2018-07-06, 19:28
Medlem
Jag köpte en fastighet mitt ute i skogen förra året, en liten gård som vi bor på. Alla närliggande fastigheter är obebyggda skogsfastigheter. De har servitut på vår väg då det är enda vägen att ta sig till dessa. Men var går gränsen, för nu börjar jag tröttna rejält på dessa grannar. De avverkar skog en bit bort, och kör tung trafik även nattetid 2 m utanför vår ytterdörr, de sliter på vägen med sina maskiner under en månad mer än vanlig körning skulle göra under flera år, och nu har de tagit sig friheten att frissera träden som växer längsmed vägen för att köra lättare. Lite blandat sly som vuxit upp är väl ingenting att tjafsa om, men de behövde verkligen inte ta ner ca 60% av alla grenar som det växte frukt på på mitt äppelträd! De hade kommit förbi ändå, och kunde åtminstonde sparat de bästa grenarna eller frågat mig om jag kan åtgärda själv. Så vad har jag för möjlighet att begära ersättning för onormalt slitage på väg och mord på äppleträdet?

Sen undrar jag också om servitutet, för det står rätt att nyttja till bredd 5 m på alla vägar, men ingen av vägarna har någonsin varit mer än 3 m. De är till viss del begränsade av stenstolpar och huset och förmodligen vägen har sett likadana ut sedan ca 1700.
Är det en standardformulering eller kan de plötsligt kräva ny väg förbi?
Citera
2018-07-06, 20:30
Medlem
INTPs avatar
Är väl ganska normalt förfarande att servitutvägar som körts sönder vid avverkning åtgärdas när avverkningen är klar. Tunga transporter KOMMER orsaka skador, så åkerier etc. vet att det kommer gå åt.
Citera
2018-07-06, 22:36
Medlem
"Klippning av grenar, som hänger ut över vägområde

Alla fastighetsägare är skyldiga att hålla vägområdet utanför den egna fastigheten fritt från uthängande grenar upp till 4,6 meters höjd.

Få fastighetsägare har förstått detta och eftersom Vägföreningen har ett övergripande ansvar för att hålla vägområdet fritt, så har styrelsen tvingats att flera gånger låta bekosta klippning utefter hela vägnätet.

Om fastighetsägarna själva ombesörjer sin avverkningsplikt så får träd och buskar den beskärning som fastighetsägarna själva önskar och inte bara ren avkapning av delar som inkräktar på vägområdet."

Kopierat från en typisk vägsamfällighet..

Fordon ska kunna passera utan bekymmer på höjd, men bredd..
Citera
2018-07-07, 09:41
Medlem
Jag har för mig att det finns olika servitut. Ett som man måste förnya med x antal års mellanrum.
Värt o kolla upp kanske?
Men sedan får man kanske ta det att andra använder en väg som går till andra fastigheter än din egen.
Du köpte marken med dessa premisser.

Varför inte prata med markägarna o höra vad de har o säga?
Kanske ni kan komma till en bra lösning?
Citera
2018-07-07, 12:20
Medlem
Inget servitut jag kan bli av med tyvärr. Men att folk kör förbi har jag inga problem med. Däremot att köra tung yrkestrafik nattetid är väl en helt annan sak? Och mitt äppleträd står en och en halv meter ifrån vägen, de hade ingen anledning att mörda det för att komma fram. Om jag klipper ner kommunens träd är det ju inga små skadestånd det handlar om. Har man inte samma rättigheter på en gård?
Citera
2018-07-09, 13:45
Medlem
Om de har servitut på 5m bredd och den faktiska vägen är 3m kan ju det där äppelträdet räknas stå inom vägområdet.
Men om de sliter på vägen bör de ju även se till att den hålls i gott och farbart skick, inte bara för deras maskiner. Jag gissar att en del av vägen är infart till er fastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in