Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 00:27
  #1
Medlem
VeganJans avatar
Jag försöker att uppfostra mina barn till att ta sin plats och hävda sin rätt, men att också tänka på att andra ska ha det bra. På sistone har jag flera gånger hamnat i situationer där andras barn roffar åt sig helt ohämmat, på min och mina barns bekostnad, utan att föräldrarna reagerar. Det har handlat om efterrätter och det har varit barn i åldrarna 7-11 år som kastar sig över godsakerna.

Jag blir förbannad när någon tar hälften av glassen när man är 8 som ska dela. Särskilt när det betyder att mina barn får mindre. Samtidigt ogillar jag att bli den osofta i sällskapet då jag surar över att ett barn förser sig av glassen.

Vad gör ni? Säger ni alltid till barn som beter sig så, även när deras föräldrar sitter bredvid och ger sitt tysta godkännande? Eller läxar ni upp barnets förälder? Eller lär ni ert eget barn att roffa åt sig på samma vis?
Citera
2018-07-09, 00:32
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Jag försöker att uppfostra mina barn till att ta sin plats och hävda sin rätt, men att också tänka på att andra ska ha det bra. På sistone har jag flera gånger hamnat i situationer där andras barn roffar åt sig helt ohämmat, på min och mina barns bekostnad, utan att föräldrarna reagerar. Det har handlat om efterrätter och det har varit barn i åldrarna 7-11 år som kastar sig över godsakerna.

Jag blir förbannad när någon tar hälften av glassen när man är 8 som ska dela. Särskilt när det betyder att mina barn får mindre. Samtidigt ogillar jag att bli den osofta i sällskapet då jag surar över att ett barn förser sig av glassen.

Vad gör ni? Säger ni alltid till barn som beter sig så, även när deras föräldrar sitter bredvid och ger sitt tysta godkännande? Eller läxar ni upp barnets förälder? Eller lär ni ert eget barn att roffa åt sig på samma vis?

Är inte lösningen på det att en vuxen fördelar glassen? Eller att köpa mer glass?
Citera
2018-07-09, 00:34
  #3
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är inte lösningen på det att en vuxen fördelar glassen? Eller att köpa mer glass?
Eller inte köpa glass alls. Framförallt när man vet att det finns bortskämda snorungar i sällskapet.
Citera
2018-07-09, 00:35
  #4
Avstängd
dcc55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är inte lösningen på det att en vuxen fördelar glassen? Eller att köpa mer glass?
Precis min tanke, exakt så jag gör!
Citera
2018-07-09, 00:35
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är inte lösningen på det att en vuxen fördelar glassen? Eller att köpa mer glass?
Japp. Eller så påminner värden om att det ska räcka till alla.
Verkar mest som om TS umgås med konstiga människor
Citera
2018-07-09, 00:38
  #6
Avstängd
Bilden ni har i huvudet av ts är säkert att han är en ängslig, inställsam feminiserad medelklass-hen som befinner sig på ett barnkalas bland andra svenskar.
Betänk nu situationen om du istället har en vidrig blattefamilj inkluderad i bilden vars ungar gör detta. Då kan du inte säga till utan att riskera din eller dina barns säkerhet.
__________________
Senast redigerad av julgodis123 2018-07-09 kl. 00:46.
Citera
2018-07-09, 00:41
  #7
Medlem
KnarkandeAnderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgodis123
Bilden ni har i huvudet av ts är säkert att han är en ängslig, inställsam feminiserad medelklass-hen som befinner sig på ett barnkalas bland andra svenskar.
Betänk nu situationen om du istället har en vidrig blattefarmilj inkluderad i bilden vars ungar gör detta. Då kan du inte säga till utan att riskera din säkerhet.
Ajdå, hade aldrig den tanken i skallen. Du har helt rätt, glömde bort vilket jävla land Sverige har blivit och det räcker inte med att ta svenska, söndercurlade ungar i åtanke utan även invandrare som börjar med att roffa åt sig glassen o sen ungen själv. Slutar han där? Nej - göm frun för i hela helvetet!
Citera
2018-07-09, 00:42
  #8
Medlem
Beror på hur mycket glass det rör sig om - om du lagt fram t.ex. säg 1/2 liter så köp mer glass. Har du säg 4 liter till 8 pers så kan man väl tycka det är lite ohyfsat att ta så pass att det inte kommer räcka till alla. Men sötsaker som glass är oftast väldigt billigt så köp så pass att du är bombsäker på att det kommer räcka till alla, blir det över är det bara att frysa in. Hade det varit rysk kaviar eller nåt kan jag förstå, men inte något som är så billigt som de flesta sötsaker är. Det är faktiskt ohyfsat att ta för lite också, det tyder på att man inte uppskattar maten/efterätten.
Citera
2018-07-09, 01:34
  #9
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Är bättre att vuxna lägger upp till barnen och det går att säga att man lägger upp för att det ska räcka till alla.

Hemma gör jag massor med glasspinnar till barn, alla får lika mycket och inget tjafs.
Citera
2018-07-09, 02:09
  #10
Medlem
HyperXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgodis123
Bilden ni har i huvudet av ts är säkert att han är en ängslig, inställsam feminiserad medelklass-hen som befinner sig på ett barnkalas bland andra svenskar.
Betänk nu situationen om du istället har en vidrig blattefamilj inkluderad i bilden vars ungar gör detta. Då kan du inte säga till utan att riskera din eller dina barns säkerhet.

Word
Citera
2018-07-09, 08:32
  #11
Medlem
cacas avatar
Hade agan varit tillåten i detta land hade problemet löst genom en ordentlig dask på fingrarna på de bortklemade ungarna så hade problemet vart löst. Nu är ju inte det tillåtet så förfallet kan fortgå.
Lösningen på detta problem är att köpa glasspinnar eller strutar och dela ut en var.

Sen kan du kanske prova ta upp frågan med de övriga föräldrarna om de verkligen anser att det är ok att deras söta tellingar uppför sig på det viset? Räkna dock med att förståelsen kommer vara låg och debatten häftig och även att bekantskapskretsen kommer minska efter du tagit upp ämnet. Men det kan det kanske vara värt?
Citera
2018-07-09, 08:35
  #12
Medlem
borrizs avatar
Man måste kunna ta för sig i dagens samhälle.
Givetvis kan man ha vilka åsikter man vill på detta, men det är bara att gilla läget.

Det är nästan så att man undrar vilken framtida yrkesbana har tänkt sig för sina barn, pingstpastor eller??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback