2018-07-09, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vilken modell var det?

Varför skulle jag hitta på en sån grej? Vad har jag för nytta av att påstå att den var svensktillverkad och inte serbisk eller rysk?
Citera
2018-07-09, 00:22
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokige-Torsten
Ja, det försöker den "antirasistiska" sidan Motargument förmedla;
https://motargument.se/2018/07/07/myt-de-far-gratis-sjukvard-och-tandvard/

Läste tidigare lite i Metro, som tyvärr nästan tar kål på myten, efter att en apotekare skrivit en inlägg som delats flitigt på sociala medier;
https://www.metro.se/artikel/inl%C3%A4gg-sprids-om-medicin-f%C3%B6r-pension%C3%A4rer-det-h%C3%A4r-vet-vi

Så visst stämmer "myten", asylsökande o illegala personer får inte gratis sjukvård! De får punga upp med en hel 50-lapp! Även endast 50 kr för medicinen också! O faktiskt bara 50 kr för tandläkaren!

Vill ni inte krångla till det o gå in på sidorna o alla siffror, så förenklar jag det här (fingerade namn)...

Bertil, 80, pensionerad industriarbetare, som betalat skatt i hela sitt liv, har inte råd att köpa sin blodtrycksmedicin för 1880 kr. Vi har dock ett högkostnadsskydd, som gör att vi aldrig behöver betala mer än 2250 kr totalt.

Ahmed, 22, asylsökande, har hittills bara kostat uppehälle på ett asylboende, behöver ha den modernaste o dyraste bromsmedicinen mot HIV, betalar bara 50 kr, oavsett vad medicinen kostar.

Bertil börjar få dåliga tänder, men kan bara drömma om att gå till tandläkaren! Ahmed har ett litet hål i tanden o det räcker med att han betalar 50 kr.

Läs mer om "myten" direkt hos källan, som Motargument inte gärna länkar till...
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Halso--och-sjukvard.html

Det du pratar om är akutsjukvård.
Muhammed får snällt ställa sig i sjukhuskön och lär får sämre vård eftersom han är blatte.
Blir Bengt sjuk får han ställa sig i samma kö och personalen bedömer vem av de som är mest sjuk.
Bengt lär komma in först.

ÄR det akutsjukvård så kommer bägge in och läkarna bedömer vem av de som är sjukast.
Du spär på en myt och du gör det så bra så folk tror på skiten.
Men det är en lögn.
Gång på gång.

Varför bygga sin framgång på lögner.
Bubblan lär springa senare coh då är det du som kommer landsförrädare som du som kommer få springa gatlopp med kära fram till närmaste lykstolpe
Citera
2018-07-09, 00:24
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falma
Sluta då sälj vapen till länder som krigar mot varandra. Som man bäddar får man ligga. Min kusin i Kosovo trampade på en mina Made in Sweden. Ren hyckleri att ni säger att ni är emot invandringen när det är ni själva som bidrar till det. Ja, Durmaz är svensk tack vare era vapenförsäljningar.

Så du menar att det är Sveriges fel att babianer av olika slag krigar med varandra och att Svenskarna får skylla sig själv?

Herrejävlar vad det har brunnit i ditt proppskåp om du drar den parallellen du borde kanske flytta tillbaka till Kosovo.
Citera
2018-07-09, 00:26
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Hur FAN kan det vara såhär och hur FAN kan du INTE rösta på SD!
Edit: menar då i inlägget ovan!

DET är INTE så. DET är en LÖGN.
DU ska inte TRO på LÖGNER.
Ofast är det till och med påhittade av ryska troll som hittar på skiten och sprider ut den till ungdomar som tror på skiten och sprider den vidare.

Varför?
JO för att skapa aggression mot våra politiker och vårt samhälle.

Det är inte så att invandrarna eler flyktingar får gratis sjukvård på bekostnad av nån annan.
Blir de sjuka får de ställa sig i vanlig kö precis som alla andra.

Skulle en blindtarm brista, ett ben krossas, de får hjärnblödning eller hjärtattack då är det AKUTsjukhus där ALLA får vård.
Så är det överallt på hela jordklotet. Läkare har det som sin hederskodex, man behandlar människor som håller på att dö.
De skulle även behandla dig även om du är nazistrasist så skiljer de inte på dig mot nån annan.

