämföra;

hellner https://en.wikipedia.org/wiki/Marcus_Hellner

kalla, https://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Kalla

Nu kan man ju tycka vad man vill, är man bättre för man vinner os guld än att ta flera medaljer varje år i världskuppen? vm och speciellt OS är då folk vill va bäst, även de lite sämre åkarna lyckas ta medaljer på os och vm liksom.
Citera
2018-09-23, 23:45
Medlem
Citat:
Nej det är det inte.

Visst hade hon bara en handfull wc segrar men du får ju tänka vilka hon slåss mot. johaug och speciellt björgen som under hela kallas karriär varit enormt dominant. På herrsidan har det inte funnits någon sådan förutom sundby nåt år.

Här kan du jämföra;

Nu kan man ju tycka vad man vill, är man bättre för man vinner os guld än att ta flera medaljer varje år i världskuppen? vm och speciellt OS är då folk vill va bäst, även de lite sämre åkarna lyckas ta medaljer på os och vm liksom.

PMA MIG
Citera
2018-09-23, 23:56
Medlem
Citat:
Nej det är det inte.

Här kan du jämföra;

Du får också tänka på att bredden och konkurrensen, precis som i de flesta sporter, är betydligt större på herrsidan än damsidan.. Gör Hellner ett lite sämre lopp, så rasar han betydligt snabbare i resultatlistan än om Kalla skulle göra motsvarande..

Alla vill vara på topp när det gäller OS eller VM och har siktet inställt på det, för mig går mycket av elitidrott ut på att vara bäst när det gäller.. Sedan må jag vara gnällig, men det delas väl inte ut några medaljer i VC-lopp?
Senast redigerad av sportnorden12345 2018-09-23 kl. 23:59.
Citera
2018-09-24, 00:55
Medlem
Citat:

Nån sorts medelväg finns väl alltid. Magda hade inget OS-guld men allt annat och mer därtill och är givetvis större än typ ACO. Åkare som Olsson och Hellner har ju dock mycket mer än enstaka mästerskapsframgångar, snarare fyra-fem bra mästerskap på raken. För mig är Olsson större än Sundby. Sundby kanske är/var bättre, men Olsson är större. Bara slagen av Cologna och Northug i sin generation.

Johan Olsson var allt annat än ojämn för övrigt. Däremot sällan kry nog för hela säsonger, sista fyra åren i karriären räknade jag fram att han gjorde åtta VC-starter(varav två stafetter). Under denna perioden tog han sex mästerskapsmedaljer, på nio starter. Räknar man med sista riktigt "friska" året i karriären 2013, tog han nio medaljer på sista tolv starterna. Det är storhet på riktigt.
Senast redigerad av frankkk 2018-09-24 kl. 00:58.
Citera
2018-09-24, 07:13
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Att du ens nämner olsson får mig inse att du inte har så stor koll på vad han gjort. Du minns antagligen bara hans 50 km lopp.

Haha!
Så du anklagar alltså Johanhaa för att bara ha koll på Olssons femmilsguld men inga av hans andra lopp
Är nog någon annan än Johanhaa som inte har så stor koll
Citera
2018-09-24, 07:33
Medlem
Suck.

Jonsrud har 3 gånger så många pallplatser i världskuppen. 4 gånger så många segrar. Vunnit totala 3 gånger.
Individuellt os silver och brons.
Individuellt 3 x silver och 1 brons på vm.

Bäst när det gäller, så om man gör 2 pallplatser per år i snitt men tar os guld som hellner så räknas man som bättre?

Det är ju klart lbriga tävlingar än mästerskap är otroligt viktiga för alla åkare. Fins ingen som åker och sölar bara för att var fjärde år topforma och ta os medalj.

Världskuppen säger det mesta om hur bra en åkare är. Att göra nåt enstaka bra lopp i mäterskap där nerver eller sämre glid/fäste gör väldigt mycket gör ju atr man inre kan säg att en åkare är bättre. Har ju hänt flera gånger att folk blivit bortvallade tex. I världskuppen hönder det också men absolut inte så ofta så en åkare kan skylla på skidorna för att han bara tar 8 segrar på 10 år.
Citera
2018-09-24, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Haha!
Så du anklagar alltså Johanhaa för att bara ha koll på Olssons femmilsguld men inga av hans andra lopp
Är nog någon annan än Johanhaa som inte har så stor koll

Visa mig gärna hans världskuppsegrar så håller jag tyst.
Citera
2018-09-24, 07:57
Medlem
Surman84s avatar
Citat:
Suck.

Jonsrud har 3 gånger så många pallplatser i världskuppen. 4 gånger så många segrar. Vunnit totala 3 gånger.
Individuellt os silver och brons.
Individuellt 3 x silver och 1 brons på vm.

Bäst när det gäller, så om man gör 2 pallplatser per år i snitt men tar os guld som hellner så räknas man som bättre?

Det är ju klart lbriga tävlingar än mästerskap är otroligt viktiga för alla åkare. Fins ingen som åker och sölar bara för att var fjärde år topforma och ta os medalj.

Världskuppen säger det mesta om hur bra en åkare är. Att göra nåt enstaka bra lopp i mäterskap där nerver eller sämre glid/fäste gör väldigt mycket gör ju atr man inre kan säg att en åkare är bättre. Har ju hänt flera gånger att folk blivit bortvallade tex. I världskuppen hönder det också men absolut inte så ofta så en åkare kan skylla på skidorna för att han bara tar 8 segrar på 10 år.

Nu handlade väl diskussionen om vilka toppåkare Sverige haft på senare år? Att inte räkna Olsson och Hellner dit känns väldigt märkligt, oavsett vilka ramar man ställer upp. Då hamnar man ju till slut i ett läge där Kläbo i princip var den ende toppåkaren i hela världen förra säsongen.
Att räkna världscupsegrar är ett sätt att mäta, förmåga att vara som allra bäst på mästerskapen ett annat, genomsnittliga placeringar ett tredje och så vidare.
För mig är Olssons och Hellners karriärer gott och väl tillräckliga för kategorin ”toppåkare”.
Citera
2018-09-24, 08:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Visa mig gärna hans världskuppsegrar så håller jag tyst.

Alltså, Johanhaa är en av de härinne som har bäst koll på de olika svenska åkarnas resultat. Att du hävdar att han inte har så stor koll blir ju bara löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in