Citat:
Ursprungligen postat av
BaiseMonCul
Givetvis behövs det i kosten, sa aldrig att det inte behövs. Men om han har såpass svårt att bli av med fettet i sina lådor så tyder det ju på att han använder bl.a. köttfärs med onödigt hög fetthalt. Dessutom, ju högre fetthalt på köttfärsen desto sämre kvalitet. (Förekommer även oftast en bismak då.) Dock om du steker t.ex. entrecote så är det bättre smakmässigt om en fettremsa finns på köttet. Gör köttet även saftigare.
Jag skrev "Till exempel". Nej jag använder inte hög fetthalt i min köttfärs däremot har jag i matlagningsgrädde som gör att det blir fett och smakar mycket gott. Du borde prova.
Förövrigt så kan matlådan bli flottig från andra maträtter som är nyttiga te.x lax.
Citat:
Ursprungligen postat av
BetoBeto-San
Sluta använd matlådor i plast för det första. Finns matlådor i glas på IKEA för typ 25 kr.
Finns risk för att glaslådor spricker i micron, senast förra veckan så hände det. Sedan kan man prova mitt trick på andra saker än matlådor. När jag friterar så har jag en tratt att hälla tillbaka oljan i, denna tratt är gjord av plast och oljan fastnar väldigt lätt på/i den.