Låter det sjukt, ja då är det nog påhittat.
Citera
2018-07-09, 00:31
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Det du pratar om är akutsjukvård.
Muhammed får snällt ställa sig i sjukhuskön och lär får sämre vård eftersom han är blatte.
Blir Bengt sjuk får han ställa sig i samma kö och personalen bedömer vem av de som är mest sjuk.
Bengt lär komma in först.

ÄR det akutsjukvård så kommer bägge in och läkarna bedömer vem av de som är sjukast.

Du missar målet som vanligt.
Hade Muhammed varit kvar i sitt land istället för att vara i Sverige och sno resurser så hade valet aldrig varit aktuellt.

Jag var nyligen i Vietnam och där hade de en riktig bra regel, om en västerlänning/turist var delaktig i en trafikolycka så var det ALLTID dennes fel, även om det var Vietnamesen som kört på turisten.

Varför?

Om Turisten inte hade varit där så hade olyckan inte skett.
Denna lag borde vi kanske införa i 'Sverige?
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OntOmQ
Dags för en klassiker:
https://www.youtube.com/watch?v=a82nYACEs3g

Haha, denna var ny för mig! Säger allt, och Täppas blev såklart mållös....
Citera
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Jag har en kompis bror som ringde och fick komma in direkt.

Tur för honom. I Stockholms innerstad är det just nu två dygns väntan för en akuttid.

https://www.folktandvardenstockholm.se/webbokning/tillgangliga-tider/
Citera
2018-07-09, 00:33
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
För invandrarna är det gratis oavsett om prislappen är 50 kr eller 0 kr.
De får ju 50 kr rätt i näven av våra skattepengar för detta ändamål.
De betalar alltså ingenting.

Exakt!!! Det är ju bara en liten omprioritering med gratis pengarna från att köpa en flaska hårmousse till att få en hel underkäksprotes inklusive erforderligt antal prefabricerade tänder!
Citera
2018-07-09, 00:34
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Vill man köra ferrri får man betala för det också.
Sverige är väldens bästa land att leva i. Vi har frihet för alla men det kostar också.
Om du inte vill betala skatt, flytta nån annanstans. och se vilken frihet du har. rent vatten... nja... skola, nja, blattarna runtomkring dig, ja för helvete..

Utan blattarna här hade vi nog alla kunnat köra Ferrari. tyvär är det ju inte så nu.
Citera
2018-07-09, 00:39
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Så jävla trött på såna här "min kompis sa" inlägg. det här är ett rent påhitt

Tandläkarskräck gör att även de välbemedlade i vårt land drar sig för att besöka tandläkaren och laga en tand. Har någon här med handen på hjärtat någonsin hittat en 15åring som frivilligt vill springa till tandläkaren för lagning, om och om igen. Vi drar ut på det. En 20åring? En 25åring?

Varenda tandläkarereceptionist på jorden ombokar automatiskt nästa besök så att 1)tanden läker 2) eventuella infektioner läker 3) den syntetiska fyllnadsmassan stelnar
På den tiden vi hade ett försvar och allmän värnplikt i Sverige hade man faktiskt förmånen att som värnpliktig ha gratis tandvård. Som 19-åring Jag besökte regementets tandläkare för att få tänderna lagade. Frivilligt.
Citera
Medlem
Swe1227s avatar
Jag läste en sann historia på facebook av en kvinna som jobbade på apoteket. En trevlig äldre herre kom in och skulle köpa ut sin medicin, han skämtade och var glad tills han fick höra att det skulle gå på 1800kr. De pengarna hade han inte då så han fick gå där ifrån utan medicinen. Därefter kom det in en asylsökande som skulle hämta ut sin medicin för tusentals kronor. Priset han behövde betala var bara 50kr, resten skulle migrationsverket bekosta...
Citera
Medlem
Helt sjukt!

Det normala och vettiga borde i min mening vara att OM man blir svensk medborgare vid ett senare tillfälle, då bli återbetalningsskyldig kostnaden för den välfärd med åtnjutit "i princip" gratis under asyltiden.

Får man avslag och blir hemskickad, fine, då kan väl samhället stå för den kostnaden, då problemet är ur världen för vår del.
Senast redigerad av insdel 2018-07-09 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in