2018-07-07, 11:41
Medlem
Spelar i princip datorspel hela tiden, tar för mycket tid. Jag har inga riktiga vänner eller något. De flesta "vänner" jag har (egentligen bara personer jag känner, vi är inte vänner) spelar oftast inte av någon anledning. Förmodligen för att de har ett liv, kanske ett jobb men allra viktigast, vänner. Jag har inget av dessa, mår bara dålig av att vara oproduktiv och inte ha vänner pga spelandet (och andra faktorer).

Jag har asperger's syndromet och det är jävligt tydligt att jag har det, är snart 21 år gammal. Jag brukar omedvetet kritisera andra, inte bry mig om andra, svårt att läsa av osv. Fattar inte hur jag ska fortsätta leva, har inte haft vänner hela livet.
Citera
2018-07-07, 11:47
Medlem
Uphills avatar
Men sluta spela då!
Det finns annat att göra till exempel:
Börja med någon sport, gå med i en klubb/förening, fotboll, handboll, golf, cykling, boxning...

Du behöver nog komma ut och röra på dig, och få lite spontana möten med andra människor.
Citera
2018-07-07, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Spelar i princip datorspel hela tiden, tar för mycket tid. Jag har inga riktiga vänner eller något. De flesta "vänner" jag har (egentligen bara personer jag känner, vi är inte vänner) spelar oftast inte av någon anledning. Förmodligen för att de har ett liv, kanske ett jobb men allra viktigast, vänner. Jag har inget av dessa, mår bara dålig av att vara oproduktiv och inte ha vänner pga spelandet (och andra faktorer).

Jag har asperger's syndromet och det är jävligt tydligt att jag har det, är snart 21 år gammal. Jag brukar omedvetet kritisera andra, inte bry mig om andra, svårt att läsa av osv. Fattar inte hur jag ska fortsätta leva, har inte haft vänner hela livet.

Kan du inte börja umgås med dina spelkamrater då? Jag spelar ingenting själv men jag vet att när jag gick på gymnasiet så hade vi ett antal gamers i klassen. Dessa brukade gå på träffar med sina gaming-kompisar. Föreslå en träff med de du spelar med? Eller föreslå att ni kan LANa tillsammans eller så?
Citera
2018-07-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Men sluta spela då!
Det finns annat att göra till exempel:
Börja med någon sport, gå med i en klubb/förening, fotboll, handboll, golf, cykling, boxning...

Du behöver nog komma ut och röra på dig, och få lite spontana möten med andra människor.

Nej jag kan inte sporta. Har genetisk vävnadssjukdom som gör att jag enkelt kan skada mig och just sporter är dåligt. Jag gymmar och det funkar.
Citera
2018-07-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laker
Kan du inte börja umgås med dina spelkamrater då? Jag spelar ingenting själv men jag vet att när jag gick på gymnasiet så hade vi ett antal gamers i klassen. Dessa brukade gå på träffar med sina gaming-kompisar. Föreslå en träff med de du spelar med? Eller föreslå att ni kan LANa tillsammans eller så?

Jag är inte intresserad i spel, jag vill ha riktigt vänner.
Citera
2018-07-07, 12:13
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Det låter som att du är besatt? Isåfall är mitt goda råd att läsa bibeln så att du kan ju en djupare förståelse för människans natur. Därefter kan du börja gå på puben och dricka öl
Citera
2018-07-07, 12:15
Medlem
Citat:

Dessa herrar jag pratar om spelar ingenting längre de heller. Men de umgås fortfarande med varandra - än idag. De lärde dock känna varann genom spelandet fr början helt enkelt. Det var lite så jag menade.

....men har du lagt ner spelandet helt och hållet nu för att du tröttnat på det kan du försöka engagera dig i någon annan hobby. Vad är du intresserad av? Det finns massa intressegrupper/föreningar du kan gå med i.

Jag tror stenhårt på att alla som vill kan få vänner. Du kan också lyckas! Kämpa på!
Citera
2018-07-07, 12:18
Medlem
Kan du inte hitta några sköna personer att snacka med som lirar samma spela? Börja gå till gymmet och gå ut mer.
Citera
2018-07-07, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar2.0
Kan du inte hitta några sköna personer att snacka med som lirar samma spela? Börja gå till gymmet och gå ut mer.

Jag gymmar redan och vad menar du med gå ut mer? Vart?
Citera
2018-07-07, 14:44
Medlem
Citat:
Jag gymmar redan och vad menar du med gå ut mer? Vart?

Nu var det inte mig du frågade. Men jag tror att han menar att du ska gå ut mer på klubbar/fester/krogar där du kan träffa mycket folk och på så vis knyta nya kontakter.

Andra tips på att komma i kontakt med människor är att föreslå en kollega att hitta på något någon helg eller så. Om du inte arbetar: börja studera inom ett ämne som du tycker är intressant. Hur vet man vad som är intressant?
Man kan t.ex. gå till en studievägledare och få råd och tips för vad som passar just dig.

När du väl kommit på vad du vill läsa anmäler du dig till kurser och kommer då träffa personer som har samma intresse som du.
. Då får ni lätt mycket att prata om tillsammans och du kan snart föreslå för dem att ni kanske också kan köra en afterwork eller hitta på något annat kul när dagens föreläsning är över. Ni lär då känna varandra ännu bättre och blir snart polare. Och du har då nått ditt mål och fått en vän.

Kriga på! Det kommer lösa sig!
Citera
2018-07-07, 14:50
Medlem
happilappis avatar
Jag är flera år äldre än dig och har också asperger och troligtvis blir det inte mycket bättre. Jag fick dock diagnosen väldigt nyligen så först nu kan jag börja jobba med den. Men jag har inte mycket hopp om framtiden eftersom att jag är den jag är och det går inte att förändra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in