• 2
  • 3
2021-09-11, 15:35
Medlem
S0cialsekreterares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag har en bekant vars man är Socionomkonsult. Jag kollade upp bolagets omsättning. Det låg på över 2mkr årligen, stadigt senaste tre åren. Får man sisådär 1000kr/h som socionomkonsult?

Samtliga konsulter jag känner ligger över 50k brutto. Men så är det ju med alla konsultjobb inom region och kommun. Som inhyrd chefsöverläkare kan du exempelvis kamma hem 100k brutto. Sjuksyrror 50k, lätt.
Citera
2021-09-11, 20:03
Bannlyst
22 400 låter väldig lågt. Det ungerfär var en barnskötare få .. Dessutom jobba som socialsekreterare och betala ut socialbidrag, ett jobb där du kan utsättas för hot om våld eller råka tom ut för våld. Det räcker att du sätter ett LSS på klanens lilla penning maskin som oftast är ett barn med som får personlig assietent , så kan du råka riktig illa ut.

https://www.dn.se/sthlm/socialarbeta...dad-identitet/

Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Arbetet är som socialsekreterare på socialtjänsten, med försörjningsstöd så det är kommunal sektor. Det krävs att vara socionom så det är en kvalificerad tjänst. Jag är medveten om att lönerna kan vara väldigt låga på olika typer av behandlingshem därför att där har dem flesta bara en gymnasieutbildning eller möjligtvis någon kortare yrkeshögskoleutbildning.
Jag bor i Norrköping vilket generellt är en ganska lågbetald kommun, men det borde ändå inte vara riktigt så lågt. Jag är inte examinerad ännu, lönen skulle enligt chefen gå upp 1000 i månaden när jag är examinerad vilket då landar på 22 400, så fortfarande väldigt lågt.

Har förstått att ingångslönen är superviktig som socionom då löneutvecklingen är katastrofalt dålig.
Senast redigerad av 53280 2021-09-11 kl. 20:05.
Citera
2021-09-15, 00:44
Medlem
Lavas avatar
Hur har löneförhandlingarna gått ts? Löneläget verkar ha rört sig lite uppåt.

https://statsskuld.se/jobb/lonestati...socialt-arbete
Citera
2021-09-15, 06:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
- - -
21400 låter för övrigt på tok för lågt som ingångslön för socionom. Har aldrig hör talas om så låg lönebild tidigare. - - -

Låter som en skröna, nu är jag inte socionom, men 21,4 (ser nu att posten har några år på nacken) är ju för fan mindre än vad butiksanställda tjänar och man drar väl in mer vid fritösen på Donken...? 3,5 års studier och 21,4... ...nu har vi ju ingen minimilön i Sverige (främst pga att sossarna velat delegera styrka till facket) men hade vi haft hade väl den legat runt 22-23 idag, minst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in