2018-07-08, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag var medveten om när jag valde utbildningen att det inte är ett yrke man väljer för att få pengar eller status, men jag trodde inte att löneläget var riktigt så lågt som det faktiskt är. Jag har ju kollat upp lönestatistik såklart men statistiken visar inte alls lika låga siffror som verkligheten visar. Hade jag vetat att det var dessa löner så hade jag aldrig valt utbildningen för mitt intresse för yrket är inte ens så stort. Jag har aldrig vetat vad jag vill bli och fick välja det jag tyckte kändes minst tråkigt istället för att välja det jag är intresserad av - vilket är ingenting.

Jag har funderat över att utbilda mig till något yrke som ger bättre lön och arbetsvillkor. Jag vet dock inte om jag orkar ta mig igenom en 4-årig civilekonom utbildning efter att redan ha studerat så länge, började plugga direkt efter gymnasiet också så har aldrig haft en paus från studier. Det finns ju en del yrkeshögskoleutbildningar, exempelvis till redovisningsekonom men misstänker att redovisningsekonomi med tiden kommer att digitaliseras och jobben försvinna.
Ekonomi är väl inte heller optimalt med tanke på att jag är helt värdelös på matte. Jag hade A i alla ämnen i gymnasiet och klarade precis E i matte, men då fick jag ju F på alla prov iprincip i matte 2, och klarade omproven med nöd och näppe till slut. Därför är jag högst tveksam till att jag kommer klara av en enda tenta på civilekonom även om jag helt klart kommer in med mitt betygssnitt.

Sjuksköterska har aldrig direkt varit ett alternativ eftersom jag är lite känslig för att se sår och blod osv. Jag har aldrig jobbat inom vård och skulle aldrig kunna då jag aldrig skulle kunna hjälpa personer med deras personliga hygien, det är bara för äckligt för min del. Jag beundrar verkligen de personer som klarar det.
Sedan vet jag att det är främst undersköterskorna som gör detta jobbet, sjuksköterskorna behöver väl inte göra sånt vad jag vet. Jag svimmar oftast av att ta ett blodprov för jag är så rädd för sprutor, så efter jag fått sprutan så blir jag helt yr.
Det känns inte som jag därav är lämpad för att arbeta inom sjukvården.
Att lönerna har ökat så mycket snabbare för sjuksköterskor än socionomer är nog för att bristen är mycket större, samt har sjuksköterskor strejkat och skrivit på protestlistor, det har rapporteras om detta i media iaf. De flesta socionomer verkar verkligen inte bry sig om att dem är underbetalda för dem ser det som ett kall att hjälpa, och kräver därför inga högre löner. Söktrycket till socionomutbildningar är dessutom mycket högre, i och med att utbildningen är en av de mest populära i Sverige så känner väl inte arbetsgivarna något behov av att ge några löneökningar.

Om det är någon som har tips på andra utbildningar som ger hög lön utöver ekonomutbildningar så är det välkommet. Jag är intresserad av ekonomi men ganska värdelös när det gäller matte så därför känns det inte som en perfect match. Känns som att de flesta utbildningar som ger hög lön kräver höga kunskaper inom matte. (civilekonom,civilingenjör,läkare osv). Enda utbildningen som ger höga löner som inte kräver någon matte alls i stort sett är jurist, men den känns inte så lockande av andra skäl.

Innan jag började plugga bodde jag hemma hos mina föräldrar, hade aldrig betalt en räkning eller behövt tänka på vad saker kostar. Jag kunde lägga alla pengar jag hade enbart på roliga saker och inget på räkningar. Nu har jag bott ensam och insett vad dyrt allting är som är nödvändigt, och att man utan pengar inte har det så roligt. Jag lever på CSN nu och kan i stort sett aldrig lägga pengar på något som är kul och allting jag tycker om har jag fått sluta med för att jag inte har råd, och jag vill inte leva så längre. Därför känns det som att lönen är betydligt viktigare för mig nu, än vad den var förut.

Mitt råd är att inte göra något förhastat och hoppa på något nytt innan du ens provat vingarna inom det du precis är klar med. Det GÅR att göra karriär som socionom. Visa framfötterna, jobba hårt, skaffa erfarenhet, byt jobb mellan varven så kommer lönen med tiden. Du kan även avancera och bli gruppledare, enhetschef eller varför inte konsult eller föreläsare med tiden om du inte vill ha personalansvar.

