2018-07-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokige-Torsten
Ja, det försöker den "antirasistiska" sidan Motargument förmedla;
https://motargument.se/2018/07/07/myt-de-far-gratis-sjukvard-och-tandvard/

Läste tidigare lite i Metro, som tyvärr nästan tar kål på myten, efter att en apotekare skrivit en inlägg som delats flitigt på sociala medier;
https://www.metro.se/artikel/inl%C3%A4gg-sprids-om-medicin-f%C3%B6r-pension%C3%A4rer-det-h%C3%A4r-vet-vi

Så visst stämmer "myten", asylsökande o illegala personer får inte gratis sjukvård! De får punga upp med en hel 50-lapp! Även endast 50 kr för medicinen också! O faktiskt bara 50 kr för tandläkaren!

Vill ni inte krångla till det o gå in på sidorna o alla siffror, så förenklar jag det här (fingerade namn)...

Bertil, 80, pensionerad industriarbetare, som betalat skatt i hela sitt liv, har inte råd att köpa sin blodtrycksmedicin för 1880 kr. Vi har dock ett högkostnadsskydd, som gör att vi aldrig behöver betala mer än 2250 kr totalt.

Ahmed, 22, asylsökande, har hittills bara kostat uppehälle på ett asylboende, behöver ha den modernaste o dyraste bromsmedicinen mot HIV, betalar bara 50 kr, oavsett vad medicinen kostar.

Bertil börjar få dåliga tänder, men kan bara drömma om att gå till tandläkaren! Ahmed har ett litet hål i tanden o det räcker med att han betalar 50 kr.

Läs mer om "myten" direkt hos källan, som Motargument inte gärna länkar till...
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/Medan-du-vantar/Halso--och-sjukvard.html

Nu är det lite bara asylsökande som bara behöver betala 50kr för medicin. Även "pappers lösa" (illegala invandrare som vi normala säger) har den förmånen
Citera
2018-07-08, 21:37
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
För invandrarna är det gratis oavsett om prislappen är 50 kr eller 0 kr.
De får ju 50 kr rätt i näven av våra skattepengar för detta ändamål.
De betalar alltså ingenting.

Exakt, det är vi som betalar 50 kr åt "flyktingarna".
Citera
2018-07-08, 22:04
Medlem
Kan det vara så olika från tandvård till tandvård?På tandvården där min fru jobbar så visst hjälper dom asylanter men bara med tandvård som inte kan anstå.Oftast kan dom laga hål som patienten har ont av men är det större ingrepp på tanden rycker dom ut tanden. Hon har inte hört talas om bryggor eller implantat på en asylant.Kan olika tandvårdsföretag göra mer jobb enbart för att tjäna mer pengar?Typ privata?
Citera
2018-07-08, 22:07
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag är nog alldeles för naiv. Detta med 50-kronan var nytt för mig. Helt jävla sanslöst. Man må säga vad man vill om fb, men sanningen kommer alltid fram. Förr eller senare. Hur i h-e ska vi få ording på detta missbruk av skattemedel?
Informera och övertyg dina nära o kära, tala om alternativa media, samhällsnytt, samtiden, nya tider mm.
Vi måste använda varje dag fram till 9 Sep. för att påverka dom oupplysta så dom röstar rätt.
7klövern måste krossas om det skall bli någon räddning.
Citera
2018-07-08, 22:10
Medlem
GhostsOfOnyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiyu
Jag förstår vad för poäng du vill göra, men den går lite förlorad eftersom läkemedel som minskar smittsamheten vid allmänfarliga sjukdomar såsom HIV alltid är kostnadsfria för patienten (även de som är här utan tillstånd) enligt smittskyddslagen. Om dessa läkemedel ska vara gratis eller inte för tillståndslösa är dessutom en helt annan fråga än exempelvis blodtrycksmedicin, eftersom den minskade smittsamheten skyddar befolkningen mot smitta. (Tänk tuberkulos, som det redan finns problem med att få dessa personer att delta i undersökningar för och följa behandling av. Det skulle inte bli lättare om det kostade dem pengar. Själv låter jag gärna mina skattepengar gå till smittskyddskostnader, just för att skydda oss. Det rör sig ändå om minimala summor i sammanhanget...)
Om målet är att skydda befolkningen är det billigare, snabbare och säkrare att bara skjuta negern på Öresundsbron. Då slipper vi köpa bögflunsemedicin åt honom, han hinner inte begå fler brott, kostnaden för honom är 5 kr för ammunitionen istället för flera miljoner i bidrag och stöd samt att hans 300 bruschor inte vill komma längre.

Helt plötsligt finns det pengar att bygga dubbelspår och motorväg från norr till söder. Mycket bättre på alla sätt för svenska folket.
Citera
2018-07-08, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Har en jobbarkompis som försökt få tid hos 3 olika tandläkare...Finns ingen tid förrän om 2 månader Han frågade rakt ut..; Beror det på 50.-kr flyktingruschen...JA säger tandläkarreceptionen, Vi är helt överhopade i jobb, de springer hit hela tiden och kommer igen och igen, " Flyktingarna " "15-åringarna " är inte dumma. De vet att ingenstans i världen kan man fixa hela käften för några hundra kr..bara i Sverige..Du och Jag, skattebetalaren betalar..Tack Reinfrukt och Röfven,Fy FAN vad naiva svenska politiker är..

Så jävla trött på såna här "min kompis sa" inlägg. det här är ett rent påhitt

Tandläkarskräck gör att även de välbemedlade i vårt land drar sig för att besöka tandläkaren och laga en tand. Har någon här med handen på hjärtat någonsin hittat en 15åring som frivilligt vill springa till tandläkaren för lagning, om och om igen. Vi drar ut på det. En 20åring? En 25åring?

Varenda tandläkarereceptionist på jorden ombokar automatiskt nästa besök så att 1)tanden läker 2) eventuella infektioner läker 3) den syntetiska fyllnadsmassan stelnar
Citera
2018-07-08, 22:37
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krauthammer
Så jävla trött på såna här "min kompis sa" inlägg. det här är ett rent påhitt

Tandläkarskräck gör att även de välbemedlade i vårt land drar sig för att besöka tandläkaren och laga en tand. Har någon här med handen på hjärtat någonsin hittat en 15åring som frivilligt vill springa till tandläkaren för lagning, om och om igen. Vi drar ut på det. En 20åring? En 25åring?

Varenda tandläkarereceptionist på jorden ombokar automatiskt nästa besök så att 1)tanden läker 2) eventuella infektioner läker 3) den syntetiska fyllnadsmassan stelnar

Varför skulle en 25-åring frivilligt springa till tandläkaren om och om igen? Det kostar ganska mycket att gå till tandläkaren och eftersom man får gissa att en 25-åring betalar med sina intjänade pengar, så ser man till att inte gå till tandläkaren i onödan. Såvida man inte har ont, så finns det ingen vits med att gå till tandläkaren mer än 1 gång per år för undersökning. Har man hål, lagar man dem, annars väntar man ett år innan nästa besök.
Citera
2018-07-08, 22:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Kan det vara så olika från tandvård till tandvård?På tandvården där min fru jobbar så visst hjälper dom asylanter men bara med tandvård som inte kan anstå.Oftast kan dom laga hål som patienten har ont av men är det större ingrepp på tanden rycker dom ut tanden. Hon har inte hört talas om bryggor eller implantat på en asylant.Kan olika tandvårdsföretag göra mer jobb enbart för att tjäna mer pengar?Typ privata?

De gör inga bryggor. Krävs en hel del kostnadsförslag till migrationsverket som aldrig någonsin går med på att betala. En utdragen tand faktureras som mindre komplicerad lagning så att kostnadsförslag godkänns automatiskt ( har med prislappen att göra)
Citera
2018-07-08, 23:14
Medlem
Wotans avatar
Läste inte hela tråden, så kanske varit uppe innan. Men detta visade de faktiskt på ett Uppdrag Granskning (tror jag det var, SVT iaf), och ännu värre; eu-migranter, som inte har rätt till denna vård som papperslösa har rätt till, uppmanades av hjälparbetare att gå till Folktandvården i Malmö, inte visa pass, säga att de var papperslösa från Syrien och fick 50-kronors akutbehandling av tänderna. Och Folktandvården kan inte ens ifrågasätta det!
Citera
2018-07-08, 23:17
Medlem
Ceits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men jag fattar inte, de betalar alltså 50 kr för medicin, oavsett vad de hämtar ut? Det är ju enormt mycket förmånligare än för svenskar?! Vi måste ju betala flera tusen innan vi kommer upp i högkostnadsskyddet?
Ja, asylsökande och papperslösa betalar 50kr per uttag för medicin (förutsatt att medicinen är inom förmån). Om recepten är skrivna av samma läkare på samma dag gäller det 50kr för alla medicinerna som hämtas samtidigt, så om en asylsökande har fått 10 läkemedel utskrivna betalas enbart 50kr och resten faktureras det migrationsverk som den asylsökande hör till.
Citera
2018-07-08, 23:30
Medlem
OntOmQs avatar
Dags för en klassiker:
https://www.youtube.com/watch?v=a82nYACEs3g
Citera
2018-07-08, 23:31
Medlem
Sluta då sälj vapen till länder som krigar mot varandra. Som man bäddar får man ligga. Min kusin i Kosovo trampade på en mina Made in Sweden. Ren hyckleri att ni säger att ni är emot invandringen när det är ni själva som bidrar till det. Ja, Durmaz är svensk tack vare era vapenförsäljningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in