2018-07-15, 00:44
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Intressant att det var en blandning. Vilket kan betyda lite vilket som. Men annars kan ju folk som förespråkar dessa galna dieter gärna bevisa sina teser via studier man kan hitta på PubMed.

Jag väntar...

Blandning och blandning. Kött ingår oftast i en ketodiet så blir ingen större skillnad. Det viktiga är att kroppen är i ketos om man äter så. Finns hur mycket info som helst om det på nätet, pallar inte leta studier åt dig.
Citera
2018-07-15, 00:57
Medlem
Har man skött sin vegankost så man är upptankad på allt som kött inte ge, så kan jag tänka mig att man blir jäkligt frisk av att bara äta kött.

Det är få veganer som kommer leva ett långt och lyckligt liv utan sjukdomar.
Nu missunnar jag inte dom misären. Det har dom sparat ihop till själva.
Dock måste jag skänka en tanke till deras barn som inte förtjänat att råka illa ut.
Citera
2018-07-15, 05:42
Medlem
Korv-Bajss avatar
En människan behöver få i sig en del näringsämnen.

En människan behöver undvika att få i sig en del andra ämnen.

Eftersom en människan behöver få i sig en del näringsämnen,
så bör alla dessa finnas i en frisk människa.

Eftersom en människan behöver undvika att få i sig en del andra ämnen,
så bör det inte finnas så mycket av dessa i en frisk människa.

Sålunda borde en diet på enbart vällagad frisk människa fungera alldeles utmärkt för en människa att äta.
Den innehåller alla näringsämnen man behöver.
Den innehåller inte så mycket av det man bör undvika.
Men det kan ju finnas nackdelar som etiska problem, sjukdomsspridning, ackumulation av skadliga ämnen.

Om man jämför en människa med ett nötkreatur, ett svin, en sojaböna, ett havrekorn, en tomat, en morot, ett hallon och en rapsplanta,
så ser man ju ganska många likheter mellan människa och nöt/svin som man inte ser mellan en människa och de övriga.

Kanske fungerar en ren nöt/svin-diet bra för människa.
Vi är tillräckligt lika för att ha ungefär samma näringsbehov som nöt/svin.
Vi är tillräckligt olika för att minska nackdelarna ovan.
Citera
2018-07-15, 05:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Hur funkar det med toalettbesök och så? Om man bara äter kött och inget annat.

Nu äter jag inte enbart kött men jag har börjat äta betydligt mer kött
den senaste tiden och skärt ner rejält på kolhydrater, frukt och grönt.

Kroppen har blivit mycket lugnare, äter man mycket frukt och grönt
börjar man prutta som en idiot tycker jag och man måste även bajsa ur sig
skiten oftare vilket inte känns så härligt.

Köttet ger en väldigt stark mättnadskänsla och man känner att kroppen verkligen
tar till sig det. Kroppen känns slankare, den är inte uppsvällt av massa
tomt skit. Det nedre bukfettet har gått ner. Jag blir inte alls lika sugen på att små äta emellan måltiderna,
utan kroppen känns nöjd och bra efteråt. När jag vaknar på morgonen
känner jag mig piggare än vanligt. Efter varje måltid känner jag mig piggare och
med mer energi. För mycket kolhydrater och socker gjorde mig påtagligt seg och trött efter
måltiden. Vem fan vill känna sig så mosig så man nästan somnar efteråt???? Maten ska väl ge energi??

Iallafall, ska fortsätta ett tag till med detta, ser inga nackdelar alls! Det kött jag ätit är mest kycklig
eftersom jag inte har så mycket pengar. Även kycklinglever och kycklig och fisk soppa.
MMMmmmm Idag drack jag ganska mycket mjölk vilket verkar funka bra för mig.
Men vi får se jag är fortfarande under experiment-stadiet.
Senast redigerad av fruciante 2018-07-15 kl. 05:51.
Citera
2018-07-15, 05:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
En människan behöver få i sig en del näringsämnen.

En människan behöver undvika att få i sig en del andra ämnen.

