Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 00:31
  #13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ska du gå imorgon så skulle mitt tips vara att ta flyget till Kiruna och gå söderut.

Vintern i norr är inte som vintern i Malmö, tänk dig -20 till -30 grader och snöflingor stora som lovikavantar. I Malmö har ni väl precis under nollan och två dagar om år då det kommer snö och det blir kaos.
Jag är inte norrlänning men jag lovar att det är mer snö uppåt i landet.

Satsa på ett bra tält, en bra ryggsäck och ett par bra kängor. Ta med dig så lite som möjligt i klädväg då man får jobba med lager på lager tekniken. Kalsonger går också att använda mer än en dag.

Trevlig tur
Citera
2018-07-10, 06:15
  #14
Medlem
cacas avatar
Här har du en som började i Skåne för vandra upp till Treriksröset som du kan följa om du vill...
https://www.facebook.com/paradisoskarvandrar/
Citera
2018-07-11, 17:40
  #15
Medlem
Florian-Geyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagvillknarka
Dessa jävla Orcher!

Hur tuff är vinter uppe i norr ?
Har aldrig lämnat Skånelands territorium under mina 20+ år i livet...
Men kan tänka mig att vinter är extra tuff i norr men klagar inte på kyla (inte upplevt norrländsk kyla) gillar förövrigt vinter mer än sommaren.

Vintrarna är kalla men torrare luft, hade förra året norr om kiruna 35-40 celsius, vissa ställen 1.3m snö. Skall du vara ute i dessa temperaturer så se till att ha ombytes kläder, blir du svettig så fryser det väldigt snabbt. Utan skoter med packning med kåta och kamin blir det svårt, alternativt snökängor, polskt lavvu tält med kamin. Bättre att övervintra någonstans säkert över vintern. Crashar ekonomin kommer många dö av kylan i norr, jag har endast vedeldad kamin som värme så berörs ej.
Citera
2018-07-21, 12:00
  #16
Medlem
Även om det låter lite trist så är planering av rutt viktigt. Går det att gå där du tänker att gå? Finns det tillgång till drickbart vatten längs vägen?

Så länge ben och fötter håller sig hela brukar det gå att mala på. Ett par riktigt inkörda vandrarkängor är guld värt. Även om du har det så rekommenderas att ha med sig skavsårsplåster iallafall. Egentligen rätt fantastiskt hur den mänskliga kroppen bara kan gå och gå.
Även bra att kroppen e någorlunda van med att bära tung packning. Tipset är väl inte att gå ut för hårt utan att i början gå lite kortare sträckor med mer pauser så kroppen får tid att anpassa sig.

Fästingar är inget egentligt problem i Norrland och ju högre du kommer desto mindre chans i regel. De har nog heller inte trivts nu i år när det varit så torrt.

Om du tänkt vandra i fjällen så gör det under säsong som brukar vara midsommar till mitten september. Snömängden och vinden gör det annars svårt att ta sig någonstans.

Om du ska vandra under vintern får du tänka på att det blir väldigt mörkt här uppe och väldigt få timmar som det går att vandra varje dag. Också något slags tält där du kan ha värmekälla inuti den, för kallt blir det.

Om du vill få en känsla för hur det är att sova ute i naturen på vintern så rekommenderar jag Markus Torgebys bok löparen hjärta, där han bland annat berättar om tiden han bodde i en kåta ute i Jämtlands skogar.

Om du går under våren så får du tänka på vårfloden vilket kan göra det problematiskt att ta sig till vissa ställen. Vårfloden bidrar även till att göra vattnet mer odrickbart så då är det ännu viktigare att koka det eller dylikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback