2018-07-10, 11:12
Medlem
Laglig lär den ju vara att inneha (i hemmet, och möjligtvis om man ska ut och simma. Vi har faktiskt hajar i Östersjön). Dock ej laglig att föra över gränsen (precis som med stiletter och kaststjärnor osv), ej heller laglig att saluföra i Sverige, eller överlåta till någon.
(FB) Lagligt med WASP Injection knife?

Någon som vet var man kan ska införskaffa fysiskt en sådan här goding?
Citera
2018-07-10, 12:23
Medlem
0.999...s avatar
Den verkar ganska omständig och lite töntig faktiskt. Vad skall du med en sådan till? Är tanken att man skall stoppa den i en människa och samtidgt ha tid/kyla att trycka på en knapp och skjuta in kolsyra i kroppen? Till vad nytta?
Citera
2018-07-10, 13:22
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Den verkar ganska omständig och lite töntig faktiskt. Vad skall du med en sådan till? Är tanken att man skall stoppa den i en människa och samtidgt ha tid/kyla att trycka på en knapp och skjuta in kolsyra i kroppen? Till vad nytta?

En garanterad död förmodligen på ett enklare och snabbare sätt än en garanterad död med vanlig kniv. Går ju fort, ett hugg in i kroppen och gasen sprutas omedelbart in med ett tryck på 800psi och fryser sönder organen.
Citera
2019-05-05, 03:32
Medlem
Ingen som vet var den kan köpas? Och ifall den är laglig att dels föra in över gränsen, samt att inneha (i hemmet, eller i vattnet, och möjligtvis också i skogen som skydd mot varg och björn?)?
Citera
2019-05-05, 03:35
Bannlyst
Googla på "Co2 Knife shark price" så får du upp en massa ställen som säljer den.
Citera
2019-05-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Och ifall den är laglig att dels föra in över gränsen, samt att inneha (i hemmet, eller i vattnet, och möjligtvis också i skogen som skydd mot varg och björn?)?
Det är en jaktkniv och inget gatustridsmedel och ska därför anses vara laglig att importera. Farlighetsgraden av en kniv är inte relevant för vad som är tillåtet eller inte.
Citera
2019-05-06, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Det är en jaktkniv och inget gatustridsmedel och ska därför anses vara laglig att importera. Farlighetsgraden av en kniv är inte relevant för vad som är tillåtet eller inte.

Mjo.

Kom på en sak ang lagen: borde inte bärande av denna kniv på offentlig plats (utan anledning, dvs utan transportsyfte som kan styrkas eller visas med indicium) kunna brottsrubriceras som mordförberedelse? Eller i o f s, om någon får den i t ex benet, så dör han ju automatiskt för det?

Är du förresten säker på att den ses som ett jaktredskap? Den skulle aldrig tillåtas att användas för jakt i Sverige, av etiska/humana skäl.
Citera
2019-05-06, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Mjo.

Kom på en sak ang lagen: borde inte bärande av denna kniv på offentlig plats (utan anledning, dvs utan transportsyfte som kan styrkas eller visas med indicium) kunna brottsrubriceras som mordförberedelse? Eller i o f s, om någon får den i t ex benet, så dör han ju automatiskt för det?

Är du förresten säker på att den ses som ett jaktredskap? Den skulle aldrig tillåtas att användas för jakt i Sverige, av etiska/humana skäl.

Nej. Brott mot knivlagen enbart. Till och börja med så krävs ett tilltänkt offer för att man ska kunna rubricera någonting som förberedelse till mordförsök, men hela grejen med att man kan dömas för förberedelse för misshandel/dråp/mord stämmer inte med den allmänna uppfattningen. Bärandet av vapen(även skjutvapen) är inte ett bevis på planerad våldsanvändning.

Jaktknivar är tillåtna i Sverige, trots att man inte får jaga med kniv. Du kan dessutom ha den för samlande eller för utlandsjakt. Precis som harpuner. Beroende på utskjutningsmedel är de fritt tillgängliga trots att harpunfiske är förbjudet i Sverige.
Citera
2019-05-07, 03:16
Medlem
213374Us avatar
Jag har sett Wasp till försäljning i Europe men om det var i Wien eller Prag minns jag inte. Nånstans där var det.
Jag blev inte imponerad av den. En billig skitkniv som har en kolsyrepatron. ....för 6000:-.
Citera
2019-05-07, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
Jag har sett Wasp till försäljning i Europe men om det var i Wien eller Prag minns jag inte. Nånstans där var det.
Jag blev inte imponerad av den. En billig skitkniv som har en kolsyrepatron. ....för 6000:-.

Ja, priset är ju helt CP. Borde kosta 1500 kr högst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in