Eftersom en människan behöver få i sig en del näringsämnen,
så bör alla dessa finnas i en frisk människa.

Eftersom en människan behöver undvika att få i sig en del andra ämnen,
så bör det inte finnas så mycket av dessa i en frisk människa.

Sålunda borde en diet på enbart vällagad frisk människa fungera alldeles utmärkt för en människa att äta.
Den innehåller alla näringsämnen man behöver.
Den innehåller inte så mycket av det man bör undvika.
Men det kan ju finnas nackdelar som etiska problem, sjukdomsspridning, ackumulation av skadliga ämnen.

Om man jämför en människa med ett nötkreatur, ett svin, en sojaböna, ett havrekorn, en tomat, en morot, ett hallon och en rapsplanta,
så ser man ju ganska många likheter mellan människa och nöt/svin som man inte ser mellan en människa och de övriga.

Du menar att vi ska bli kannibaler?

Jag funderade också på det, men att äta människohjärna har iallafall visat sig
vara skadligt för människan. Kanske musklerna skulle vara bra, men det känns ganska oetiskt.

Förövrigt så skulle en kost på enbart kött bli så jävla tråkig, vem skulle stå ut i längden??
Det sämsta man kan äta är nog för mycket kolhydrater, socker och grönsaker.
Kostcirkeln borde se helt annorlunda ut än vad den ser ut idag.
Citera
2018-07-15, 09:07
Medlem
Ergolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs

Fast det är ju inte så att djuren magiskt syntetiserar näringsämnen från tomma luften. Det är i min åsikt en bättre idé att vi käkar växter direkt istället för att ta omvägen genom djuren, detta sparar ju både resurser och onödigt lidande. Alla får ju dock välja sin egen riktning genom livet.
Citera
2018-07-15, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Vad anser du om potatis?

Potatis är ok för de flesta. Låg fiberhalt, lätt för magen att smälta och naturligt.
Citera
2018-07-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ergolin
Det är i min åsikt en bättre idé att vi käkar växter direkt istället för att ta omvägen genom djuren, detta sparar ju både resurser och onödigt lidande. Alla får ju dock välja sin egen riktning genom livet.

Fast det är inte bättre. En ko t.ex har ett helt kretslopp för att smälta gräs/grönsaker, 4 magar osv.

Vi har inte det. Dvs, vår mage är ej byggd för att smälta grönsaker = vi tar ej upp näring.

Men det glädjer mig att folk tänker som du. Kött är, och kommer bli än mer, en bristvara. I vanlig ordning kommer de starkaste äta det bästa, och de svagare kommer få nöja sig med bottenskrapet; växter, labbmat (soja&quorn osv) samt gryn osv.

Det har alltid varit så. De som historiskt har vart usla jägare har antingen dött eller ätit växter och rötter osv. Precis som nu
Citera
2018-07-15, 10:45
Bannlyst
Steker ni köttet eller kokar det? Rått kött lär ju knappast vara bra särskilt med tanke på att vanligt slaktat kött innehåller blod och blod är vad som är bärare av sjukdomar.
Citera
2018-07-15, 11:09
Medlem
Ergolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kung1avkungsan
Fast det är inte bättre. En ko t.ex har ett helt kretslopp för att smälta gräs/grönsaker, 4 magar osv.

Vi har inte det. Dvs, vår mage är ej byggd för att smälta grönsaker = vi tar ej upp näring.

Men det glädjer mig att folk tänker som du. Kött är, och kommer bli än mer, en bristvara. I vanlig ordning kommer de starkaste äta det bästa, och de svagare kommer få nöja sig med bottenskrapet; växter, labbmat (soja&quorn osv) samt gryn osv.

Det har alltid varit så. De som historiskt har vart usla jägare har antingen dött eller ätit växter och rötter osv. Precis som nu

Gillar att du inte kunde låta bli att insinuera att min kost är objektivt sämre än din

Även om vi inte kan tillgodose oss 100% av näringen från de växter vi äter så rättfärdigar det i min värld inte den industriella slakten som är den vanligaste källan till kött i samhället. Nu har jag inte käkat kött på fyra år och märker väldigt lite skillnad från innan, möjligtvis att min mage är i bättre skick.

