Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 17:37
  #1
Medlem
osiriz88s avatar
Jag har aldrig haft en riktigt stor TV. Har endast ägt skärmar i storleken 32" och 40", men under dom senaste 3 åren så har jag suktat efter en riktigt stor TV. Jag vill ha något som kan jämföras med "hemma-IMAX", så nu tänker jag köpa en LED-skärm som är på 75 tum.

Vissa i min bekantskapskrets tar sig för pannan och säger att 75 tum är alldeles för stort och överdrivet. Ligger det någon sanning i det dom säger, eller är det bara personligt tyckande? Kan en TV bli för stor? Det är ca 3 meter från min soffa till väggen, och enligt mig så borde det räcka gott och väl för den storleken. Vad anser ni?

Extra fråga. Finns det någon 75" som är riktigt prisvärd just nu?
__________________
Senast redigerad av osiriz88 2018-07-09 kl. 17:46.
Citera
2018-07-09, 17:40
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
En tv kan faktiskt vara för stor men det beror ju såklart på hur stort rummet du ska ha den i är.
Har du en liten etta skulle jag tycka det va för stort med en 75"
Citera
2018-07-09, 17:47
  #3
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
En tv kan faktiskt vara för stor men det beror ju såklart på hur stort rummet du ska ha den i är.
Har du en liten etta skulle jag tycka det va för stort med en 75"
Bor i en 3:a, och avståndet från sittande position i soffan till väggen är ca 3 meter.
Citera
2018-07-09, 17:53
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Inte snyggt om en TV tar för stor yta, så att det är det första (och enda) man ser i ett vardagarum.
Citera
2018-07-09, 17:55
  #5
Medlem
Fyllefyllots avatar
Grejen är att man vänjer sig rätt snabbt så att det inte känns så stort. Själv sitter jag kanske 2,5 meter ifrån, om ens det, jag har förvisso "bara" 65" men jag känner definitivt att jag hade kunnat ha 10 tum till, inte så att 65 känns litet på något sätt men ändå, du förstår kanske vad jag menar.

Är man van att ha typ 32" eller whatever och byter till 65 så blir det extrem skillnad men som sagt, man vänjer sig snabbt.
Citera
2018-07-09, 17:59
  #6
Medlem
DyslexiKungens avatar
Här kan man få lite tips, men än 75a är ju mångas favoriter

http://www.ljudochbild.se/nyheter/sa-valjer-du-ratt-tv/


Citat:
Rekommenderad skärmstorlek
Avstånd Storlek
0,5–1 meter 45–50 tum
1–2 meter 50–55 tum
2–3 meter 55–65 tum
3–4 meter 65–75 tum
4–5 meter 75–85 tum
5–6 meter 85–100 tum

mvh/
Citera
2018-07-09, 17:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Jag har aldrig haft en riktigt stor TV. Har endast ägt skärmar i storleken 32" och 40", men under dom senaste 3 åren så har jag suktat efter en riktigt stor TV. Jag vill ha något som kan jämföras med "hemma-IMAX", så nu tänker jag köpa en LED-skärm som är på 75 tum.

Vissa i min bekantskapskrets tar sig för pannan och säger att 75 tum är alldeles för stort och överdrivet. Ligger det någon sanning i det dom säger, eller är det bara personligt tyckande? Kan en TV bli för stor? Det är ca 3 meter från min soffa till väggen, och enligt mig så borde det räcka gott och väl för den storleken. Vad anser ni?

Extra fråga. Finns det någon 75" som är riktigt prisvärd just nu?

Ja, https://www.tcl.eu/se/trender-och-ra...men-passar-dig
Citera
2018-07-09, 18:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseblg
Ja, https://www.tcl.eu/se/trender-och-ra...men-passar-dig
Stackars pojk, förstör inte ögonen
Citera
2018-07-09, 18:05
  #9
Medlem
Carrocks avatar
Idag tittar man inte så mycket på storlek, utan man går efter kvalité/upplösning och skärpa, framför allt färgåtergivning.


Om du endå ska ge mer än 10k för en tv skulle jag verkligen rekommendera dig att gå efter en Oled eller en Qled före en vanlig led-tv.


Sedan ska du gärna ha så mycket Hz som möjligt ju större du har, ju svårare får dem att hinna med.

Jag skulle ta en LG oled 55 tum alla dar i veckan före någon 75 tums led-tv.
__________________
Senast redigerad av Carrock 2018-07-09 kl. 18:07.
Citera
2018-07-09, 18:11
  #10
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Här kan man få lite tips, men än 75a är ju mångas favoriter

http://www.ljudochbild.se/nyheter/sa-valjer-du-ratt-tv/

mvh/
Det kan väl inte vara så att tv-månglarna vill sälja större/dyrare skärmar än vad folk behöver?

Jag kollar en 32a på avstånd 2 m, en 42a på avstånd 4 m, vill inte ha större.
Citera
2018-07-09, 18:18
  #11
Medlem
MrDepleteds avatar
Sitter strax under 3 meter ifrån min 60-tummare, kommer snart köpa en ny och då blir det ALDRIG under 65 tum. Man vänjer sig. Sambon och jag hade ett rejält bråk den dagen jag kom hem med 60-tummaren, hon tyckte den var bisarrt stor (that’s what she said). Dagen efter sade hon att hon redan vant sig. Nu när jag börjar fundera på en ny säger hon att den kommande bör vara snäppet större.
Citera
2018-07-09, 18:20
  #12
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Det kan väl inte vara så att tv-månglarna vill sälja större/dyrare skärmar än vad folk behöver?

Jag kollar en 32a på avstånd 2 m, en 42a på avstånd 4 m, vill inte ha större.

Visst är det så, alla minns väl när tjocka TV apparater fanns på marknaden, då hade de flesta 28 eller 32 tum bara, då klagade ingen på storleken.Men nu är det populärt att ha så stora skärmar som möjligt.Jag kollar på en 46 tum, avstånd kanske är 3-4 meter, sen finns en 40 tum i sovrummet, avstånd kanske är 4 meter där också.Det blev en 46a, för att ingen större hade fått plats i bilen, tänkte jag.Kartongen brukar ju vara dubbelt så stor...

mvh/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback