2018-07-10, 20:01
Medlem
Snubchurps avatar
Är bara jobbigt att kolla på för stora skärmar. Fattar inte riktigt poängen, en del verkar använda det som skrytmedel. Finns ju dem som tror att det är antal tum som räknas och skiter i bildkvalitén 😅 Upplösningen är det absolut viktigaste. Vem fan vill ha en stor fet TV som tar upp plats. Blir bara jobbig att flytta på.
Citera
2018-07-10, 20:08
Medlem
Beror på hur stort avståndet mellan TV'n och soffan är. 55" funkar alldeles utmärkt för korta och långa avstånd. Hade jag varit du hade kag kört på en 55" Oled med HDR. Dem finns för sjyssta priser. Checka prisjakt.
Citera
2018-07-10, 20:55
Medlem
Tänk dig noga för - Vi är många som har vänner och bekanta som inte gör annat än beklaga sig över att de köpte för stor tv...
Citera
2018-07-10, 21:35
Medlem
Pussykings avatar
Sitter två-tre meter från min 75”. Har haft den ett halvår och det är riktigt kul att kolla på gamla klassiker med snyggt foto. Nästa gång blir det 85”.
Citera
2018-07-10, 21:56
Medlem
Imirons avatar
Då jag möblerade om hade jag någon dag eller tre en 48'' någon meter från ögonen. Det var inte bekvämt eftersom det var svårt att fokusera på hela bilden. Så en TV kan klart vara för stor för avståndet. Vettefan vad gäller 75'' och 3 meter. Man vill ju nå det perfekta, så att man precis kan fokusera på hela bilden. Men vafan. Kör. Går väl att lämna tillbaka annars.
Citera
2018-07-10, 22:26
Medlem
Kupsans avatar
Tumstorlek på teven är vuxnas variant av hur många växlar man har på cykeln
Citera
2018-07-10, 23:12
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Tumstorlek på teven är vuxnas variant av hur många växlar man har på cykeln
Du är inte ensam om att säga så. Men om nu stora bildkällor bara är skryt och överdrift så är det ju helt meningslöst att gå på bio, och i synnerhet bio med IMAX-duk.
Senast redigerad av osiriz88 2018-07-10 kl. 23:15.
Citera
2018-07-11, 08:03
Medlem
Pungsvings avatar
Stora skärmar är för primitivt folk med dålig smak. Man ska kunna ta in allt utan att behöva röra på huvudet. Bildkvaliten är mycket viktigare. Är nöjd med vår 40-tumare. Men jag bryr mig naturligtvis inte. Köp 100 tum.
Citera
2018-07-11, 08:13
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Jag kan ju känna att det beror ju väldigt mycket på ens vardagsrum. Bor du i en gammaldags lägenhet med högt i tak och så kan en 75 bli hur bra som helst. Vi hade en 50" plasma innan i vår gamla lägenhet. Den kändes nästan för liten där och då. Nu bor vi i en vanlig lägenhet, nästan samma avstånd och har en 48 som känns perfekt för både för avståndet till soffan och storleksmässigt. Över 50 här hade bara känts trångt och förstört atmosfären i rummet.
Citera
2018-07-11, 11:42
Medlem
mahutma_homos avatar
Mycket okunnuniga människor i den här tråden. Tum blir relevant att öka vid varje upplösningsförbättring. Antar att du funderar på att köpa en 4k-tv då kan du absolut köpa en 75" Men du kanske inte ska sitta 20 cm från den. Några meter borde vara lagom på den upplösningen och dom tummen.
Citera
2018-07-11, 11:45
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Då jag möblerade om hade jag någon dag eller tre en 48'' någon meter från ögonen. Det var inte bekvämt eftersom det var svårt att fokusera på hela bilden. Så en TV kan klart vara för stor för avståndet. Vettefan vad gäller 75'' och 3 meter. Man vill ju nå det perfekta, så att man precis kan fokusera på hela bilden. Men vafan. Kör. Går väl att lämna tillbaka annars.

Det är inte meningen att du ska fokusera på hela bilden hela tiden. Det finns en anledning till att man filmer människor så dom befinner sig i mitten av bilden oftast. På landskap får du "scanna av" precis som man gör när man är ute och tittar ut över ett landskap.
Citera
2018-07-11, 12:24
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Du är inte ensam om att säga så. Men om nu stora bildkällor bara är skryt och överdrift så är det ju helt meningslöst att gå på bio, och i synnerhet bio med IMAX-duk.
''

Sitter du på rad 1 när du går på bio?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in