2018-07-08, 08:45
Medlem
Citat:
I Uddevalla sköts en natt 1992 en man ihjäl i en bil. Förutom offret fanns två andra män i bilen. Den tekniska utredningen gav ingenting och vapnet saknades. De båda misstänkta nekade. Skottet hade plötsligt gått av och eftersom det var mörkt hade de inte sett någonting. Båda förnekade att de varit beväpnade men påstod att offret hade varit det. Båda häktades för mord alternativt medhjälp till mord. Efter några månader lades utredningen ned. Ingen kunde längre misstänkas.
  • Tidningarnas Telegrambyrå: Ny blodanalys kan lösa svåra mordfall, publicerad 1995-01-29
Citat:
Den 29-årige man som gripits i Norge misstänkt för mordet på en 51-åring i Fjällbacka i Bohuslän häktades på måndagen i sin frånvaro av Strömstads tingsrätt.

Mannen vägrar att frivilligt låta sig föras till Sverige och därför begärde åklagare Magnus Bergstrand i Strömstad att mannen skulle häktas i sin frånvaro. Därigenom är det lättare att få honom utlämnad från Norge.

Den 29-årige mannen greps i Oslo i samband med norska polisens narkotikaspaning. En 39-årig man som också efterspanas för mordet var på måndagen fortfarande på fri fot. Förra veckan tog båda kontakt med en advokat i Norge och förklarade att de var oskyldiga.

Polisen misstänker att mordet på 51-åringen var en uppgörelse i narkotikakretsar.

Vem var det som blev skjuten till döds? Kanske var det en olyckshändelse? Jag är i och för sig alltid skeptisk till misstänkta som gömmer sig för polisen och i stället tar kontakt med en advokat för att "förklara att de är oskyldiga".
Citera
2018-07-08, 09:18
Bannlyst
Jag minns det som igår. Skotten ekade längs de folktomma gatorna. Luften var kall och fuktig. Telefonerna gick varma på kontoret dagen efter. Nyheterna var på högsta volym. Ljudet var dåligt och ihåligt. Jag hörde knappt vad de sa. Men alla visste. Det låg i atmosfären. Den här natten förändrades det svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in