2018-07-10, 19:22
Medlem
Hej alla flashbackers!

Har kikat omkring lite (kanske inte tillräckligt) efter vad rubriken frågar efter men inte riktigt hittat trådar som ger mina frågor svar eller släcker min törst efter nyttig information.

Jag har nyligen köpt mina första fonder genom sparebank1 och lagt dom flesta inom fonderna "ODIN". Det som fick mig att välja ODIN var framförallt historisk avkastning och samt vad som ligger i deras portfölj ser intressant ut.

- Är det några fler här inne som har dessa fonder/aktier eller orkar ta en titt? https://odinfond.no/
- Vilka faktorer borde jag se efter och fördjupa mig i innan jag investerar i fonder?
- Ska man istället för att sälja fondandelarna när den sjunkit markant köpa sig fler fondandelar då fonder historiskt sett alltid ger avkastning i slutändan? (med undantag konkurs etc).

Tack på förhand!
Citera
2018-07-10, 19:40
Medlem
Avgifter
Citera
2018-07-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Avgifter

Informativt, tack!
Citera
2018-07-11, 08:05
Medlem
Fondernas avgifter. Fondkollen har bra information om avgifter och avkastning.
Citera
2018-07-11, 18:24
Medlem
Wirstroms avatar
- ODIN Sverigefond ingår i mitt urval av fonder som jag aktivt skiftar mellan beroende på olika faktorer.

- Viktigt att kolla fondens avgift, historiska avkastning och dess innehav/riskspridning. Utifrån vilka trender och principer investerar fondens förvaltare? Jämför med andra fonder, vad skiljer? Morningstar.se har bra sammanfattningar och statistik på fonder.

- Att en fond alltid återhämtar sig behöver nödvändigtvis inte stämma, historien är full av fonder som gått omkull i börskrascher som sedan upphävs. Börsen i stort, läs index, har däremot historiskt alltid återhämtat sig efter krascher. Investerar du i en indexfond är därför risken minimal på lång sikt, aktivt förvaltade fonder så beror risken mycket på vad det är för typ av fond. En aktivt förvaltad Sverigefond, som t.ex. ODIN Sverige C, som finns på Avanza, anser jag vara en säker fond på lång sikt då den investerar brett i flera olika branscher och bolag. Investerar du däremot i en liten nischfond på någon tillväxtmarknad är risken förstås högre.

Så ifall du äger trygga, breda fonder bör det vara en bra idé att investera i fler fondandelar efter korrektioner om du har kapital, och fondinnehavens fundamentala värden inte har förändrats avsevärt. För den som ej är insatt rekommenderar jag inte att sälja fondandelar vid nedgångar, bättre isåfall att antingen inte röra dina investeringar eller om du har modet, köp fler. Detta utifrån då att det är en bred fond, har du någon liten skitfond i Bangladesh så sälj skiten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in