2006-02-03, 15:20
Medlem
Iceys avatar
Jag va inne och spana efter en ny cpu men möts utav något märkligt
Athlon 64 3800+ 2.4GHz 512KB Newcastle 3498:-
Athlon 64 3800+ 2.4GHz 512KB Venice 2790:-

hur kan prisskillnaden vara så stor vad skiljer Newcastle emot Venice?
men sedan finns även en så kallad Clawhammer
vilken känns vara hyffsat stor skillnad emot dem ovan
men priset skiljer bara 5 kr? :S
Athlon 64 4000+ 2.4GHz 1MB Clawhammer men kostar 2795:-
Citera
2006-02-05, 14:18
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icey
Jag va inne och spana efter en ny cpu men möts utav något märkligt
Athlon 64 3800+ 2.4GHz 512KB Newcastle 3498:-
Athlon 64 3800+ 2.4GHz 512KB Venice 2790:-

hur kan prisskillnaden vara så stor vad skiljer Newcastle emot Venice?
men sedan finns även en så kallad Clawhammer
vilken känns vara hyffsat stor skillnad emot dem ovan
men priset skiljer bara 5 kr? :S
Athlon 64 4000+ 2.4GHz 1MB Clawhammer men kostar 2795:-
Venice innehåller en annan sorts kisel än Newcastle och Clawhammer (= hög klockfrekvens). Både Newcastle och Clawhammer är relativt gamla, jag vet inte ens om Newcastle finns till socket 939. Personligen skulle jag aldrig köpa en så högt klockad Venice, men det är ju upp till var och en.
Citera
2006-02-05, 21:09
Medlem
Iceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman
Venice innehåller en annan sorts kisel än Newcastle och Clawhammer (= hög klockfrekvens). Både Newcastle och Clawhammer är relativt gamla, jag vet inte ens om Newcastle finns till socket 939. Personligen skulle jag aldrig köpa en så högt klockad Venice, men det är ju upp till var och en.

låter som jag ska sikta in mej på den där 4000+ clawhammer. tycker det är lite märkligt att priset bara är 5 kr dyrare än venice 3800+ som även har mindre i cash?
Citera
2006-02-05, 21:20
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
låter som jag ska sikta in mej på den där 4000+ clawhammer. tycker det är lite märkligt att priset bara är 5 kr dyrare än venice 3800+ som även har mindre i cash?

Den här artikeln kan kanske hjälpa till att skingra frågetecknen en aning: http://www.tomshardware.se/processorer/20051121/
Citera
2006-02-05, 21:55
Medlem
Iceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollerBoySE
Den här artikeln kan kanske hjälpa till att skingra frågetecknen en aning: http://www.tomshardware.se/processorer/20051121/

Nog för det var intressant läsning men verkade inte vara till så mycket hjälp i det här fallet.

Jag får försöka tillförlita mej på aquamans inlägg att det vore bättre att införskaffa en clawhammer 4000+ om ingen har nått mer konkret svar att komma med?
Citera
2006-02-05, 21:59
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Nog för det var intressant läsning men verkade inte vara till så mycket hjälp i det här fallet.

Jag får försöka tillförlita mej på aquamans inlägg att det vore bättre att införskaffa en clawhammer 4000+ om ingen har nått mer konkret svar att komma med?
Jag tycker att du ska kolla på de nyare kärnorna (Venice och San Diego) istället, besluta gärna innan om du ska överklocka eller inte. Vet du överhuvud taget vilken socket du ska ha till?
Citera
2006-02-05, 22:05
Medlem
Iceys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman
Jag tycker att du ska kolla på de nyare kärnorna (Venice och San Diego) istället, besluta gärna innan om du ska överklocka eller inte. Vet du överhuvud taget vilken socket du ska ha till?

Okej så Venice och San Diego är bättre än dem andra
känner inget större behov av att överklocka orkar inte knöla med att köpa annan kylning osv. socket 939
Citera
2006-02-05, 22:11
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:

Mitt tips är att tänka efter vilken typ av applikationer som Du primärt använder datorn till och och sedan välja efter hur de olika varianterna presterar inom det området (vilket framgår klart i testet). Naturligtvis så skall Du även ta hänsyn till priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in