Citat:
Ursprungligen postat av
somerandom
Hade en tråd om en person som inkräktade på min närhet i matbutiken, som försvann för den beskrev inte problemet på ett bra sätt, för det var ett extremfall av denna upplevelse, men det här är ett stort problem för mig som jag upplever varje dag nästan, fast i mindre grad. Människor står för nära, speciellt i köer och vid kassor i butiker. Helt utan anledning. Jag kan stå nära människor på tunnelbanan eller liknande för där finns det en anledning att stå nära, om det är trångt. Men om människor ställer sig nära mig utan anledning så får jag en ångest som är en blandning av vilja fly och bli arg och irriterad.
Anser att detta är något jag inte kan leva med, funderar på att flytta till ett annat land och en annan kultur där man respekterar varandras integritet mer, och inte står så jäkla nära okända människor helt utan anledning. Där jag bor står folk så nära att de nästan nuddar, eller faktiskt nuddar en. Eller finns det någon plats i landet där det inte är så, dit jag kan flytta? Är detta ett "Stockholmsfenomen"?
Klarar snart inte gå och handla när det är kö i affären, eller mycket folk. Men det kan även hända när det inte ens är mycket folk, någon ställer sig så nära mig att de nästan nuddar när jag betalar i kassan eller liknande, helt utan anledning... Om det är nån annanstans så kan jag gå undan, om jag tittar på kläder tillexempel och nån ställer sig jättenära och sja kolla på precis det plagget som hänger precisbredvid, så går jag undan, men i kösituationer och i kassor så kan jag ju inte "fly", då måste jag stå kvar där. Är hemskt.
Vi har olika behov av ”intimrevir”. Nära mig släpper jag bara familjen, har mycket svårt för det moderna kramandet i tid och otid. Jag förstår din känsla, jag upplever dock inte samma stora obehag som du, men föredrar att ta ett steg tillbaka om någon kommer för nära.
När jag hälsar på i mina gamla hemtrakter, Norrlands inland, upplever jag en större respekt för mitt revir.
Det där med att flytta till ett annat land för att slippa oönskad närhet kan du glömma, det är värre där i det avseendet. Det enda land där jag upplevt samma respekt för revir som i Sverige är Finland.