2018-07-09, 15:33
Medlem
Haft detta i nån månad nu.
Högra foten domnar/somnar när det trycker på högra skinkan, t.ex. om jag sitter ned på en hård stol.

Brukade sitta mycket med benen i kors och då hände detta ibland med benet som var underst, vilket är logiskt. Men nu har jag slutat med det, och nu domnar/somnar foten även om jag bara sitter vanligt. Det är bara högra foten, av högra skinkan. Och inget händer vid mjukt underlag t.ex. soffa.

Frisk annars. 30år.

Någon som vet vad detta kan vara?
Citera
2018-07-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Haft detta i nån månad nu.
Högra foten domnar/somnar när det trycker på högra skinkan, t.ex. om jag sitter ned på en hård stol.

Brukade sitta mycket med benen i kors och då hände detta ibland med benet som var underst, vilket är logiskt. Men nu har jag slutat med det, och nu domnar/somnar foten även om jag bara sitter vanligt. Det är bara högra foten, av högra skinkan. Och inget händer vid mjukt underlag t.ex. soffa.

Frisk annars. 30år.

Någon som vet vad detta kan vara?
Har du en plånbok/mobil i höger bakficka. Då kan det vara problemet, det kan trycka just på den nerven.
Citera
2018-07-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Har du en plånbok/mobil i höger bakficka. Då kan det vara problemet, det kan trycka just på den nerven.
Tack för svar, men nepp bakfickorna är tomma.
Jag har alltid visserligen varit smal som ett skelett, så det finns inte mycket fläsk som dämpar om en nerv gått haywire.
Citera
2018-07-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Tack för svar, men nepp bakfickorna är tomma.
Jag har alltid visserligen varit smal som ett skelett, så det finns inte mycket fläsk som dämpar om en nerv gått haywire.
Då var det inte den enkla lösningen som gällde. Föreslår att du tar kontakt med en sjukgymnast, kallas numer ofta för fysioterapeut, alternativt en kiropraktor. Du är ung så det är troligen något som är enkelt att komma tillrätta med. Om man går länge med den typen av problem så brukar det innebära att man får kompensationssmärtor istället. Man rör sig eller sitter lite fel för att undvika obehag och till slut får man ont av det.
Citera
2018-07-09, 16:10
Medlem
Du skriver att det händer vid hårt underlag, jag tror det är så enkelt som att du minskar blodflödet till foten. Samma fenomen när du sitter på toa för länge och ena eller båda fötterna domnar. Om det går över utifall du byter position lite alternativt börjar röra på benen lite känns det inte som någonting farligt.
Citera
2018-07-09, 19:00
Medlem
lersaters avatar
är inte neurolog men har själv lidit av typ alla neurologiska besvär som finns...

somnar den enbart när du sitter är det garanterat en nerv som e i kläm...
Citera
2018-07-10, 15:59
Medlem
Kommer känseln tillbaka som normalt när du rest dig/ändrat position så är det inte nåt allvarligt neurologiskt fel iaf. Då skulle domningen vara bestående.

Skulle tippa på nåt muskulärt som gör att det blir tryck över nerven. Första steget om du vill göra nåt åt det är nog sjukgymnast. Alternativt undvika dylika stolar/sittpositioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in