Med den här inställningen kommer du troligtvis längre än att studera ytterligare 4 år. Den långa tiden leder till enormt inkomstbortfall samt att du efter dessa 4 år fortfarande är helt grön på arbetsmarknaden och därav fortfarande bara är i början av din karriär.

Sedan vill jag ge ett varningsfinger för att studera just ekonomi. Arbetsmarknaden är oerhört svår och det slåss flera 100 ekonomer per kvalificerad tjänst som ligger ute. Det finns mängder av ekonomer som som jobbar med annat eller härvar som ekonomiassistenter/administratörer för samma lön som en undersköterska.

Som socionom har du tillgång till en enormt bred och fördelaktig arbetsmarknad vilket är positivt för karriärister.

EDIIT:

21400 låter för övrigt på tok för lågt som ingångslön för socionom. Har aldrig hör talas om så låg lönebild tidigare. Jag skulle säga att normal ingångslön brukar vara någonstans mellan 26-30 k beroende tjänst och geografiskt läge. Efter 3 år bör man vara uppe i runt 33-35.
Senast redigerad av muck12 2018-07-08 kl. 14:20.
Citera
2018-07-08, 14:31
Medlem
felstavadds avatar
Ligger på 34000/mån efter ca 22 år i yrket, jobbar som kurator på gymnasieskola nu, blandat inom soc innan dess.
Citera
2018-07-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muck12
Mitt råd är att inte göra något förhastat och hoppa på något nytt innan du ens provat vingarna inom det du precis är klar med. Det GÅR att göra karriär som socionom. Visa framfötterna, jobba hårt, skaffa erfarenhet, byt jobb mellan varven så kommer lönen med tiden. Du kan även avancera och bli gruppledare, enhetschef eller varför inte konsult eller föreläsare med tiden om du inte vill ha personalansvar.

Med den här inställningen kommer du troligtvis längre än att studera ytterligare 4 år. Den långa tiden leder till enormt inkomstbortfall samt att du efter dessa 4 år fortfarande är helt grön på arbetsmarknaden och därav fortfarande bara är i början av din karriär.

Sedan vill jag ge ett varningsfinger för att studera just ekonomi. Arbetsmarknaden är oerhört svår och det slåss flera 100 ekonomer per kvalificerad tjänst som ligger ute. Det finns mängder av ekonomer som som jobbar med annat eller härvar som ekonomiassistenter/administratörer för samma lön som en undersköterska.

Som socionom har du tillgång till en enormt bred och fördelaktig arbetsmarknad vilket är positivt för karriärister.

EDIIT:

21400 låter för övrigt på tok för lågt som ingångslön för socionom. Har aldrig hör talas om så låg lönebild tidigare. Jag skulle säga att normal ingångslön brukar vara någonstans mellan 26-30 k beroende tjänst och geografiskt läge. Efter 3 år bör man vara uppe i runt 33-35.

Jo, det har du ju rätt i att inkomstbortfallet på 4 år är ganska mycket. Dessutom så är socionom 3,5 år och civilekonom 4 år vilket blir 7,5 år totalt, man kan bara få studiemedel i totalt 6 år. Vilket innebär att jag skulle behöva studera i 1,5 år utan rätt till CSN. Har hört så olika från ekonomer kring arbetsmarknaden, vissa har sagt att det är hög konkurrens om jobben och min brors ex sa att företagen skriker efter ekonomer (har dock bara hört det från henne så misstänker att det är lite överdrivet).
Jag kommer absolut in på civilekonomprogrammet men har gjort flera gamla tentor i olika kurser som ingår i programmet som fanns på olika universitets hemsidor och har inte varit nära gränsen för godkänt på någon av dem så tvivlar på att jag skulle klara av utbildningen.

