• 1
  • 2
2018-07-08, 12:37
Medlem
Denoms avatar
Hur kan en handling någonsin vara fel om den är oundvikligen genomförbar utan att allt den grundar sig i skulle vara minst lika fel, och då är väl allting fel?

Var går gränsen mellan det specifika som utgör felet i detalj och det sammantagna felaktiga i så fall?

Är allting fel helt enkelt för att något annat vore inkonsekvent att påstå?
Citera
2018-07-08, 12:46
Medlem
Rent praktiskt behöver det inte vara så svårt.

Om du tycker att något är fel, låt bli att göra det.

Om du tycker att någon annan gör fel, försök påverka så att det blir mindre fel.

Det är möjligt att det är förutbestämd mekanik som får dig att göra så, får mig att skriva det här och så vidare. I så fall är det också förutbestämd mekanik om du kommer att fundera mer på det här eller inte.

Kanske dikterar förutbestämd mekanik att du går ut i solen och tar en glass nu.
Citera
2018-07-08, 12:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Rent praktiskt behöver det inte vara så svårt.

Om du tycker att något är fel, låt bli att göra det.

Om du tycker att någon annan gör fel, försök påverka så att det blir mindre fel.

Det är möjligt att det är förutbestämd mekanik som får dig att göra så, får mig att skriva det här och så vidare. I så fall är det också förutbestämd mekanik om du kommer att fundera mer på det här eller inte.

Kanske dikterar förutbestämd mekanik att du går ut i solen och tar en glass nu.
Så huruvida det är fel är alltid subjektivt?
Citera
2018-07-08, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Det vet jag inte. De flesta har i alla fall en subjektiv uppfattning om vad som är fel. Om den uppfattningen har en relation till rätt och fel på något mer objektivt plan vet jag inte. Dessutom tror jag inte att det går att få reda på.
Citera
2018-07-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karin.C.
Idiotiskt psykos/fyllesnack. Ditt inlägg passar bäst i papperskorgen.

Det är inte mycket sämre än annat tycker jag. Tror att TS har en rätt seriös fundering, om man läser lite mellan raderna är det något om fri vilja, moral och determinism. Det är ju intressant.
Citera
2018-07-08, 13:00
Medlem
Mackan52s avatar
Att somna på eldpost är alltid fel och förtjänar tredubbelt kompanistryk alla dagar i veckan.
Citera
2018-07-08, 13:08
Bannlyst
Citat:
Det som är irrationellt är fel/mindre bra. Det mest rationella är rätt och sant.
Citera
2018-07-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det som är irrationellt är fel/mindre bra. Det mest rationella är rätt och sant.

Vi kanske använder ord på olika sätt, men för mig är rationalitet endast ett verktyg och i och för sig självt varken rätt eller fel, sant eller osant. Där man hamnar genom att tillämpa rationella metoder är varken bättre eller sämre än de premisser som man utgår från.
Citera
2018-07-08, 13:39
Medlem
Citat:
Hur kan en handling någonsin vara fel om den är oundvikligen genomförbar utan att allt den grundar sig i skulle vara minst lika fel, och då är väl allting fel?

Var går gränsen mellan det specifika som utgör felet i detalj och det sammantagna felaktiga i så fall?

Är allting fel helt enkelt för att något annat vore inkonsekvent att påstå?
Allmänt sett är det: Allt-1
Citera
2018-07-08, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Vi kanske använder ord på olika sätt, men för mig är rationalitet endast ett verktyg och i och för sig självt varken rätt eller fel, sant eller osant. Där man hamnar genom att tillämpa rationella metoder är varken bättre eller sämre än de premisser som man utgår från.
Ja, du har fel.
Citera
2018-07-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Ja, du har fel.

Jasså? Hur är det då?
Citera
2018-07-08, 14:07
Medlem
happilappis avatar
Människan lever efter uppfattningen att saker och ting kan vara rätt och fel. I slutändan finns det inget rätt och fel. Det är saker som händer och inte händer.

Du får mörda andra människor. Det behöver inte vara fel. Vem är det fel för? Visst i vår mänsklighet klassas det som fel och du kommer bli bestraffad. Men för gud? För universum? Tror inte det. Vad som spelar någon som helst roll är alltså saker som händer och saker som inte händer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in