2018-07-10, 12:09
Medlem
Har begärt ut min journal men i den saknas uppgifter som läkarna alltid tar upp gällande en släkting? Vill överklaga uppgiften då den används emot mig trots att det inte gäller mig. Denna uppgift borde ju inte censureras för mig tycker jag. Någon som vet hur journalsystemet fungerar?
Citera
2018-07-10, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Har begärt ut min journal men i den saknas uppgifter som läkarna alltid tar upp gällande en släkting? Vill överklaga uppgiften då den används emot mig trots att det inte gäller mig. Denna uppgift borde ju inte censureras för mig tycker jag. Någon som vet hur journalsystemet fungerar?
Man har rätt att skydda andra personer på det sättet. Vet inte om det lönar sig att överklaga.
Citera
2018-07-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Man har rätt att skydda andra personer på det sättet. Vet inte om det lönar sig att överklaga.

Problemet är att uppgiften är felaktig.
Citera
2018-07-10, 12:20
Medlem
[quote=Roxyn|64603373]Problemet är att uppgiften är felaktig.[/QUOTE
Om uppgiften är fel kan du begära att den ändras men står den i originaljournalen?
Citera
2018-07-10, 12:22
Medlem
Citat:
Om uppgiften är fel kan du begära att den ändras men står den i originaljournalen?

Varje läkare tar upp det irl men i journalen jag begärde ut står det ingenting om denne. Däremot om andra släktingars ev. sjukdomshistoria osv.
Citera
2018-07-10, 12:25
Medlem
Citat:
Varje läkare tar upp det irl men i journalen jag begärde ut står det ingenting om denne. Däremot om andra släktingars ev. sjukdomshistoria osv.
Varifrån kommer uppgifterna då om inte du lämnat dem?
Citera
2018-07-10, 12:29
Medlem
Citat:
Varifrån kommer uppgifterna då om inte du lämnat dem?

De har tolkat det fel. Jag sa att jag misstänkte en sak om en anhörig men var osäker. Nu kör man det som sanning. I journalen jag fick ut står det bara anteckningar och bara 2 år bakåt.
Citera
2018-07-10, 12:35
Medlem
Citat:
De har tolkat det fel. Jag sa att jag misstänkte en sak om en anhörig men var osäker. Nu kör man det som sanning. I journalen jag fick ut står det bara anteckningar och bara 2 år bakåt.
Du får ta upp det vid nästa besök och begära att det ändras om du vet att det är fel. Be att de skriver in i din journal att du begärt det.
Citera
2018-07-10, 13:14
Medlem
nocoolnamejims avatar
Citat:

Du vet om att man kan hitta sina journaler via; https://www.1177.se/

=)
Citera
2018-07-10, 14:43
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Ta kontakt med sossarna på IVO och skicka in en ansökan för journalförstöring.
Tar cirka 8 månader innan den behandlas.
Citera
2018-07-10, 14:52
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Ta kontakt med sossarna på IVO och skicka in en ansökan för journalförstöring.
Tar cirka 8 månader innan den behandlas.

Har skjutit upp min journalförstöring ib4 år, vågar inte skicka in blanketten då jag tmhar hört att det är näsgan omöjligt att få den förstörd.

TS det här var nytt, Allt som står i journalen borde du kunna få se. Jag kan också se bara 2 år tillbaka i min journal online men för 3 pr sen gick jag och skrev ut min, där frågade hon hur mycket jag ville skriva ut. Jag ville skriva ut hela men det nekades jag då det skulle bli typ 100 sidor och slösa på papper.
Citera
2018-07-10, 16:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Har skjutit upp min journalförstöring ib4 år, vågar inte skicka in blanketten då jag tmhar hört att det är näsgan omöjligt att få den förstörd.

TS det här var nytt, Allt som står i journalen borde du kunna få se. Jag kan också se bara 2 år tillbaka i min journal online men för 3 pr sen gick jag och skrev ut min, där frågade hon hur mycket jag ville skriva ut. Jag ville skriva ut hela men det nekades jag då det skulle bli typ 100 sidor och slösa på papper.

Ifall du kan ge en övertygande motivering får du den förstörd.

Bara skicka in.
Journalsystemet är det sämsta som existerar inom svensk sjukvård.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in