Jag har en till intervju i veckan på en annan arbetsplats, så får se vad jag får för löneerbjudande där. Jag får försöka vara lite hårdare i löneförhandlingen också, för att försöka få upp lönen lite. I kvinnodominerade yrken i offentlig sektor så är ingångslönen viktig, och tror också att enda sättet att sedan successivt höja lönen är att byta arbetsplats ett antal gånger och satsa på chefspositioner sedan. På den avancerade nivån med valbara kurser så valde jag verksamhetsledning som inriktning, vet inte om det är någon merit när jag sedan söker jobb som enhetschef och liknande men tänker att det borde vara det.
Citera
2018-07-15, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jo, det har du ju rätt i att inkomstbortfallet på 4 år är ganska mycket. Dessutom så är socionom 3,5 år och civilekonom 4 år vilket blir 7,5 år totalt, man kan bara få studiemedel i totalt 6 år. Vilket innebär att jag skulle behöva studera i 1,5 år utan rätt till CSN. Har hört så olika från ekonomer kring arbetsmarknaden, vissa har sagt att det är hög konkurrens om jobben och min brors ex sa att företagen skriker efter ekonomer (har dock bara hört det från henne så misstänker att det är lite överdrivet).
Jag kommer absolut in på civilekonomprogrammet men har gjort flera gamla tentor i olika kurser som ingår i programmet som fanns på olika universitets hemsidor och har inte varit nära gränsen för godkänt på någon av dem så tvivlar på att jag skulle klara av utbildningen.

Jag har en till intervju i veckan på en annan arbetsplats, så får se vad jag får för löneerbjudande där. Jag får försöka vara lite hårdare i löneförhandlingen också, för att försöka få upp lönen lite. I kvinnodominerade yrken i offentlig sektor så är ingångslönen viktig, och tror också att enda sättet att sedan successivt höja lönen är att byta arbetsplats ett antal gånger och satsa på chefspositioner sedan. På den avancerade nivån med valbara kurser så valde jag verksamhetsledning som inriktning, vet inte om det är någon merit när jag sedan söker jobb som enhetschef och liknande men tänker att det borde vara det.

Enhetschef blir du om minst 20 år och då är det helt andra meriter som spelar in än om du läst företagsledning 20 år tillbaka.
Senast redigerad av kajusi 2018-07-15 kl. 11:44.
Citera
2018-07-15, 11:57
Medlem
En bekant i stockholmsområdet som jobbar inom preventionsgruppen någonstans inom Stockholms stad vet jag fick en ingångslön någonstans mellan 31' och 32' som nyexad. Gick upp på 33' efter sin första lönerevision. Verkar som de har helt OK förmåner med.
Citera
2018-07-17, 08:10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
En bekant i stockholmsområdet som jobbar inom preventionsgruppen någonstans inom Stockholms stad vet jag fick en ingångslön någonstans mellan 31' och 32' som nyexad. Gick upp på 33' efter sin första lönerevision. Verkar som de har helt OK förmåner med.

En pendeltågsförare i Stockholm har runt 40k i grundlön, socionomer verkar inte vara överbetalda i vart fall!
Citera
2021-08-11, 18:28
Moderator
Semesters avatar
Jag har en bekant vars man är Socionomkonsult. Jag kollade upp bolagets omsättning. Det låg på över 2mkr årligen, stadigt senaste tre åren. Får man sisådär 1000kr/h som socionomkonsult?
Citera
2021-08-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
En pendeltågsförare i Stockholm har runt 40k i grundlön, socionomer verkar inte vara överbetalda i vart fall!

Pendeltågsförare gör nytta till skillnad från socionomer.
Citera
2021-08-11, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag har en bekant vars man är Socionomkonsult. Jag kollade upp bolagets omsättning. Det låg på över 2mkr årligen, stadigt senaste tre åren. Får man sisådär 1000kr/h som socionomkonsult?

Känner man lite folk med budgetansvar i kommunen så går det väl att lura till sig pengar, oavsett bransch/utbildning.
Citera
2021-08-11, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester

Företaget tar väl ut 800 eller 1000 kr i timmen men konsulten får ju inte det. Socionomkonsulter brukar väl ligga runt 45’ i månadslön. Resten går till företaget. Och skatt, sociala avgifter mm.
Citera
2021-08-12, 09:38
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie72
Företaget tar väl ut 800 eller 1000 kr i timmen men konsulten får ju inte det. Socionomkonsulter brukar väl ligga runt 45’ i månadslön. Resten går till företaget. Och skatt, sociala avgifter mm.
Det här var ett enmansbolag så det landar i någon mån direkt till personen i fråga.
Citera
2021-09-11, 10:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Pendeltågsförare gör nytta till skillnad från socionomer.

De jobbar med samma klienter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in