Skulle jag om många år upptäcka att det faktiskt inte går att leva utan kött så är jag ju inte fullständigt motsatt idén att jaga själv, till den dagen är jag ändå nöjd med baljväxter, nötter, fröer och sädesslag.

Tror nog att vi bägge två kommer klara oss till ålderns höst, hoppas bara att vi inte lever för mycket på andras bekostnad tills dess.

Jag undrar förresten vad du menar med att soja är labbmat, har du lust att utveckla?
Citera
2018-07-15, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ergolin
Gillar att du inte kunde låta bli att insinuera att min kost är objektivt sämre än din

Även om vi inte kan tillgodose oss 100% av näringen från de växter vi äter så rättfärdigar det i min värld inte den industriella slakten som är den vanligaste källan till kött i samhället. Nu har jag inte käkat kött på fyra år och märker väldigt lite skillnad från innan, möjligtvis att min mage är i bättre skick.

Skulle jag om många år upptäcka att det faktiskt inte går att leva utan kött så är jag ju inte fullständigt motsatt idén att jaga själv, till den dagen är jag ändå nöjd med baljväxter, nötter, fröer och sädesslag.

Tror nog att vi bägge två kommer klara oss till ålderns höst, hoppas bara att vi inte lever för mycket på andras bekostnad tills dess.

Jag undrar förresten vad du menar med att soja är labbmat, har du lust att utveckla?

Ja, du verkar ju vara veg. Då är din kost (objektivt) betydligt sämre än min.

Survival of the fittest. Veklingar som bryr sig vad media säger är "hemskt".

Du gör bäst i att upptäcka det nu. Utan kött och andra animaliska produkter dödar du dig själv långsamt. Testa göra hormon och vitamin-tester nu, fortsätt ät som du gör, och testa hela tiden några gånger om året. Dina värden kommer vara sämre och sämre ju längre du plågar dig själv.

Sök och du skall finna. Rätt logiskt. Eller trodde du fakekött gjort på soja är naturligt?
Citera
2018-07-15, 14:11
Medlem
Ergolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kung1avkungsan
Ja, du verkar ju vara veg. Då är din kost (objektivt) betydligt sämre än min.
Jag sätter ingen titel på mina kostvanor utan äter helt enkelt inga djurprodukter. Vill du jämföra och värdera så är det upp till dig.

Citat:
Survival of the fittest. Veklingar som bryr sig vad media säger är "hemskt".
Har ingen aning om vad media säger, mitt beslut har kommit helt och hållet från mina egna tankar.

Citat:
Du gör bäst i att upptäcka det nu. Utan kött och andra animaliska produkter dödar du dig själv långsamt. Testa göra hormon och vitamin-tester nu, fortsätt ät som du gör, och testa hela tiden några gånger om året. Dina värden kommer vara sämre och sämre ju längre du plågar dig själv.
Har självklart tänkt att hålla koll på mina värden (det borde ju alla oavsett matvanor) men eftersom jag än så länge inte märkt någon skillnad så har det inte känts brådskande. Lite anekdotiskt så är min svärfar 60+ och vegetarian, han är vältränad och väldigt pigg. Så kött kan jag nog lugnt skippa.

Citat:
Sök och du skall finna. Rätt logiskt. Eller trodde du fakekött gjort på soja är naturligt?
Självklart så både tillagar jag mina sojabönor från grunden och köper processade bönor blandade med kryddor och stärkelse. Fakekött får stå för dig men enligt din definition är alltså t.ex köttbullar och köttkorv labbmat samt onaturliga. "Onaturligt" kan jag hålla med om men att mosad materia med kryddor i resulterar i labbmat får du nog argumentera lite hårdare för.

Tycker dock vi börjar komma ifrån tråden lite nu så för att återgå, håller du med Mikhaila Peterson och käkar enbart kött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in