2018-07-08, 02:46
Medlem
Har inte tagit något tidigare så har en fundering. Säg att jag får ett lån på 3 miljoner. Hamnar pengarna på mitt konto och som jag sedan kan använda hur jag vill?. T.ex välja att inte köpa någon bostad och göra annat för pengarna?.
Citera
2018-07-08, 02:51
Medlem
Wirstroms avatar
Beror på om du belånar din redan befintliga bostad som säkerhet eller om du lånar till nyköp av bostad.
Citera
2018-07-08, 03:05
Medlem
Om de finns en mäklare inblandad så är det vanligt att de har ett klientmedelskonto som pengarna sätts in på.

Du kan egentligen inte panta bostaden utan att den är din, så när du väl får lånet så är det oftast dags att betala också.
Citera
2018-07-08, 03:06
Medlem
revodnebs avatar
Pengarna borde gå direkt till säljaren, via din bank. Varför skulle banken ta risken att betala ut dem till dig? Wirstrom har nog en poäng här, utan säkerhet så får du inga pengar.
Citera
2018-07-08, 10:09
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Har inte tagit något tidigare så har en fundering. Säg att jag får ett lån på 3 miljoner. Hamnar pengarna på mitt konto och som jag sedan kan använda hur jag vill?. T.ex välja att inte köpa någon bostad och göra annat för pengarna?.

Om du gör en ansökan om bolån så hamnar pengarna på ditt konto i en knapp sekund innan de tas ut igen, eftersom att de ska betalas till säljaren av bostaden.

Så, som svar på din fråga, ja men nej.
Citera
2018-07-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wirstrom
Beror på om du belånar din redan befintliga bostad som säkerhet eller om du lånar till nyköp av bostad.

Säg att jag bor i en hyresrätt och ansöker om lån för att köpa min första bostadsrätt.
Citera
2018-07-08, 15:08
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Säg att jag bor i en hyresrätt och ansöker om lån för att köpa min första bostadsrätt.
Du kommer aldrig att se pengarna. Dom överförs från banken till säljaren.
Citera
2018-07-08, 16:58
Medlem
Citat:
Alla stora banker kräver medverkan av en mäklare. Denna ser till att pengarna du lånat till bostaden kommer att skickas till säljarens bankkonto så du kommer aldrig att få tillgång till pengarna. Så du kommer aldrig lyckas med dina planer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in